Annabel

av (forfatter) og Kia Halling (oversetter).

Oktober 2012 Innbundet

Labradorkysten, Canada, 1968. Et barn fødes med både kvinnelige og mannlige kjønnsorganer. Barnet vokser opp som gutten Wayne, og faren forsøker å framelske hans maskuline sider. Wayne vet ikke at han er en hermafroditt, men han føler hele tiden at han har et annet selv, en skygge som han kaller Annabel. Wayne blir til slutt klar over sin tilstand, og han forsøker å leve med begge sidene av seg selv.

Året er 1968. Et barn blir født i et lite samfunn på Labradorkysten i Newfoundland. Det er en baby som verken er helt jente eller helt gutt, men begge kjønn på en gang. Bare tre personer vet om denne hemmeligheten - foreldrene, Jacinta og Treadway, og deres fortrolige nabo og jordmor, Thomasina. Selv om faren tar den vanskelige beslutningen om at barnet skal være en gutt og bære navnet Wayne, nærer de to kvinnene i all stillhet guttens kvinnelige side. Wayne vokser opp med idealer om maskulinitet som har røtter i farens arbeid som jeger og fangstmann, men han har også et annet selv, en skygge som ikke kan viskes ut. Det er Annabel. Da Wayne er blitt gammel nok til å unnslippe hjemstedets trange rammer, drar han til den større byen St. John. Anonymiteten der gir ham frihet til for alvor å forholde seg til sin doble identitet. Han må ta et stort valg.

Forlag Oktober

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Canada

I 1968 føder Jacinta et tvekjønnet barn. Det er kun Jacinta, ektemannen Treadway og jordmoren Thomasina som kjenner barnets hemmelighet. Treadway velger at barnet skal oppdras som gutt og de gir ham navnet Wayne.
De to kvinnene aner likevel at Wayne har en sterk feminin side - Annabel.
Barnets identitet holdes hemmelig for både Wayne og omverdenen, noe som skaper problemer de voksne ikke hadde sett for seg. I tillegg føler Wayne selv at ikke alt er som det skal med ham.
Som voksen flytter Wayne til byen for å få friere rammer, og for lettere å forholde seg til sin doble identitet. I tillegg må han ta et stort og viktig valg.

Meget interessant bok om et tema det ikke skrives mye om.

Treadway var en av dem,en mann som ikke nøyde seg med å studere ord,men også gransket de ville skapningenes stier, nordlysets puls og stjernenes ferd over himmelen.

Husene så fargerike,men strenge ut,og luften var så klar at fargene ropte høyt til ham,og han kjente seg utslitt og overveldet av alle de krappe hjørnene og de skarpe linjene i trepanelet.

Flere lyst til å lese bøker.

• "Gjestene" av Sarah Waters
  • "Tre sterke kvinner" av Marie NDiaye