Aldebaran

Hobo forl. 2010 Innbundet

Kristian Gilder er forvirret over sin egen medvirkning i farens død. En forretningsreise til Istanbul kan være hans mulighet til å komme seg vekk, men reisen blir ikke slik som forventet, og i Norge venter rettsvesenet.

Kristian Gilder er halvveis i livet. Han er forvirret. Var han skyldig i farens død? En forretningsreise til Istanbul kan være hans mulighet til å komme seg vekk, men reisen blir ikke som han forventet. Hjemme venter et brutalt møte med rettsvesenet. Aldebaran er en erkjennelsesroman. Dette er en bok om skyldfølelse, om å lete i fortiden etter svar og om å velge å stå til ansvar.

Forlag Hobo forl.

Omtalt sted Norge Tyrkia

Og da han gikk hjem, skrittet han bestemt forbi elleve lyktestolper. Under den tiende lå det en meitemark og skinte i en søledam. Han bøyde seg, plukket den opp og la den i lommen. Hjemme fant han tobakksesken med fem hull i lokket. Der var det syv marker fra før, og nå var det åtte sprellende marker som gjemte seg nede i svart jord.

Jeg syntes det flotteste navnet var Aldebaran. Det hørtes ut som navnet på en sultan, et navn som kunne vært hentet fra et arabisk eventyr. Jeg leste mye om denne stjernen og fant ut at navnet virkelig var arabisk og betydde Den som følger etter.

• "I Tom Bergmanns tid" av Edvard Hoem
  • "To levende og en død" av Sigurd Christiansen