Advarsel: Ambler

av (forfatter) og Roar Sørensen (oversetter).

Damm 2008 Heftet

På Parrish Island ligger en psykiatrisk klinikk som få kjenner til. Her plasserer regjeringen tidligere etterretningsagenter som er en fare for rikets sikkerhet. Hal Ambler er en av disse. Han blir tungt medisinert og strengt bevoktet, men forskjellen på Hal og de andre pasientene er at han ikke er gal. Hal klarer å flykte, og nå vil han finne ut hvem som plasserte ham på øya, og hvorfor. Verden har imidlertid forandret seg. Ingen husker Hal, det fins ingen offisielle dokumenter om Hal Ambler og når han ser seg i speilet, kjenner han ikke igjen sitt eget ansikt.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788204152756

EAN 9788204152756

Genre Agenter og spioner Thrillere

Omtalt sted USA

" Ambler kjente et stikk i halsen- en knott, en mygg?- og klapset åndsfraværende på stikksåret med hånden. Det gikk et par sekunder før han skjønte at det ikke var noen insekter i skogen på denne tiden av året. Og først nå så han at fingertuppene hans var røde av blod. Ikke et insekt. Ikke en pil. En kule." Advarsel: Ambler

En kan anklage Robert Ludlum for en del ting: f.eks. at heltene i bøkene hans er veldig like, at noen av mursteinene han rakk å gi ut før sin død i 2001 kunne ha hatt godt av moderat trimming, og ikke minst- at forfatterskapet hans ville ha vært mer respektert om han/familien/forlaget ikke hadde leid ut prestisjen sin og navnet sitt til bøker som truer med å sparke Clive Cussler fra det jeg kaller grådighetstronen.

Men én ting kan man i hvert fall ikke si om ham; at han slikket amerikanske institusjoner opp etter ryggen. Det lot han Tom Clancy ha en eksklusiv rett på, til Clancy døde og (tilsynelatende) ga denne helt unødvendige plikten i arv til David Baldacci.

I "Advarsel ambler" er den amerikanske staten skurken. Ikke direkte, og ikke på en karikert måte. Men mest fordi Washington ikke evner å ha kontroll på sine fanatikere, som har omfavnet nødvendigheten av amerikansk hegemoni og viktigheten av å opprettholde det. Uansett hvor høy prisen måtte være. Eller bli.

Helten, Harrison "Hal" Ambler", var i mange år en av de som virret rundt frontlinjen(e) og forsvarte hjemlandets hegemoni. Han var snikmyrder i Konsulære Operasjoner. Organisasjonen som består av talentfulle spioner, ble ledet av fanatiske byråkrater med vide rammer og et overordnet mål: å sørge for at det USA alltid satt med hånda på rattet i internasjonal politikk.

Med Sovjetunionens kollaps er det ingen som truer landets posisjon. Det har tankesmiene i og utenfor Washington prekt i alle årene etter at jernteppet falt og Russland ble et kleptokrati. De samme tankesmiene har sett på den kinesiske dragen og konkludert at landets økonomiske mirakel og engasjement med Vesten, og da særlig USA, vil resultere i politisk liberalisme i Midten Rike.

I 2005 er denne spådommen ved å gå i oppfyllelse. Landet har en populær leder som tar en Gorbatsjov, og det er bare et spørsmål om tid før Beijing blir hovedstaden i verdens største demokrati. Men i deler av maktens korridorer i Washington murres det. Noen der er overbevist om at et demokratisk Kina vil snappe stafettpinnen fra USA og at dette vil innlede et kinesisk århundre. Det må stoppes.

Mens planene for hvordan dette skal gjøres marinerer i bakgrunnen, er Hal Ambler ikke på scenen. Han har ikke vært det i nærmere to år. Han er pasient nummer 5312 på en topphemmelig psykiatrisk klinikk i Virginia, der man pleier å oppbevare mennesker med verdifull informasjon i hodet som det har tørna for. Men sannheten er at det egentlig ikke har tørna for ham. Det tror han i hvert fall ikke selv. Egentlig vet han ikke hvordan han har havnet der, eller hvorfor.

For å finne ut av dette, må han rømme. Og med hjelp fra Laurel Holland, en sympatisk psykisk sykepleier, klarer han det. Men det er da hans virkelige problemer starter: for det første gjenkjennes han ikke av menneskene som burde kjent ham; dørvakten på leilighetskomplekset der han husker å ha bodd i ti år og vennene hans. Til og med de som kjente ham før han ble agent, husker ham ikke. Så ser han seg selv i speilet og skjønner delvis hvorfor; han gjenkjenner ikke ansiktet som ser tilbake på ham. Er det han som er gal eller er det verden rundt ham som har gått av skaftet?

Uansett hva svaret viser seg å bli, er én ting sikker: noen vil likvidere ham før han graver den opp. Han overlever så vidt det ene attentatet etter det andre, oppsøker folk han tror er gamle allierte, lar seg bruke når svar blir dinglet foran ham og virrer rundt i både USA og Europa for å komme til bunns i saken. Uvitende om at han er som en rotte i en labyrint.

«Advarsel ambler» er en velskrevet, velplottet og lekende spenningsroman. Uten tvil en av Robert Ludlums beste, og en av av mine favoritter fra forfatterens hånd.

Anbefales varmt.

• "Tristanbedraget" av Robert Ludlum