Ruthless.com

av (forfatter), Martin Greenberg (forfatter) og Henning Kolstad (oversetter).

Tiden 2000 Innbundet

Handlingen foregår i år 2000. Krypteringsteknologien holder kodene for verdens sikkerhets- og kommunikasjonssystemer topphemmelig. Fortjenestene er enorme, men å eksportere slik teknologi skal man være forsiktig med, da den kan komme i hendene på terrorister og politiske ekstremister. Den amerikanske forretningsmannen Roger Gordian nekter å selge sitt sofistikerte krypteringsprogram til utenlandske selskaper, men oppdager at firmaet er gjenstand for korporativ overtagelse. Gordian blir alene i kampen mot en mektig krets av narkotikahaier og ekstremister. Boken er basert på dataspillet: Tom Clancy's ruthless.com. Dette er den andre boka i Maktspill-serien.

Urovekkende teknothriller om hvordan tilgang til kodingsteknologien i verdens sikkerhets- og sambandssystemer kan gi terrorister nye muligheter med enorme konsekvenser for verdensfreden. Vi skriver august 2000, og det nye årtusenet har ført med seg en ny form for terrorisme. Verdens sikkerhets- og sambandssystemer er basert på elektronisk kodet informasjon, og kodingsteknologien utgjør et marked med svimlende fortjenestemuligheter. Men hvis denne spissteknologien eksporteres fritt, kan spioner og terrorister over hele verden skaffe seg elektroniske bakdører til steder hvor de kan gjøre grenseløs skade med et tastetrykk. Og når den amerikanske forretningsmannen Roger Gordian nekter å selge det avanserte kodingsprogrammet sitt til utenlandske firmaer, blir konsernet hans plutselig gjenstand for en brutal overtakelse. Gordian er den eneste som står mellom USAs sikkerhet og et mektig komplott av narkotikakonger og politiske ekstremister som vil sette den frie verdens ledelse ut av spill for godt ... ruthless.com er den andre boka i Maktspill-serien. Oversatt av Henning Kolstad.Tom Clancy (f.1947) er opphavsmannen til sjangeren "teknothriller". Siden debuten, Jakten på Rød Oktober (1986), har han stadig imponert med sine omfattende kunnskaper om moderne våpensystemer, teknologi og terrorisme.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2000