ABBA

verdens største popeventyr

av (forfatter) og Astrid Nordang (oversetter).

Cappelen Damm 2008 Innbundet

Biografien følger de fire bandmedlemmene i ABBA gjennom hele karrieren, fra starten og fram til i dag. Forfatteren beskriver alle oppturene og nedturene, musikken, suksessen og hysteriet, konfliktene, ekteskapene og skilsmissene. Har diskografi og litteraturliste.

I 2008 blir filmen Mamma Mia! en gigantsuksess både i Norge og resten av verden, og i 2009 har musikalen ved samme navn Oslo-premiere. Mamma Mia! ligger på toppen av hitlisten - igjen. Et kvart århundre etter sin oppløsning har Abba solgt til sammen over 350 millioner plater.

Dette er den mest omfattende biografien om Abba som noensinne er skrevet. Den følger gruppen fra starten og fram til i dag og forteller verdens største og mest gripende popeventyr, om hvordan Agnetha, Björn, Benny og Anni-Frid greide det ingen andre skandinavisk popgruppe har klart: å erobre en hel verden og bli den mest plateselgende gruppen noensinne. Boken følger de fire bandmedlemmene gjennom hele karrieren og beskriver både oppturene og nedturene, musikken, suksessen, konfliktene, ekteskapene, skilsmissene - og ikke minst fan-hysteriet som bare en supergruppe av dette kaliberet kan oppleve.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202288853

EAN 9788202288853

Omtalt sted Sverige

Omtalt person Abba

• "Bare Werner - den personlige historien om Jan Werner Danielsen" av Thor-Egil Danielsen
  • "Dødsklokkene - variasjoner ringt over et gammelt tema i to korte anslag og to hele ringinger" av Dorothy L. Sayers
  • "Prinsesse Kristina av Tunsberg - en historisk roman" av Mia Søreide
  • "Årets påskekrim - 13 kriminalnoveller fra spenningens mestere" av Karin Fossum
  • "Karl Johan - Jean Bernadotte - soldaten som ble konge" av Herman Lindqvist
  • "Dikterdronningen - Sigrid Undset" av Sigrun Slapgard
  • "Mysteriet Ingeborg Køber - en sann historie om spiritisme, kjærlighet og et mulig mord" av Ivo de Figueiredo
  • "Den svenske gullrekka - krimnoveller 2011" av Åsa Larsson
  • "Unnskyldningen - roman" av Hanne-Vibeke Holst