Walt Disney

mannen og myten

av (forfatter) og Stein Gabrielsen (gjendikter).

Cappelen Damm 2008 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

Boken omhandler tegnefilmskaperen Walt Disneys liv og virke. Han er regnet som en av de mest innflytelsesrike og nyskapende skikkelser i amerikansk underholdningshistorie. Han har tidligere blitt fremstilt som antisemitt, iherdig antikommunist og spion for Hitler. I boken nyanserer forfatteren bildet av en tøff og konservativ leder med stor lidenskap for å tegne og å underholde, men som også slet med depresjoner. Har litteraturliste og register.

Walt Disney er en av de mest innflytelsesrike og nyskapende skikkelser i amerikansk underholdningsindustri og kulturhistorie. Han har tidligere blitt fremstilt som antisemitt, iherdig antikommunist, spion for Hitler og ensom alkoholiker. Med full tilgang til Disneys arkiver har den høyt respekterte professor og forfatter Neal Gabler nå skrevet en biografi som rommer alle aspekter ved Walt Disney. Han viser oss en kunstnerkjempe med ukuelig vilje og evne til å glede millioner.
Disney var et geni til å utnytte andre genier, skriver Gabler. Samtidig nyanserer han bildet av en tøff og konservativ arbeidsgiver som hatet fagforeninger og sparket alle som ba om lønnsforhøyelse. Walt Disney slet med depresjoner og hadde to sammenbrudd i løpet av livet - og han elsket å tegne og underholde. «Keep up the good work, boys», var hans siste hilsen til de ansatte.
Neal Gabler vant LA Times Book Prize i 2006 for denne boken.

Utgivelsesår 2008

• "Donald Duck - klar, ferdig, gå! : 9 klassiske historier" av Disney
  • "Donald Duck - ekte vare : 9 klassiske historier 1945-1964" av Disney
  • "Donald Duck - makeløs moro : 8 klassiske historier" av Disney
  • "Klassiske bobler - 8 klassiske Carl Barks-historier" av Walt Disney
  • "Donald Duck - en sikker vinner : 8 klassiske Carl Barks historier 1945-1966" av Disney
  • "Donald Duck - tidløse perler 1946-1966" av Disney
  • "Donald Duck - gylne streker" av Disney