Åsene rundt Mitford

av (forfatter) og Oddvar Nilsen (oversetter).

Lunde 2002 Innbundet

I mange år var presten lykkelig gift med menigheten. Nå er han også gift med Cynthia, som bodde i nabohuset. Aldri før har livet i Mitford vært så fullt av overraskelser for pastor Tim. Kona elsker å forandre huset deres. Gutten som han elsker som sin egen, tar en beslutning som river i hjertet. Dataanlegget som blir installert i kirken, og de to nykommerne i presteboligen er forvirrende utfordringer. Alt dette er likevel ingenting mot en telttur, der han opplever ting som forandrer ham grunnleggende.

Forlag Lunde

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788252035131

EAN 9788252035131

Hippokrates sa at det er ingen begynnelse i kroppen - i en sirkel finner man heller ingen begynnelse. Han mente at hvis den minste delen av kroppen led, ville hele kroppen lide.

Det var en fyr som hadde en tante som nettopp var død, og kameraten hans spurte hvorfor han gråt, ettersom han ikke hadde likt den gamle damen. Da sa fyren : - Det stemmer, men det var jeg som fikk henne lagt inn som gal. Nå har hun etterlatt meg alle pengene sine, og jeg er nødt til å bevise at hun var ved sine fulle fem.

Jeg liker fjernkontrollen, men du har fremdeles bare de samme tre kanalene. På skolen har vi 55. 55? forbløffende.
Det er ikke forbløffende, det er kabel. Du kan skaffe deg kabel - TV.
En gang hadde han vært inne på tanken, men så bestemte han seg for å sende 20 dollar i måneden til barnesykehuset i stedet. Hva skulle han med innfødte danser fra Malaysia, for ikke å snakke om all sporten han kunne se på, når han aldri så på sportsprogram?

Hvorfor roper jeg ikke på hjelp? Du kan vente med det. Vi finner veien ut. Hvem villle forresten høre det selv om de brølte så hodene falt av? Jeg glemmer at du er en av de mannfolkene som aldri vil stoppe ved en bensinstasjon og spørre om veien. Det finnes ikke bensinstasjoner lenger, svarte han surt. Bare steder man kan kjøpe pølser og T-skjorter. Bensin fyller man selv.

Å, unnskyld , jeg skraper deg visst opp med de lange neglene mine. De er kunstige. Mine vokser ikke fordi jeg aldri drakk melk som barn. Er det ikke fryktelig at man skal betale for slikt resten av livet?

• "Lys i vinduet" av Jan Karon
  • "Presten i Mitford" av Jan Karon