Lys i vinduet

av (forfatter) og Oddvar Nilsen (oversetter).

Lunde 2001 Innbundet

I småbyen Mitford kan ikke pastor Tim lenger skjule at han er forelsket i naboen sin, Cynthia Coppersmith. Pastor Tim møter noen hindringer på veien, ei rik enke forfølger ham med gryteretter, ei irsk kusine flytter inn i presteboligen uten å være invitert, voldsomt snøvær gjør at Cynthia er langt hjemmefra i månedsvis og samtidig trues Mitford av planer om å gi byen et moderne storbypreg.

Den lille byen Mitford er et slikt sted de fleste gjerne ville likt å bo. Naboene er hyggelige, ting som er mistet, kommer til rette igjen, og syke mennesker får hjelp. Men landsbypresten, pastor Tim, begynner å bli redd. Han kan ikke lenger, selv for seg selv, skjule at han er forelsket i naboen sin, Cynthia Coppersmith. Hun opplever ham som en mann med varme og mot, bare han ville møte henne på halvveien. Den ekte kjærligheten har aldri vært noen dans på roser, og pastor Tim river seg på mange torner. En rik enke forfølger ham med gryteretter. En mystisk irsk kusine flytter inn i presteboligen uten å være invitert. Voldsomt snøvær og kulde gjør at Cynthia er langt hjemmefra i flere måneder. Samtidig trues Mitford av planer om å gi den idylliske byen et moderne storbypreg. Står en livsstil i fare for å forsvinne? I denne andre romanen finnes hele fortryllelsen som Jan Karon skapte i Presten i Mitford. Hennes fortellertalent skaper også her personer med sjarm og humor.

Forlag Lunde

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788252034165

EAN 9788252034165

En herlig bok. Her får presten mange saker han må løse. Ikke alle er like lette. Han sliter også med sitt eget personlige forhold til en søt nabo, som også er forfatter og mye ute og reiser.
I Mitford er det mange hyggelige mennesker, men det er noen som sliter mer enn andre.
Presten har mange oppgaver, og han må være tilgjengelig døgnet rundt.
Jeg likte denne boka like godt som den første. Forfatteren kan kunsten å holde leseren våken.
Det skjer mye på dette lille stedet.
Gleder meg til å lese neste bok i serien.

Det er lenge siden slaveriet ble opphevet, mumlet hun til presten, men det er enkelte mennesker som oppfører seg som om det fremdeles eksisterer.

I forrige uke var det en fyr innom her som klaget på kaffen. Han sa den var så svak at han måtte hjelpe den ut av kanna. Det var nattsvart løgn.

Jeg sender med de dumme bildene jeg tok i en fotoboks på gaten. Til våren kan du slå dem opp på en stolpe i hagen din og bruke dem som fugleskremsler!

• "Åsene rundt Mitford" av Jan Karon
  • "Presten i Mitford" av Jan Karon