Årsregnskapet

en grunnleggende innføring

lærebok

Fagbokforlaget 2005 Heftet

Boka gir ei grundig innføring i årsregnskapet inkludert regnskapsanalyse. Boka går grundig gjennom sammenhengen mellom bedriftsøkonomiske resonnementer og regler og prinsipper for regnskapsføring. Den er delt inn i fire hoveddeler: grunnleggende regnskapsforståelse, registrering og dokumentasjon av regnskapsopplysninger, regnskapslovens regler om årsregnskapet inklusive kontantstrømoppstillinger og regnskapsanalyse. Har litteraturliste og stikkordregister.

Denne boka gir en grundig innføring i årsregnskapet inkludert regnskapsanalyse. Den tilfredsstiller det som rammeplanen for økonomisk-administrative høgskolestudier anbefaler som obligatoriske kunnskaper i emnene grunnleggende regnskap og finansregnskap med analyse. Boka gjennomgår grundig sammenhengen mellom bedriftsøkonomiske resonnementer og regler og prinsipper for regnskapsføring. Det er lagt vekt på en pedagogisk fremstilling med mange praktiske eksempler. Boka krever ingen forkunnskaper og består av fire hoveddeler: - Grunnleggende regnskapsforståelse - Regler for bokføring og dokumentasjon av regnskapsopplysninger - Regnskapslovens regler om årsregnskapet inklusive kontantstrømoppstilling og en innføring i konsernregnskap - Regnskapsanalyse Nytt i 2. utgave er blant annet: Behandling av ny lov om bokføring Ajourført i forhold til endringer i regnskapsloven - Et eksempel på et fullstendig årsregnskap inklusive revisjonsberetning Gjennomgående bruk av tabellarisk avslutning Pedagogiske forbedringer I tillegg til læreboka er det utarbeidet en oppgavesamling med detaljerte løsningsforslag. Oppgavesamlingen følger inndelingen i læreboka. Den er velegnet både til selvstudier og som støtte til undervisningen. Trond Kristoffersen er statsautorisert revisor og ansatt som førstelektor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling Trondheim Økonomiske Høgskole. Han har over ti års erfaring fra revisoryrket og underviser i dag innenfor fagfeltet regnskap og skatt.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2005

Liste mest for meg selv - for å huske/holde orden på bøkene jeg leser. Dette skulle jeg begynt med i 1970 - DET hadde vært moro å hatt,det! ;)

Liste over bøker innen regnskap, revisjon og privatøkonomi. Listen er laget basert fra guider og tips fra Haugen Bok, Høgskolen i Østfold og MPR Revisjon.

• "Pornopung - roman" av Mads Larsen
  • "Historikeren" av Elizabeth Kostova