Å bekjempe sosial angst

en selvhjelpsguide basert på kognitiv atferdsterapi

av (forfatter) og Petter Røen (oversetter).

Tapir akademisk forlag 2008 Heftet

Forfatteren skriver i denne boken om hvordan sosial angst og sjenanse oppstår, og hvordan man ved hjelp av konkrete teknikker kan komme ut av den vanskelige livssituasjonen som ofte følger av disse problemene.

Unngår du helst å snakke i forsamlinger? Kvier du deg for å spørre om hjelp i butikken? Går du omveier for å slippe å hilse på bekjente? Sosial angst medfører problemer i hverdagen for mange mennesker.
Denne boken er en selvhjelpsguide for de som sliter med sosial angst og sjenanse, og for de som hjelper dem: venner, familie, psykologer, rådgivere og leger. Den forklarer årsakene til at sosial angst og sjenanse oppstår, og viser hvordan man ved hjelp av konkrete teknikker kan bekjempe problemene.
BEKJEMPE-bøkene er en serie selvhjelpsguider skrevet av spesialister innenfor hvert sitt felt. Bøkene bygger på kognitiv atferdsterapi. De inneholder konkrete teknikker og metoder som kan brukes i en lang rekke situasjoner, og som forebygger tilbakefall.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788251922203

EAN 9788251922203

Serie En selvhjelpsguide basert på kognitiv atferdsterapi

Dette er rebound lesing for min del. Andre gangen jeg leser den. Og det er litt rart fordi dette er en praktisk bok, på samme måte som en strikkebok ligger ikke verdien i å lese boken, men å arbeide ut fra instruksjonene. Det står rett ut i boken også: "Noe av det du tester, kan til om med være overraskende gøyalt, men samtidig krever arbeidet mot. Den beste strategien er å regelmessig gi deg selv nye oppgaver, litt på samme måte som man gjør lekser, og akseptere det faktut at du vil bli nødt itl å ta noen sjangser - når du føler deg klar for dem". En arbeidsbok, altså. Og det er ufattelig gøy å lese den for andre gang og slippe alt arbeidet! :D Boken er instruktiv, lettlest, positiv i tonene, veldig praktisk rettet, dette er ikke en bok du ønsker å lese hvis du er interessert i sosial angst og sjenanse fra et teoretisk synspunkt.

Jeg synes alikevel det var interessant å lese den en gang til. Sosial angst og sjenanse er fenomener som går på en skala fra "normalt" til "sykeliggjørende". Og selv de som er "normale" har de samme trekkene bare i mildere grad. For eksempel er følelsesmessig resonering som man kan observere hos de fleste.

• "Tenk deg glad! - håndbok" av David D. Burns
  • "Dagdrivergjengen" av John Steinbeck
  • "23-salen" av Ingvar Ambjørnsen
  • "I morgen var jeg alltid en løve" av Arnhild Lauveng
  • "Vanære" av John M. Coetzee
  • "Jo fortere jeg går jo mindre er jeg - roman" av Kjersti Annesdatter Skomsvold
  • "American psycho" av Bret Easton Ellis