2017
Ingen favoritt
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Ettbindsverk om den norske litteraturen fra norrøn litteratur til vår samtidslitteratur. Med omfattende og oppdatert presentasjon over den nyeste litteraturen fra 1990-tallet og fram til i dag. "Norsk litteraturhistorie" er en samlet og oppdatert oversikt over litteraturen i Norge fra sagaer til vår samtidslitteratur. Per Thomas Andersen har nylest og revurdert store deler av den norske kanon så langt det er ønskelig for et verk som også skal være en litteraturhistorisk innføring. Dette er litteraturhistorie der forfatternes tekster, ikke deres biografi, står i sentrum. Viktige forfatterskap blir grundig omtalt og analysert. Kombinert med fyldige beskrivelser av periodetypiske trekk får fortellingen om litteraturen i Norge god dynamikk. Per Thomas Andersen skriver med en tydelig og engasjert fortellerstemme. I 2. utgave er framstillingen av samtidslitteraturen nyskrevet og oppdatert fram til 2011. Det gir alle litteraturinteresserte en spennende, velskrevet og perspektivrik oversikt over hele den norske litteraturhistorien. OBS! Dessverre har registrene i 1. opplag av 2. utgave mangler. Nederst på denne nettsiden kan fil med komplette registre lastes ned. Registeret er komplett og korrekt i senere opplag.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2012
Format Innbundet
ISBN13 9788215017044
EAN 9788215017044
Språk Bokmål
Sider 764
Utgave 2
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
"I moderne biografier tegnes det et bilde av Wergeland som en ranglefant som laget offentlig bråk, slo ned folk på restaurant og frekventerte horehus fra tidlig alder. Nøkternt sakt møter vi et barn og en ungdom som er i ferd med å havne på skråplanet. Dette bildet står mildt sagt i kontrast til det bildet som i generasjon etter generasjon er blitt formidlet i skoleverket, der Nordahl Rolfsen med sin lesebok gjorde Wergeland til en idealskikkelse for norske barn."
"Det er et meget spesielt nasjonalpedagogisk perspektiv som har fått oss til å tro at den norrøne litteraturen i det vesentlige består av særnorske fortellinger om Odin og Tor og barske, hedenske vikinger som av og til tok seg fem minutter i herjingene sine for å kvede et mesterverk til lesebøkene våre."
Den romantiske kunstner uttrykker sin personlighet i sin kunst blant annet ved å bryte med forgjengere eller ved å overskrider normer. Stil, form, symbolikk og språk blir virkemidler som kan markere overskridelser. Estetiske idealer og normer blir altså ikke borte fra kunsten, heller ikke bruken av retoriske virkemidler, men de får en ny funksjon. Klassisistene trengte de estetiske reglene fordi kunstneren kunne skape god kunst ved å etterlikne dem. Romantikeren trengte de tradisjonelle normene fordi de ga kunstneren mulighet til å skape original kunst ved å bryte med dem.