Ærefrykt for livet

kulturfilosofiske skrifter

av (forfatter) og Johan B. Hygen (oversetter).

De norske bokklubbene 2002 Innbundet

27 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Anne Merete Husøys eksemplar av Ærefrykt for livet - kulturfilosofiske skrifter

Lesetilstand

Ingen lesetilstand

Hylle

Kunskapsbiblioteket

Lesedato

Ingen lesedato

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra forlaget

Boken består av en nyutgave av forfatterens hovedverk Kulturfilosofi fra 1923, tidligere utgitt på norsk under tittelen Du skal bygge opp. Utgave er supplert med en rekke nyoversettelser fra forfatterens mange etterlatte skrifter, som utgjør fortsettelsen av den kulturfilosofi han skrev på hele livet. Schweitzer var en filosofisk outsider i sin samtid, men i dag vekker hans kulturfilosofi gjenklang og ettertanke hos stadig flere.

Bokdetaljer

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 2002

Format Innbundet

ISBN13 9788252543209

EAN 9788252543209

Serie Bokklubbens kulturbibliotek

Språk Bokmål

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Den sanne etikk begynner der hvor ordene opphører.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

I årtusener har sjøfarende folk orientert seg etter stjernebildene. Etter hånden er de kommet ut over denne ufullkomne metoden, de har oppfunnet kompasset hvor nord angir seg selv ifølge sitt virkende kraftprinsipp. Og siden har sjøfolk funnet kursen i mørke natten på de fjerneste hav. Av samme art er det fremskritt vi må søke i etikken. Så lenge vi bare har de etiske utsagns moral å rette oss etter, seiler vi etter stjernene -- og selv om de lyser og tindrer aldri så klart, leder de oss bare mer eller mindre sikkert, og kan når som helst gli vekk bak skyer og skodde. I stormnatten lar de menneskeheten i stikken -- som vi opplever det nå. Men eier vi etikken som et logisk nødvendig prinsipp som kommer til klarhet i oss, så setter det inn en vidtgående etisk fordypelse av den enkelte og et stadig, etisk fremskritt for hele menneskeheten.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Enhver som trenger oss, er vår neste

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Å herske er å være bundet til de mange, i likhet med det å være underkastet de mange, bare på en annen måte.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Etikk er et ubegrenset ansvar overfor alt som lever.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

I tillegg kom at pietismen opprinnelig var en fiende av all kunst i gudstjenesten, og særlig hadde unnvært den konsertrerende kirkemusikken. De musikalske pasjonsoppføringene var en vederstyggelighet for dem. Bare enkle menighetssanger skulle smykke gudstjenesten. Derfor måtte enhver kantor misbillige pietistene, og Bach kan ha tatt det særlig ille opp at de trakk hans religiøse- kunstneriske ideal ned i sølen.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Bach kunstneriske vesen og personlighet hviler på hans fromhet. I den grad han overhodet kan forstås, skjer det ut fra dette. Kunst var religion for ham. Derfor hadde kunst ingenting med verden og ingenting med suksess i verden å gjøre. Den var mål i seg selv.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

"Dette er den store gåten i den kristne etikk,at vi ikke uten videre kan omsette Jesu ord i liv,selv med den helligeste vilje til å tjene ham.Dette fører med seg den store fare at vi bøyer oss ærbødig for dem og priser dem som "idealer",men ikke lar dem komme til orde i det virkelige liv."

Godt sagt! (1) Varsle Svar

"For når fornuften virkelig går i dybden av spørsmålene,blir den ikke lenger kjølig fornuft,men begynner å tale hjertets språk,enten den vil eller ikke."

Godt sagt! (1) Varsle Svar

"Men så sikkert det enn er at enhver tid lever av de energier som oppstår i dens etiske tenkning,like sikkert er det også at de etiske tanker som hittil har oppstått,etter lengre eller kortere tid har mistet sin overbevisningskraft.Hvorfor har etikken bare klart å komme med delvise og tidsbundne begrunnelser,aldri varige?Hvorfor er historien om menneskehetens etiske tenkning en historie om ubegripelig stillstand og bitre tilbakeslag?Hvorfor finnes det ikke også her et organisk fremskritt,slik at den ene tid bygger videre på den annens resultater?Hvorfor lever vi i etikken som en ruinby,hvor den ene generasjonen finner seg et nødtørftig ly her,den annen der?

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "De to kulturer" av Charles Percy Snow
  • "Slegten fra 1814" av Carl Wille Schnitler
  • "Revolusjon og kjærlighet - tekster i utvalg" av Aleksandra Kollontaj
  • "Lille og store katekisme" av Martin Luther
  • "Om legekunsten" av Hippokrates
  • "Om den tragiske livsfølelse hos mennesker og folkeslag" av Miguel de Unamuno
  • "Det endimensjonale menneske - studier i det avanserte industrielle samfunns ideologi" av Herbert Marcuse
  • "Om sædeligheds-tilstanden i Norge" av Eilert Sundt
  • "Om pliktene" av Marcus Tullius Cicero
  • "Kongespeilet" av Anton Wilhelm Brøgger
  • "Om demokratiet i Amerika" av Alexis de Tocqueville
  • "Det kommunistiske manifest og andre ungdomsskrifter" av Karl Marx
Alle bokanbefalinger for dette verket