Ingen lesetilstand
Ingen hylle
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
De stakk seg ut som pionerer i sin samtid på slutten av 1800-tallet, men skjulte privatlivet sitt. Bertha Torgersen og Hanna Brummenæs er ukjente for de fleste, men historien om de to butikkpikene som traff hverandre i et hardt og maskulint gruvesamfunn på Karmøy, og – ikledd herrehatt og frakk – brøytet seg vei inn i mannsdominerte stillinger, er både fantastisk og vond. De to overskridende «mannedamene» holdt kjærligheten skjult for omverdenen, foretok en uvanlig klassereise, men opplevde også elendighet i kjølvannet av sine livsvalg. Anmelderne mener: «Cecilie Enger har blikk for detaljer. For lukter og atmosfære, for moter og utgåtte sko, og for tidens politiske spenninger, der kvinnesaken og stemmerett for kvinner sto sentralt. Romanbiografien flyter sømløst, med fine overganger. Det er dybde og skarphet i Engers fortelling. Hun jåler seg ikke til med finurlige litterære grep, men viser fram to begavede, usedvanlige kvinner gjennom treffsikre dialoger, antydninger og dramatiserte situasjonsbeskrivelser. [...] Cecilie Engers fortelling har blitt et stykke finslipt romankunst.» Turid Larsen, Dagsavisen «[E]t intimt og jordnært portrett av to norske pionerer innen seksualitet, forretninger og likestilling. [...] Enger makter å mane frem et indre liv for hovedpersonen Bertha Torgersen.» Leif Bull, Dagens Næringsliv «Det hvite kartet er en roman om å våge å velge sin egen vei. Det er fortellingen om to kvinner som gikk i bresjen for å gjøre kartet mer fargerikt.» Anne Cathrine Straume, NRK «Enger skriver godt og lett. Det er fortjenstfullt å løfte fram historien om verdens første kvinnelige redere – som en historie også om Norge, som en del av kvinners historie og om lesbisk kjærlighet. Det i seg selv gjør dette lesverdig.» Vigdis Moe Skarstein, Adresseavisen «Boka er interessant i beskrivelsene av to pionerer som trosser fordommer, konvensjoner og barrierer i småborgerlige og pietistiske Haugesund ved forrige århundreskifte.» Inger Bentzrud, Dagbladet «Slike romaner bidrar til å øke forståelsen av kvinner som historiske aktører, ikke passive medpassasjerer, og av at det alltid har eksistert ulike måter å leve som kvinne på, også før vår tid.» Ingeborg Misje Bergem, Vårt Land «Romanens første del gir et nydelig og sitrende bilde av hvordan de to kan ha nærmet seg hverandre.» Ingunn Økland, Aftenposten «Cecilie Enger har skrevet et troverdig portrett, en lesverdig historie der mye har blitt diktet til blant annet på grunn av begrensede historiske kilder. Historiske romaner er ingen nyskapning i litteraturhistorien, men den har fortsatt livets rett. Og Cecilie Enger viser igjen at hun er en av de beste her til lands i sjangeren.» Jan-Erik Østlie, Fri Fagbevegelse «Enger skal ha all respekt for sitt arbeid med å trekke nok et glemt kvinneliv fram i lyset» Elin Kittelsen, Klassekampen
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2021
Format Innbundet
ISBN13 9788205539273
EAN 9788205539273
Genre Historisk litteratur Biografisk litteratur
Omtalt tid 1900-1945 1850-1899
Omtalt person Hanna Brummenæs Bertha Torgersen
Språk Bokmål
Sider 297
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Denne boken er pent skrevet. Vi får følge to interessante kvinner over mange år, i en tid som blir beskrevet levende og gjør at man føler på stemningen som tilhørte tiden og stedet. Boken startet med relasjonelle skildringer som gjør at man føler med karakterene og tidvis får noe sommerfugler i magen. Det er flere aspekter i boken som viser til samfunnskritikk, kjønnsnormer og utfordringer ved å være «annerledes i en annen tid». Det er interessant at flere av aspektene som trekkes frem her, tilbake til 1800-tallet fortsatt er ting som diskuteres i dag, dog i noe mer modernisert form. Jeg savnet likevel noe mer dybde i det relasjonelle. Synes det tidvis skrapes veldig i overflaten av tematikken og relasjonene. Det følelsesmessige aspektet hadde jeg ønsker at kom enda tydeligere frem. Fint å få lese om sterke og viktige kvinner som for meg var en ukjent historie. Hadde boken fortsatt å gå inn på følelser som den gjør i første del hadde jeg nok likt den enda bedre.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketBøker jeg har lest sommeren 2023
Sommerens store leseopplevelse: De 4 bøkene om Lucy Barton. Lettleste, men sitter i! Sterk kvinne med vanskelig barndom, blir forfatter. Drama og relasjoner beskrives nydelig og reflekterende: "Det er dette jeg prøver å si..." Mye å kjenne seg igjen i og reflektere over!
2 bøker fra Afrika om fattige jenter som drømmer om utdannelse og et verdig liv. Jenta som fikk en stemme fra Nigeria (handlingsmettet, dramatisk, medrivende), og Nervøse tilstander (mer politisk, mer refleksjon) fra Rhodesia før det ble et uavhengig Zimbabwe. Begge gode bøker!
2 norske bøker om far-/sønnforhold: Fjellet, geværet, vannet (drama om slekt, arv og tape alt), og Johannes åpenbaring (far død, sønn rydder opp og oppdager sider ved faren han ikke har visst om). Særlig den siste av disse to fascinerte (hva vet vi egentlig om våre nærmeste?)
2 bøker av Cecilie Enger: Ett minutts stillhet - en roman om språk, litteratur, identitet og minner. Hvordan husker vi viktige hendelser som har vært med å forme livene våre? Veldig bra bok! Det hvite kartet om Bertha Torgersen og Hanna Brummenæs som på slutten av 1800-tallet etablerte seg i et forhold, og som suksessrike skipsredere. De hadde ikke noe kart å navigere etter, men måtte finne sin egen vei. Enger skriver godt og gripende, en fryd å lese!
Brannen av Daniela Krien: Relasjonsroman fra Tyskland. Et ektepar som har glidd fra hverandre, deres forhold til hverandre og til deres voksne barn. Godt språk, psykologisk innsikt. Winterferie ble for slitsom for meg. Underholdende forsåvidt, men for mye bisarre hendelser og oppkonstruerte dialoger. Fullførte senere som lydbok. Hvis det skulle komme et menneske: Oppveksthistorie fra Danmark, en familie i fattigdom. Fin fortellerstemme. Trist, sår, men også svart humor. Første bind i en trilogi.