Ingen hylle
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken inneholder ni noveller, som alle befolkes av relativt unge mennesker. Felles for dem er at de savner noe, eller har mistet noe, og at de i løpet av fortellingen konfronteres med fortiden, eller med verden omkring seg, og må ta stilling.
Omtale fra forlaget
Disse novellene befolkes av relativt unge mennesker. Referansene deres er PJ Harvey, Wen og David Bowie, samt en mengde kafeer og klubber, og litt LSD og kokain. Judith Hermanns scene er nattsvermernes Berlin og heltene og heltinnene hennes er sarte, melankolske figurer med en lakonisk holdning til livet. Novellesamlingen, som kom ut i Tyskland i 1999, har fått stor oppmerksomhet og var etter kort tid trykket i 12 opplag. En marg-bok. Dette er 68-ernes barn. Men det er på ingen måte noe overflateunivers som beskrives. Novellene er stramme og enkle, og Judith Hermann vet å antyde. Som når man leser Raymond Carvers noveller, kan leseren komme til å stille spørsmål som «Hvorfor er disse menneskene her?», «Hva har ført dem hit?», «Hvor kommer de fra?». Sommerhus, senere er den unge, tyske forfatteren Judith Hermanns debutbok.
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2001
Format Innbundet
ISBN13 9788205275867
EAN 9788205275867
Serie Marg
Språk Bokmål
Sider 181
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketDagene var stille, som under vann.
Og de så på min oldemor, og i dunkelheten fløt oldemor ut til noe trist, vakkert, fremmed. Og da tristesse og skjønnhet og fremmedhet er grunnelementene i den russiske sjel, forelsket kunstnerne og de lærde seg i min oldemor, og oldemor lot seg elske av dem.
Ansiktet mitt var alltid like støvete som de nakne fotsålene mine.
En gang satte hun seg opp i sengen og pekte på nakken sin, hvor det hvite håret hadde krøllet seg i løpet av natten, og sa: "Da har vi nok døden her snart."
Vinteren minner meg av og til om noe. Om en stemning jeg en gang var i, et begjær jeg følte? Jeg vet ikke ordentlig.
Hun så sårbar ut og vakker, hun hadde bittesmå føtter, og hun fortonte seg så uvirkelig i denne foajeen, på disse marmorplatene, under lyset fra den store kronen.
"Øynene dine, lille søster, sprenger hjertet mitt".
Marie vil et eller annet med kunstneren. Hva hun vil, vet hun ikke. Kanskje sole seg i glansen av berømmelsen hans. Kanskje bli enda vakrere ved siden av en stygg person. Kanskje trenge inn - destruktivt - i noe tilsynelatende uberørt.
I forræderiets tid er landskapene skjønne.
Et slag for tysk og tyskspråklig litteratur!
I forbindelse med felleslesing av Cees Nootebooms Allesjele (Kjells lesesirkel januar/februar 2021) kom det frem et ønske om mer kunnskap om tysk litteratur. Tyskland var før andre verdenskrig et kulturelt kjerneområde i Europa. Det var dit kunstnere, forfattere, malere, musikere (også norske) reiste for å studere. Det er et tankekors tysk etterkrigslitteratur og kunst er så lite kjent i dag.
Bokelsker «Vannflaske» etterlyste tips om tyske bøken, og responsen lot ikke vente på seg. Her er en oversikt over de anbefalte. Mangler noen?