Ingen lesedato
Omtale fra forlaget
De digitale prøvekaninene søker å spore historikken og begrunnelsene bak valgene som gjøres, gi en statusrapport om situasjonen i dag – og se på de videre konsekvensene av en stadig mer digitalisert skolehverdag. Etter et foreldremøte på skolen rakte Gaute Brochmann opp hånden og spurte hvorfor datteren hans og alle klassekameratene hennes nå skulle få sin egen iPad. Da han ikke fikk noe overbevisende svar, tok han spørsmålet videre. Først til kommunen, deretter til politikerne på nasjonalt nivå: Hvem hadde bestemt at nettbrett skulle innføres i skolen, og på hvilket faglig grunnlag? Svarene uteble, mens spørsmålene ble stadig flere. Vi lever i et samfunn med samtykkeskjemaer for bruk av jod-tabletter ved atomulykker og retusjering av snørr på barnehagebilder. Når det kommer til tvungen innføring av iPad til barn ned i seksårsalderen skjer det imidlertid helt uten foreldreinvolvering, debatt eller noen form for kvalifisert kunnskap. De digitale prøvekaninene er en hardtslående debattbok som vil sette i gang opphetede diskusjoner rundt middagsbordene og tvinge ansvarlige politikere til å svare for valgene sine. For er det virkelig slik at dagens barn trenger mer digital kompetanse? Eller er det snarere slik at de allerede besitter denne kompetansen, og sårt trenger andre og komplementerende ferdigheter, som evne til fordypning og konsentrasjon over tid?
Forlag Cappelen Damm
Utgivelsesår 2020
Format Innbundet
ISBN13 9788202661199
EAN 9788202661199
Språk Bokmål
Sider 200
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
En interessant, dog litt ullen bok om skolebarnas digitale hverdag i klasserommene. Boken tar for seg forskningen som viser at det ikke har noe for seg å inkludere digitale dippedupper i undervisningen, og forfatteren tar å spør mange eksperter og skoleledere rundt dette men får veldig uklare og uvitenskapelige svar tilbake som grunner til å la barna skal kunne bruke f.eks. nettbrett i skoleundervisningen. Forfatteren begynte sin jakt etter meningen med disse nettbrettene i skolesammenheng når fjerdeklassingen hans plutselig kom hjem med en I-pad. Får håpe denne boken er god stemme inn i debatten om nettbrett i skolen. Som sagt, noe ullent og uklart skrevet til tider, og forfatteren bruker begrepet "halleluja stemning" litt for ofte når han snakker om nettbrett engasjementet som har preget samfunnet i en god stund nå.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket