Ingen hylle
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Essayene handler om en rekke kultur- og mentalitetshistoriske emner. Tekstene handler om gjenstander, vaner og hendelser som er blitt selvfølgeligheter i vår hverdag, slikt som vi ikke reflekterer over, men som like fullt har en bakgrunn i det forgagne.
Omtale fra forlaget
Essayene handler om en rekke kultur- og mentalitetshistoriske emner. Tekstene handler om gjenstander, vaner og hendelser som er blitt selvfølgeligheter i vår hverdag, slikt som vi ikke reflekterer over, men som like fullt har en bakgrunn i det forgagne.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2004
Format Innbundet
ISBN13 9788215005478
EAN 9788215005478
Språk Bokmål
Sider 220
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ofte forestiller vi oss at tilbudet følger etterspørselen, når det ikke så sjelden faktisk er helt omvendt. Det oppstår løsninger, som det så må oppfinnes problemer til.
Visse typer høy lyd, som tidligere tiders mennesker kanskje bare møtte en gang eller to i året, og da bare som en festlig kuriositet, er blitt til grå hverdagsligheter for oss, enda et stykke akustisk avfall i en allerede fullstendig forsøplet lydverden. Det begynner som luksus og slutter som sykdom - her har vi en tankefigur for mange fenomener i moderniteten.
Atter en gang kan vi se hvor mye av kroppen, kjønnet og seksualiteten som er kulturelle konstruksjoner, utsatt for stadige skiftninger, bevegelser og kast. Og atter en gang kan vi se hvordan én tidsalders sannhet kan bli neste tidsalders spøk.
Markedet måtte utvides. Flere måtte drømme mer, begjære mer, konsumere mer. Og ut av alt dette kom hele den reklamedrevne, motebesatte, begjærskapende, nytelsesapplauderende, individsentrerte, kommersfikserte sivilisasjon som vi nå lever våre liv innenfor.
Det er nemlig sjelden selve tingen vi kjøper, vi kjøper det tingen står for: Det vi konsumerer er i første rekke reklamen, ikke varen. For i tingen håper vi å finne noe som er blitt nåtidens kanskje største mangelvare: mening.
Å ha det kjedelig ser for enkelte intellektuelle nesten ut til å ha vært en motstandshandling, et slags selvpålagt martyrskap, som demonstrerte den stolte forakt man hadde tilovers for samfunnets materialisme og overfladiskhet. Den som smiler er lurt, den som gjesper gjennomskuer.
Essaysamlingar! I første omgong berre det eg sjølv har lest, kom gjerne med anbefalingar eg klør etter å lese fleire essays..