Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Liberalismen har de siste tre tiårene vært den dominerende politiske tankeretningen i vår del av verden. Økt frihet for individet har vært det overordna målet for samfunnsutviklingen, nær sagt uavhengig av hvem som har sittet ved makten. Liberalismens ideologiske konkurrenter, enten de er religiøse, konservative eller sosialistiske, har blitt parkert, med det resultat at store deler av det offentlige ordskiftet har blitt ført innenfor rammene av liberalismens hegemoni. Demokratiske fellesskap og kollektive bevegelser er blitt bygget ned eller har gått i oppløsning, med det resultat av mange på ny søker trygghet hos sterke ledere og i autoritære bevegelser.
Denne antologien er et forsøk på å utfordre liberalismens hegemoni fra venstre, ført i pennen av en ny generasjon samfunnsdebattanter. Den går i rette med det atomistiske menneske.synet som ligger til grunn for liberalisme i alle sine former, enten det er sosial.liberalisme i tradisjonen etter John Rawls eller nyliberalisme i tradisjonen etter Milton Friedman.
Forlag Dreyers forlag
Utgivelsesår 2017
Format Innbundet
ISBN13 9788282654142
EAN 9788282654142
Språk Bokmål
Sider 219
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Jeg trengte å lese denne boka her, for har tidligere hatt et endimensjonalt og i overkant positivt syn på liberalisme som ideologi. Jeg liker å bli utfordret intellektuelt sett, og det evner boken å gjøre, så kudos til alle bidragsyterne. Den er oversiktlig og tar for seg flere emner. Legitim kritikk og sterke stemmer applauderer jeg. Forfatterne skriver bra og argumenterer godt for meningene deres.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketFichtes undersøkelse av frihet begynner med et menneske som forsøker å handle. Det er avgjørende at han begynner med handling, at noe gjøres, for ifølge Fichte kan vi ikke tenke på mennesker med frihet som om de var ting; frihet er ikke en stillestående egenskap som individer besitter, det er heller ikke en evne til å forårsake handlinger, frihet er snarere noe som utøves i handlinger. Frihet finnes bare i handling og i praksis.
Uten å møte andre mennesker, kan du ikke oppnå selvbevissthet om din egen frihet. Du er altså avhengig av andre, som du ikke har kontroll eller makt over, for å bli bevisst din egen frihet. Mennesker kan finne seg selv i en annens blikk, på måter som er umulige når vi er alene. Via andre kan individet frigjøres fra sin partikulære, isolerte subjektivitet, fra sine egne umiddelbare innfall og begjær, som ofte blir mer tvungne enn frie. Anerkjennelse innebærer å glemme seg selv i møte med en annen, for derigjennom å finne seg selv.