2020
Ingen favoritt
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Forlag Cappelen Damm
Utgivelsesår 2020
Format E-bok
ISBN13 9788202661229
EAN 9788202661229
Omtalt sted Norge
Språk Bokmål
Sider 200
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
En interessant, dog litt ullen bok om skolebarnas digitale hverdag i klasserommene. Boken tar for seg forskningen som viser at det ikke har noe for seg å inkludere digitale dippedupper i undervisningen, og forfatteren tar å spør mange eksperter og skoleledere rundt dette men får veldig uklare og uvitenskapelige svar tilbake som grunner til å la barna skal kunne bruke f.eks. nettbrett i skoleundervisningen. Forfatteren begynte sin jakt etter meningen med disse nettbrettene i skolesammenheng når fjerdeklassingen hans plutselig kom hjem med en I-pad. Får håpe denne boken er god stemme inn i debatten om nettbrett i skolen. Som sagt, noe ullent og uklart skrevet til tider, og forfatteren bruker begrepet "halleluja stemning" litt for ofte når han snakker om nettbrett engasjementet som har preget samfunnet i en god stund nå.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketDenne bokens mandat kan dermed oppsummeres i to punkter:
1) Å skape et samlet bilde og levere en statusrapport fra dagens digitale skolevirkelighet, med et særlig fokus på barneskolen: Hva skjer i klasserommene, hvordan tenkes det i kommunehusene og hvem og hva er det som har avgjort at norske skolebarn fra fem års alder skal utstyres med egne nettbrett?
2) Å samle inn det som finnes av kunnskap og forskning fra ulike fagmiljøer og sette dem i sammenheng med politisk og teknologisk historie, som et bidrag til at den videre diskusjonen om digitale læremidler i skolen kan skje på et faktabasert grunnlag.
Husk at jeg skriver dette - og at du leser det - midt i en digital syklon så sterk at vi fortsatt må konsentrere oss om å holde på hatten, ja, å i det hele tatt stå oppreist
Den digitale kløften mellom rike og fattige er ikke slik vi trodde», er overskriften på en artikkel fra New York Times i 2018, og den fortsetter: «Amerikanske offentlige skoler fronter fortsatt skjermbaserte læringsenheter - til og med tilbud om heldigitale førskoleordninget. De rike svarer med fullstendig skjermforbud i klasserommene.