Interessant :) Vi kunne nok diskutert i flere dager rundt disse tingene. Så med det vil jeg si: kos deg. Jeg tror for øvrig bare det er én vei til Gud - gjennom Jesus.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Hva legger du i de våknes lære?

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Kult Trond! Læren om ikke-vold er bare én av veldig mange dessverre..

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Men det du må være klar over når du leser denne boken, er at du også er preget av dine egne 'biaser', på samme måte som alle mennesker. Den optimale objektivitet er når man anerkjenner sin forutintatthet. Jesus var absolutt ingen realpolitiker: Nevn et kompromiss han gjorde Heidi Therese. For øvrig er det forskjell på kompromiss og kjærlighetens natur...

Med kirken mener jeg enkelt og greit alle som kaller seg bekjennende kristne - dem som hevder å være jesusetterfølgere. Jeg er også klar over at ikke alle jesusetterfølgere (anabaptister, amish, jehovas vitner, andre enkeltgrupperinger etc.) bør anklages innenfor denne kategorien.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Denne boken av Walter Wink bringer atter igjen en av Jesu revolusjonære sider til lyset. At Jesus lærte og levde ut aktiv ikke-vold kan man ikke betvile. At kirken derimot har forsømt dette, og tatt til seg teorien om 'rettferdig krig', er absolutt heller ikke å betvile. Wink presenterer Jesu liv og lære om ikke-vold, og filosofien og meningen bak den. Jesus var ekstremt radikal, og det er sørgelig at kirken har dysset dette ned med en ufattelig tam, urevolusjonær og hierarkisk lære. Jesu brøt ned religionens åk, og viste folk hvordan man skulle leve i 'sync' med skaperverket, i den foreløpig ufullkomne verden. Hva syns dere?

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Denne boken handler om skapelsesberetningen i den hebraiske bibel. Den er høyst relevant for alle kristne og ikke-kristne der ute som har et antagonistisik forhold til hverandre på bakgrunn av opprinnelse, evolusjon og på generelt plan vitenskap. Den gjør, som alle bibellesere skulle ha gjort, det geniale (og eneste fornuftige) og prøver å forstå hva skribenten prøvde å få frem når han skrev teksten.

I denne boken viser han hvordan passasjen skal tolkes, nemlig ut i fra skribentens verdenssyn - ikke som en materialistisk forklaring av hvordan verden ble skapt. Den visker ut det menneskeskapte skillet mellom vitenskap og religion.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Dette er en samling av essays skrevet av Martin Luther King, Jr. Det var virkelig inspirerende og lese samlingen. Noen essays fanget mer enn andre, men i all hovedsak flyter de bra, og det er ikke å legge skjul på at MLK er en skolert retoriker slik vi blant annet kjenner ham fra den kjente talen "I Have a Dream."

Noe som gjorde denne samlingen ekstra kraftfull for min del, var å se hvordan en person kan klare å elske sine fiender i praksis. King var et prakteksempel på dette, og klarte i stor grad å bekjempe urettferdighet med å leve som Jesus - angripe urett med agapekjærlighet, selvsagt på en ikke-voldelig måte.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Mark Kurlansky gir et kjapt, godt og underholdende bidrag til å øke bevisstheten om ikke-vold. Anbefales for det sterkeste som en introduksjon til emnet ikke-vold.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Filosof og lekmannsteolog Jacques Ellul viser på omhyggelig vis hvordan kristendommen, eller åpenbaringen av Gud i Jesus som han sier det, totalt har blitt forvandlet til det motsatte av nettopp det. Åpenbaringen er blitt forvandlet til religionen kristendom, i det han legger ut på Tolstoisk vis om at den originale åpenbaring ikke er en religion slik vi kjenner det, men den sanne form for liv.

Ellul går gjennom kristendommens utvikling, og peker på hvor og hvordan den er blitt snudd på hodet innenfor maktstrukturer som definerer Jesus, ikke ut fra bibelen, men ut fra de kulturelle normer og trender.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Sist sett

Linda NyrudPiippokattaHanne Kvernmo RyeVariosaHeidiNinaDolly DuckInger-LiseIngeborg GYvonne JohannesenTom-Erik FallaLinda RastenAnineAnn ChristinPirelliKirsten LundVivaLaLivrebrekIngunnJChristoffer SmedaasJulie StensethAlice NordliGladleserMarie HolterGrete AastorpBerit RHelena ETonje SivertsenOlaugHege H.Harald AndersenMarianne  SkageAstrid Terese Bjorland SkjeggerudAud- HelenTone HJanne Kristin HøylandAnne-Stine Ruud HusevågMargrethe  HaugenVannflaskeTonesen81