Ekte gjenferd er en fin innføring for barn som vil ha noe skummelt å lese, og som kanskje vil bedre kjent med norske spøkelser?
Faktabok om kjente gjenferd
Hva man tror på eller ikke, er ikke så nøye. Selv leser jeg slike bøker fordi det er fascinerende. Ofte leser jeg slike bøke for moro skyld og for å lære mer om temaet. Det er jo en kjent sak at Norge består av mange overnaturlige myter, og dette er en samling av de mest kjente. Denne samlingen består av sytten myter/fenomener. og de er kjente for oss fleste. Selv kjente jeg til alle. Boka er på ingen måte skummel, heller ikke for unge lesere, tror jeg, da tonen er ganske saklig. Boka er beregnet som en slags faktabok for unge lesere fremfor at det skal være skummelt og uhyggelig. Noe Camilla Otterleigjør på en fin måte. Tekstene er passe lange, saklige og forståelige. De kan kanskje bli en smule monotone, hvis man leser flere av historiene i samme slengen.
Illustrasjonene er laget av Tiril Valeur og de passer godt til målgruppen og historiene, men for min del ble det litt barnslig. Jeg liker fargebruken og stemningen de får frem, men stilen minner meg noe om manga som jeg av en eller annen grunn ikke er så glad i. Kunne ha tenkt meg mer creepy illustrasjoner, men så er ikke boka beregnet for voksne, noe man må huske på.
Kom gjerne med tips til lignende bøker
Bakerst i boka er det med kilderegistrering, og det er synd at de fleste er fra forskjellige nettsider i stedet for kilder til bøker. Grunnen til at jeg etterlyser dette, er at jeg selv kunne ha tenkt meg å ha lest flere lignende bøker, samme om det er på norsk eller engelsk. Synes det er vanskeligere å finne spøkelseshistorier/fakta om gjengerd i bøker nå enn det var før i tiden. Synes det er både spennende og uskyldig moro.
De mytene jeg likte best å lese om var Dødens budbringer, Den hevnlystne hustrua og Den grusomme nazisten, og savnet flere historier og fra større deler av landet, men alt i alt en fin innføring for unge lesere som vil lese om det overnaturlige og myter generelt. En god bok å få med seg en rolig sommerkveld. Terningkast fire til handling og terningkast to til illustrasjonene.
Fra min blogg: I Bokhylla
Eksemplar fra Vigmostad & Bjørke, mot en ærlig anmeldelse
«Svarte seil» av Rebecka Edgren Aldén
– Leseeksemplar fra Gyldendal
Det er sommer, og mange båter er ute i Stockholms skjærgård. Annika og kollegaen Nadia fra redningsselskapet har oppdaget en tom seilbåt som de vil sjekke nærmere. Annika klatrer ombord, den virker forlatt. På gulvet oppdager hun en blodflekk.
Denne boka er som et friskt pust, som skiller seg ut på en positiv måte, både når det gjelder plott og hvordan den er lagt opp. Man blir trukket med i handlingen fra første side.
Du kan lese hele anmeldelsen på nettsiden min. Den er basert på min personlige mening, og jeg tjener ikke penger på den. Jeg er heller ikke knyttet til noen forlag. Du kommer direkte til artikkelen på linken under.
«Hundreogtretten» av Gøril Emilie Hellen
– Leseeksemplar
Vi møter Irene, Peder, og deres tre barn. Peder jobber for leger uten grenser, og nå har han takket ja til et engasjement i Mosambik, uten å diskutere det med Irene på forhånd. Før han drar, skjer det tragiske – det yngste barnet deres dør. Nå må de ta stilling til organdonasjon. For Peder er det ingen tvil om hva som er riktig å gjøre.
Dette er en sterk roman som jeg gjerne anbefaler. Temaet er relasjoner, grenser og tap, og det å kjenne på sorg. Peder er en person med sterke meninger, mens Irene blir satt litt i skyggen.
Du kan lese hele anmeldelsen på nettsiden min. Den er basert på min personlige mening, og jeg tjener ikke penger på den. Jeg er heller ikke knyttet til noen forlag. Du kommer direkte til artikkelen på linken under.
Sju år er egentlig ikke lang tid. Man kan huske et menneske like tydelig etter sju år, stemmen, lukta, tonefallet, hvordan personen står eller går. Minner blekner ikke, de blir bare sterkere med årene, mer insisterende, de kan fylle hodet ditt til det ikke er plass til noe an annet, fylle kroppen så full av lengsel at huden nesten brister. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde en kniv skarp nok til å skjære bort alle minnene. Et presist, kirurgisk snitt, som kuttet deg bort en gang for alle. En nykvesset saks som klipte over navlestrengen oss imellom, ikke den strengen som en gang festet meg til deg, men den som gjør at du fremdeles henger fast i meg, den som rykker meg tilbake hver gang jeg prøver å ta et skritt fram.
«Bitzer,» sa mr. Gradgrind, nedbrutt og sørgelig krypende for ham, «har du hjerte?»
«Blodcirkulasjon, sir,» svarte Bitzer, han smilte til sånt underlig spørsmål, «kunde ikke gå for sig uten. Intet menneske, sir, som kjenner til de kjensgjerninger Harvey har fastslått, kan tvile på at jeg har hjerte.»
The responding sound is a combination of a cartoon villain’s laugh and a trombone, and I tell her as much.
I exhale a shaky breath. “When I got home that night I cried some more, and apologized. She told me she forgave me, told me that it was okay, to forgive myself. She said that it was going to be one of our favorite stories one day because that was me. I was always going to have big feelings, and it was going to be up to me to make sure they were worth it. She told me I was going to have to learn to wear those feelings proudly, without doing damage to the things or people I love, that I’d only hurt myself in the process if I did.”
“So, comedy may have taken me out of my feelings at times, but it helped me make them manageable, too. I made sure whatever I put in front of my face was funny, so I had no other option but to try and laugh. And even when I couldn’t laugh, making my pain into something that someone else could laugh at somehow made me feel less lonely.”
Jeg vet ikke hvordan jeg skal si det, men hjernen min hadde problemer med å ta inn ting. Det var som om hver dag var et enormt strekk med is jeg måtte gå over. Og fra isen stakk det opp små trær og kvister, dette er den eneste måten jeg kan forklare det på, som om verden var blitt et annet landskap og jeg måtte komme meg gjennom hver dag uten å vite når den ville ta slutt, og det virket som om den aldri kom til å ta slutt, og jeg følte meg dypt utilpass.
Det snødde den første dagen i mai. Det snødde fem centimeter, digre flak hopet seg opp på utsiden av vinduet, det var ikke til å tro. «Jeg hater snø», sa jeg til William, og William sa matt: «Det vet jeg at du gjør, Lucy.»
Hver kveld så vi nyheter på tv, og om dagen leste jeg nyheter på datamaskinen min. Dette kommer til å ta slutt, tenkte jeg. Dette må ta slutt. Og hver kveld hadde det ikke tatt slutt, eller viste noe tegn til at det ville ta slutt.
Da kjente jeg en illevarslende sitring; et varsel om meg, og om hele verden. Og jeg sto der og holdt fast i denne mannen som om han var det aller siste mennesket på dette vakre, vonde stedet vi kaller Jorda.
At det gule og det røde og det grønne liksom kom fra den samme fargen, og det er vanskelig å beskrive dette, men jo flere blader som falt, desto klarere så jeg det. Det virker som om alt starter med en slags bunnfarge, og så utvikler det seg derfra: De digre steinene langs veikanten var grå og brune, og eiketrærne, som var blitt burgunderrøde, hadde samme palett som sjøgresset jeg har beskrevet som kopperfarget, og vannet hadde, uansett om det var mørkegrønt eller grått eller brunt, en liknende lød.
Jeg la også merke til at om ettermiddagen kom skyene ofte sigende, og de var mildt høstlige; de fikk verden til å se stillferdig myk ut, som om den gjorde seg klar til å legge seg for kvelden.
Jeg sier bare: Naturen, altså!
"Kjærlighetssvindel" av Hanne Kristin Rohde
– Leseeksemplar fra Kagge
Wilma og Bjarne reiser til Risør for å se nærmere på en sak. Det er nemlig funnet en utbrent bil, og inni bilen sitter et lik. De finner omsider ut hvem den døde er, og de jobber iherdig med å finne ut hva som har skjedd. Er det en ulykke eller har det skjedd et drap?
Jeg liker plottet i boka, selv om jeg ikke blir overbevist over alt i handlingen. Og selvfølgelig blir jeg lurt, iallefall på noen punkter. Det er bra!
Du kan lese hele anmeldelsen på nettsiden min. Den er basert på min personlige mening, og jeg tjener ikke penger på den. Jeg er heller ikke knyttet til noen forlag.
As Emmett rambles through his apology, I walk over to him, take his face into my hands, and pull him in for a kiss. He's surprised but relaxes into it. Kissing Emmett always makes my stomach feel like a swirl of colors—like when you rinse out a set of watercolors and all the reds, and greens, and blues, and yellows mix together before circling down the drain.
Charlotte smilte da hun tenkte på haugen med bibliotekbøker som alltid lå og ventet på stolen ved siden av sengen hennes. Det hadde vært fantastisk å kunne krype ned under dynen og lytte til morens myke stemme når hun leste Ronja Røverdatter og Mio, min Mio. Charlotte hadde fått oppleve historier som gjorde dypt inntrykk på henne der hun lå trygt i sengen sin. Hun kunne tydelig se for seg personene moren fortalte om, kjenne hvordan de fikk liv. Det spilte aldri noen rolle hvor trøtt moren var; hun leste alltid med innlevelse og ga karakterene ulike stemmer. Charlotte fikk bli med Ronja uti skogen, sitte på steinen ved fossen og spise niste, klatre og springe sammen med Birk, og gjemme seg for villvettene.