Race is an evolving social idea that was created to legitimize racial inequality and protect white advantage.
One of the greatest social fears for a white person is being told that something that we have said or done is racially problematic. Yet when someone lets us know that we have just done such a thing, rather than respond with gratitude and relief (after all, now that we are informed, we won't do it again), we often respond with anger and denial.
Folk har alltid hatt forskjellige meninger. Nå har de forskjellige fakta.
Du er ikke genene dine, og du er ikke forfedrene dine. Det meste av avstamningen din har gått tapt og kan aldri finnes igjen. Vi kan fastslå dette med absolutt sikkerhet: Du nedstammer fra en mengde mennesker fra hele verden, fra folk du tror du vet om, og fra enda flere du ikke vet noen ting om. Det er ikke mange av dem du har noen meningsfull genetisk forbindelse til. Slik er biologiens fakta.
Det er klart vi kan vinne over rasismen! Enten vi er hvite eller melaninrike, trenger vi jo ikke å videreføre fordommene vi har fått inn med morsmelka. Vi trenger ikke fortsette å se hvit og melaninrik som motpoler. Vi trenger ikke fortsette å tro på løgnene fra slavetida.
Vi lar IS representere islam på en måte Ku Klux Klan aldri har fått representere kristendommen.
Da karakteren Hermione i 2016 skulle spilles av melaninrike Noma Dumezweni, gikk internett av hengslene. Hvite Harry Potter-fans var rasende, for hvordan skulle de kunne identifisere seg med yndlings-karakteren sin når hun plutselig ikke så ut som dem? Å se forbi hudfarge er altså vanskeligere enn å se forbi at Hermione kan trylle.
Andre mener det er helt unødvendig å lage eller importere nyord - vi har jo så mange fra før! Men de gamle ordene er slavehandlernes ord.
Jeg tenker på Manuelas døtre, og det er vanskelig ikke å bli overveldet av sinne. Men jeg antar at det alltid har vært slik. Jeg antar at det alltid har vært mest beleilig å fremstille nasjoner som systematisk er blitt misbrukt av mektigere nasjoner, som ingenmannsland, som en barbarisk periferi hvis kaos og brunhet truer sivilisert fred. Bare et slikt narrativ kan rettferdiggjøre årtier med skitten krig, politisk inngripen og den alminnelige vrangforestillingen om økonomiske og militære stormakters moralske og kulturelle overlegenhet. Når jeg leser artikler som denne, synes jeg at den påståelige vissheten rundt hva som er rett og galt, godt og dårlig, er komisk. Eller ikke komisk, faktisk litt skremmende. Ikke noe av dette er nytt, selv om jeg nok pleier å forholde meg til mer spiselige versjoner av fremmedfrykt. Jeg vet ikke hva som er verst.
Den startet så innmari bra med et stort potensiale. Og så fortsatte den sånn en stund. Men så ble alt bare "meh"
Putter denne boka halvveis i samme landskap som "Night film". Den er godt skrevet, den er spennende og uhyggelig. Man sitter et øyeblikk og lurer på om det er krim eller grøssende fantasy man har ramlet oppi - anbefales for alle som liker litt annerledes krim som ikke handler om den samme, gamle politietterforskeren. Hørt om Slender Man- myten? I say no more. Plukk den opp og les den
Fantastisk uhyggelig og særdeles velskreven. Sjangeren er et sted mellom det postapokalyptiske universet, science fiction og psykologisk thriller. Man må nesten definere den selv, that´s the beauty of it. Mystisk spenning i det mørke og uante. Les den! Herved en ny favoritt for min del
når ein er oppvaksen med vald og sex, den driten der, så skal ein sone heile tida
ein skal forsake djevelen og forsøke å bli god igjen
men det orkar eg ikkje. drive ut djevlar.
eg har betre ting å ta meg til enn å forsøke å bli fin
det interesserer meg ikkje lenger fordi
1) det er så utmattande og kjedeleg
2) det er umuleg
du er nøyen med sminka før vi skal på eit skulearrangement
gløym det
berre gløym det
der er ingen grunn til å vere vennleg mot dei uvennlege
gløym det
det er ingen som har rett til å krevje av deg at du er vennleg mot dei uvennlege
Jeg lo.
Fin bok - godt skrevet og godt oversatt. Man får med seg en myriade med historier ettersom vi får følge de forskjellige generasjonene med forskjellig vinkling og syn på tilværelsen i, rundt og etter slavehandel. Boken er lettlest, til tider sår, til tider sterk og til tider noe stillestående - men Alt i alt ei god bok og en fin leseopplevelse.
Helt ok - ikke direkte spennende, men passer nok godt for de som liker satirisk krim. En god del humor - litt svart humor og artige hovedpersoner. Men passer nok ikke for hardbarka krimelskere, sjangeren er litt på vippen.
Bare for å meddele, så er denne boka faktisk ment som en novelle - det er bare det at Jojo Moyes ble så stor i Norge, og derfor håver forlaget inn penger på henne hvor enn de kan. I England er denne boka gitt ut som en novelle til veldig ålreit pris, mens den i Norge fremstilles som en roman og ble solgt til blodpris i diverse bokhandlere. Bare man åpner boka ser man jo at de har jukset- store mellomrom mellom linjene, stor skrift og masse plass igjen på sidene.
Som novelle synes jeg ikke denne er dum i det heletatt, men jeg tror ikke folk får det de forventer, og mange føler seg nok snytt. Det er jo sabla trist for Moyes, siden den fra hennes side mest sannsynlig bare var ment som en kort "vente"-lektyre mens hun skriver på bok nr 3 fra serien om Lou. Men selve handlingen og historien syntes jeg var fin, selv om det er langt ifra det beste jeg har lest
En verdig krimbok. Den er ikke fylt med dirrende spenning gjennom hele boka, men midtveis begynner spenningen å ta seg opp. En original historie i det uoriginale landskapet pedofili. Dette temaet begynner for min del å bli litt oppbrukt, men anbefaler denne boka. Las den ut på null komma nix
Tja. Jeg er ikke overbevist. Boka er ikke direkte dårlig, men jeg hadde fra utdraget bakpå boka, tittel og omslag forventet litt mer driv og spenning. Vurderte å legge den fra meg, men den var nå i det minste god nok til å holde på meg til siste slutt. Er ikke den første boka jeg tenker på når folk trenger gode krim/thriller-anbefalinger, men ikke totalt bortkastet tid. Bare en smule tynt for min del