Det er litt sørgelig å være ferdig med Great Expectations. Dette er min absolutte favoritt så langt og jeg tror jeg bare har en Dickens roman igjen å lese. Som forventet kom det aldri noe kjedelig midtparti for mitt vedkommede, det var derimot et høydepunkt å høre Jarvis' tolking av Wemmicks far, Aged Parent. Sjuende far i huset blir bare barnemat i forhold til Aged Parent. Historien hadde en svært fantasifull og spennende slutt, så det var vanskelig å prioritere andre gjøremål. Jeg hadde "store forventninger" til Great Expectations etter å ha lest/hørt Carlos Ruiz Zafróns Vindens Skygge og Engelens Spill som netttopp hyller denne Dickens romanen opp i skyene. Jeg ble ikke skuffet. Deilig også med litt politisk ukorrekthet, tenker da spesielt på at de røyker negerhuer (Negro-head). Har lest litt i Wordsworth Classics utgave av romanen underveis og hatt stor glede av notene bak i boken.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

'[...] I am going to London. I shall go into Suffolk afterwards.'

'Shooting, sir?' said the coachman.

He knew as well as I did that it was just as likely, at that time of year, I was going down there for whaling; but I felt complimented, too.'

Godt sagt! (2) Varsle Svar

It was as if the tranquil sanctuary of my boyhood had been sacked before my face, and its peace and honour given to the winds.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Liker denne fremmelige Flavia, jeg :-)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

SØVNEN
Chagall i galleriet

Søvnen er et barns fottrinn
gjennom verden.
I mørket rundt oss dikter solen sitt lys.
Før vi våkner vandrer vi på innsiden av livet.
Når vi får forstand
henger vi drømmene fra oss i garderoben.
Etter forestillingen finner vi dem ikke igjen
og går kulsende
ut i høst-trekket av hverdager.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

My father's family name being Pirrip, and my Christian name Philip, my infant tounge could make of both names nothing longer or more explicit than Pip, and I came to be called Pip.
Charles Dickens Great Expectations

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Ja! Og kanskje har du glede av diskusjonstrådane våre?

Godt sagt! (0) Varsle Svar
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Godt sagt! (1) Varsle Svar

Det burde stå forkortet eller forenklet utgave på amputerte bøker. Jeg har blant annet kjøpt Jules vernes "En verdensomseling under havet" antagelig tilrettelagt for 9-10 åringer. Det verste var imidlertid en utgave av Bram Stokers "Dracula" hvor all korrespondansen i begynnelsen av historien var borte-vekk, det var nettopp disse brevene jeg gledet meg til å lese igjen.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Det er mulig det står i en annen tråd, men jeg har ikke fått med meg hva som regnes som første del - hvor langt skal vi lese?

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg syns vi kan skrive om alt som har med romanen å gjøre på denne tråden. Noen har sikkert hørt radioteaterets versjon, noen har sett film og noen har kanskje tatt toget fra Warsawa til St. Petersburg....Dersom andre litterære verk refererer til "Idioten"er vel dette rett sted å nevne det.
Jeg gleder meg uansett til lesingen og har "Idioten" i bokform ventende ved sengen og skal innom biblioteket etterpå og hente en lydbokutgave.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Jeg fant at han har lest inn (eller hva det nå heter) Hard Times, Oliver Twist, Nicholas Nickleby, A Christmas Carol, A Tale Of Two Cities og Martin Chuzzlewit også, men de er kanskje ikke så lett å få tak i. Det ligger en del på Amazon.com og iTunes. Lydbøkene jeg har lånt på biblioteket har hatt forskjellige opplesere, greie de også, men Jarvis er en absolutt favoritt.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Øret var en så tillitvekkende del av menneskekroppen. Uansett hvor mye du la på deg, forble ørene nøyaktig de samme, alltid lojale.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Så han har lese inn (mildt sagt; det er ikkje lesing, slikt noko) meir enn David Copperfield? Hurra!

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg er på CD 7 (av 14) lest av Martin Jarvis. Så langt har det vært underholdende både når det gjelder selve handlingen og personlighetene. Jeg har fått med meg at flere mener boken er litt treg på midten så jeg håper at Mr. Jarvis' lesekunster gjør at jeg ikke legger merke til det.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Om glede, søskenkjærlighet og om å leve på lånt tid

I januar 2012 fikk fire år gamle Natalia bløtdelskreft. I månedene forut hadde moren hennes Monika vært overbevist om at det var noe galt med datteren, som lenge hadde hatt vondt i den ene armen. Hun opplevde at hun ikke ble tatt på alvor tidsnok, og da diagnosen ble satt i januar 2012, lå det i kortene at dette var for sent. Datteren kom til å dø. Spørsmålet var bare når.

Natalias 14 år gamle søster Emilia bestemte seg i juni 2012 for å opprette en blogg. Egentlig kom dette som et resultat av at familien fikk så mange henvendelser at det tok uforholdsmessig mye tid å svare på samtlige tekstmeldinger o.l. Lite ante Emilia hvilke konsekvenser hennes blogging skulle få ...

Emilia bestemmer seg for å gi sin døende søster den beste sommeren i hennes liv. Da dette kommer på trykk i Aftenposten Si ;D-spalte, vil responsen nesten ingen ende ta. Bloggen hennes tar helt av, og plutselig vil "alle" ha tak i henne. Hun blir intervjuet av den ene avisen etter den andre, kommer på TV og blir så kjent at hun etter hvert skulle bli årets navn i VG, bli nevnt i kongens nyttårstale, bli utnevnt som årets sogning og jeg vet ikke hva. Etter hvert ble familien også neddynget av gaver og reiser - alt som kunne bidra til å gjøre sommeren enda mer fantastisk for den hardt rammede familien, som opprinnelig kommer fra Polen. En historie som til slutt også skulle bli bok ...

Dette er en historie om en fantastisk storesøster som ga alt for sin søster, men som etter hvert også opplevde all responsen som så overveldende at den etter hvert truet med å ta fokuset bort fra det som tross alt var hennes mål: nemlig å gi lillesøsteren masse god oppmerksomhet den siste tiden hun hadde igjen å leve. Samtidig som vi får høre om alt det positive ved oppmerksomheten, kommer det mellom linjene også frem at det kunne være belastende - ikke bare på grunn av mengden av oppmerksomhet, men også i form av plumpe og nærgående spørsmål og et evig mas om mer, mer, mer i en tid hvor Emilia hadde mer enn nok med å takle sin egen hverdag. Og det var nok her mamma Monika etter hvert måtte overta noe av styringen.

Boka inneholder et utdrag av de viktigste blogginnleggene og en hel del av responsene fra omverdenen, ispedd hendelser som kongens tale, VGs kåring av årets navn, ferier familien ble påspandert, innlegg fra enkeltmennesker rundt familien og ikke minst morens dagboknotater om utviklingen av datterens sykdom. Og tatt i betraktning at dette tross alt er en bok som aller mest er skrevet på 14 åringens premisser, må jeg si at det er en fin bok - svært rørende i formen, fra virkeligheten som den tross alt er. Denne gangen avstår jeg fra å gi terningkast fordi jeg opplever at det vil være nokså irrelevant å bedømme bokas litterære kvaliteter. Dette er og blir en åpenhjertig og nærgående dokumentar om hvordan det oppleves å miste et familiemedlem i kreftsykdom - et familiemedlem som bare rakk å bli fem år ... Og om hvordan det har vært å være storesøster og den som skulle holde verden sammen når alt var i ferd med å rakne ... En skjønn og sår bok på alle måter!

(Jeg har mottatt leseeksemplar fra forlaget)

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Om Stockholms åndsliv på slutten av 1870-tallet

August Strindberg (f. 1849 d. 1912) skrev romanen "Det røde rommet" i 1879, dvs. i en alder av 30 år. Boka, hvis tittel refererer til det røde rommet i Berns salonger (som eksisterer i beste velgående selv den dag i dag - nå bedre kjent som Berns hotel), sjokkerte da den kom ut. Den førte like fullt til Strindbergs litterære gjennombrudd og er også senere betegnet som den første svenske moderne roman.

Selv om handlingen i romanen til dels er nokså usammenhengende og fragmentarisk, og aller mest kan minne om en samling av løsrevne historier, er det i alle fall én rød tråd som går igjen gjennom hele boka, nemlig Arvid Falk - en figur som er ansett for å være Strindbergs alterego. Arvid Falk er 23 år og temmelig fattig fordi han har valgt å forlate embetsverket for å bli journalist. Dvs. egentlig ønsker han å bli forfatter. Han har fremdeles sine idealer i behold, noe som etter hvert skal koste ham dyrt. For dersom man er ung og vil opp og frem her i verden, nytter det ikke å ha idealer. Det er nemlig kun penga som rår - den gangen som nå.

Innledningsvis i boka beskrives et udugelig embetsverk, der ingen egentlig gjør noe, men bare later som. Dette er personifisert gjennom Kollegiet for Utbetalinger av Embetsmannslønninger, som fremstilles så lattervekkende at det bare er å gi seg ende over. Som da Falk blir vist rundt og de kommer forbi direktørens kontor, og får beskjed om å være ekstra stille. Hvorpå Falk utbryter "Sover han?"

Strindberg avleverer den ene bitende sarkastiske personskildringen etter den andre - med så mye snert og beskhet at dersom det ikke hadde vært for humoren som hele tiden ligger på lur, kunne det fort bikket over. Særlig når man som tidligere nevnt vet at Arvid Falk er forfatterens eget alterego ...

"Falks inntreden hadde hatt en annen virkning på de to filosofene. De hadde i Falk straks oppdaget en "som hadde studert", og de la ham for hat, for at han kunne berøve dem deres prestisje innenfor det lille samfunnet. De vekslet megetsigende blikk, som straks ble oppdaget av Sellén, som derfor ble fristet til å vise sine venner deres fulle glans og om mulig få til en trefning. Han fant snart sitt stridseple, siktet, kastet og traff." (side 33)

Det er ikke uten grunn at romanen har blitt omtalt som et strindbergs lystmord, for den som ikke får gjennomgå i boka, finnes knapt. Forfatterens overordnede mål med boka må åpenbart ha vært å avsløre det spillet som finner sted blant samfunnstoppene på slutten av 1800-tallet, og dette gjør han på en slik måte at det nesten er noe fullstendig tidløst over alle de dramaer som etter hvert utspiller seg mellom permene. Og er det noen som virkelig får gjennomgå, så er det faktisk Arvid Falks bror Carl Nicolaus Falk. Han beskrives til de grader ondskapsfull i sin lengsel etter makt og penger.

"Sitt! kommanderte broren.

Det var alltid hans vane å be folk sitte når han skulle ta fatt på dem, for da hadde han dem under seg og kunne lettere knuse dem - om det var nødvendig." (side 22)

Handlingen i romanen foregår altså i Stockholm, nærmere bestemt i Gamla Stan, og stemningen som beskrives skal være meget tidstypisk for slutten av 1800-tallet. Datidens opprørere - eller kanskje mer treffende de revolusjonære - møttes i det røde rommet på Berns, og der satt de og kritiserte det bestående. Ordene som blir lagt i munnen på Arvid Falk viser at han er en mann som er kritisk til alt og alle, og som er nokså opprørsk av natur. Hans idealisme koster imidlertid dyrt, særlig når han nekter å påta seg journalistiske oppdrag som kunne gitt klingende mynt i kassen - sårt tiltrengt for den fattige og stadig blakke Arvid Falk. Så er spørsmålet hvor lenge han har råd til å la idealene komme i veien for hardt tiltrengte inntekter ...

"Det var så mye løgn, så mye falskhet i luften at Falk følte seg beklemt og lengtet ut. Han så hvordan disse menneskene, som helt sikkert var hederlige og aktverdige, liksom gikk i en usynlig lenke, som de fra tid til annen bet i med halvkvalt raseri - ja, kaptein Gyllenborst behandlet jo verden med åpen, men enn skjemtsom forakt. Han tente sigaren i salongen, inntok passende stillinger og lot som om han ikke så damene. Han spyttet på kakkelovnsstenene, anmeldte ubarmhjertig oljetrykkene på veggene og uttalte sin forakt for mahognymøbler. De øvrige herrene inntok en indifferent holdning som passet deres verdighet, og så ut til å være på arbeid." (side 221)

Boka flommer bokstavelig talt over av skarpsindige psykologiske iakttagelser av et rikholdig persongalleri, noe som i seg selv gjør boka vel verdt å lese. Så får det heller være at boka som sådan mangler en sammenhengende rød tråd med en handling som skrider frem og ender i et slags klimaks. I den grad man kan si at denne boka ender i noe som helst, så må det være et antiklimaks, for til slutt gir Arvid Falk på mange måter avkall på sine idealer for å innordne seg embetsmannsverket igjen ...

Min utgave av boka inneholder et etterord ved Anne Heith, og jeg avslutter med et sitat fra side 281:

"Det røde rommet, utgitt i 1879, er Strindbergs første roman. Det har vært ulike meninger om hva slags tekst dette er, blant annet fordi man ikke finner en entydig hensikt. Det røde rommet er en flerstemt tekst som spiller ulike språk og perspektiver ut mot hverandre. I svenske litteraturhistorier har Det røde rommet markert innledningen til den moderne, realistiske diktningen. Dickens´ samfunnskritiske romaner så vel som Balzacs desillusjonsromaner har vært blant Strindbergs inspirasjonskilder. Dessuten er det forbindelser til den eldre pikareskromanen med en omvandrende helt, en picario, i sentrum, og til dannelsesromanen og til sensasjonsromanen. Fortellertekniske grep og skrivemåter fra ulike romantyper er benyttet. Resultatet er en tekst som kan oppfattes som forfatterens lek med innslag fra romansjangeren. Da Det røde rommet utkom, ble den oppfattet som nyskapende. Det er den også, samtidig som Strindberg bruker elementer fra forskjellige romantyper. Det nye ligger i den vitale, vekslende prosastilen."

"Det røde rommet" har ikke vært den enkleste romanen å lese, og heller ikke å skrive om. For å få fullt utbytte av boka er det sikkert lurt å lese den minst to ganger - alternativt å lese den meget rolig og fokusert, slik jeg kunne lese på nettsiden Nationell.nu - i en artikkel om romanen datert 7. september 2012. Jeg er ingen Strindberg-kjenner, men føler for å ta for meg flere av hans bøker etter hvert. Det er særlig det dyptgripende psykologiske ved hans bøker som fascinerer meg. Og for meg har det vært ekstra morsomt å lese denne boka siden jeg har bodd på Berns Hotel for sånn ca. 10 år siden. Skjønt det skal sies at Berns og det røde rommet egentlig ikke kan sies å ha noen sentral betydning i boka.

Jeg synes boka fortjener terningkast fem - helt på grensen til en sekser.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Chris Tvedt klarer det igjen! Boka er like god hele veien, ingen dødpunktet og et godt plot og han klarer å overraske meg gang på gang. Tvedt er den beste norske krim forfatteren etter min mening. Dette er strålende, anbefales varmt til alle krim-elskere:-)

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Ja, jeg har ingen grunn til å si hæ lenger. Tusen takk for tipset.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Å så bra, kan anbefale alle!

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

Inger-LiselittymseTove Obrestad WøienRonnyEivind  VaksvikMarit AamdalAstrid Terese Bjorland SkjeggerudRufsetufsaHilde Merete GjessingKine Selbekk OttersenCecilie EllefsenDemeterAlexandra Maria Gressum-KemppirubbelKirsten LundmarvikkisNina J.B.Marianne AugustaKristine LouiseTore HalsaPiippokattaRisRosOgKlagingKjersti SLilleviTanteMamieAlice NordliritaolineAnneWangnefertitiKathrineStine AskeStein KippersundIngunn ØvrebøGroKaramasov11GladleserBjørg L.Beathe SolbergbrekTove