Jeg tror ikke man kan forene jordens folk ved hjelp av tro, men ved hjelp av oplysning. Hvis det da overhodet er mulig. Alle former for tro og mystisisme har bare skapt ulykker i verden og vært et middel til å holde de svakere nede. Teosofi, antroposofi, sufisme og hvad de nå heter alle disse bastarder av østens og vestens mysteriereligioner, er basert på ekstase og føleri. Skal noe opnåes må det bygges på videnskapens nøkterne, faste grunn.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Hvor går grensen mellem det virkelige og det uvirkelige? - Med et paradoks kan en si at innbilningen kan være like virkelig, som det en antar er det virkelige, kan være innbilt. Alt opfattes subjektivt, efter vedkommende menneskes behov og interesser. Om en erfaring svarer til virkeligheten - de objektive, fysikalske forhold - beror på om den lar sig innpasse i den store lovmessige sammenheng som menneskehetens ypperste representanter har utkrystallisert av milliarder av andre erfaringer - videnskapen. - - -
«Hvad er overtro» - Det er den del av «folketroen» som den til enhver tid herskende videnskapelige mening betrakter som ubegrunnet. Helt utelukket er det imidlertid ikke, at en overtroisk forestilling kan inneholde en kjerne av riktighet, som en gang i fremtiden kan påvises videnskapelig. I det øieblikk vil dette kompleks av fenomener kunne skjæres ut av overtroens gruppe, men inntil da har en i sannhetens navn rett og plikt til å betegne det som overtro.

Mennesket er et tobenet dyr, som alltid vil tro det, som pirrer dets lidenskaper, og tjener dets hat og dets kjærlighet.
Honorè de Balsac.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Hjernen var for liten, for begrenset for det ubegrensede verdensrum. Akkurat som en farveblind ser en annen verden enn vi, fordi det er noe galt med synsapparatet, er det ting vi ikke kan fatte fordi det er mangler ved tenkeapparatet. Det er trist, men en kjensgjerning. Og derfor begynner vi å tro. Noen på teorier og noen på guder og annet, alt eftersom hvor enkelt tenkeapparatet er.
Det måtte være deilig enkelt å være helt enfoldig og ikke behøve å gruble! Salige er de enfoldige, - et usedvanlig sant ord, men en urettferdig ordning!

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Hangen til å tenke og tro på det ufattelige, det overnaturlige - på livet efter døden og sjelenes flakken, på guder og halvguder, på ånder og djevler - ligger dypt forankret i menneskenaturen. Den finnes i større eller mindre grad og i de forskjelligste former i alle verdensdeler, i alle samfundslag og til alle tider. Det er en del av menneskenaturen.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Ganske enig i ditt syn på boka.
For meg ble hele operasjonen temmelig surrealistisk.
Jeg har nok lest mange andre bedre bøker om terrororganisasjoner, og etterretningsoperasjoner, blant annet Afghaneren av Frederick Forsyth, som jeg syntes var kjempespennende.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Ikke så merkelig at koranen ligner på det gamle testamentet.
Det ble stjålet mange partier fra det gamle testamentet den gangen koranen ble skrevet. Det er helt opplagt.
I tillegg kommer alle "åpenbaringene" som "profeten" påsto at han hadde, hver gang det var noe han begjærte og ville ha.
Det som er mest skremmende, er alle de rasistiske versene, der jøder og ikketroende får sin plass i et brennende og evig pinefullt helvete, mens rettroende muslimer skal få muligheter til å komme til et herlig paradis i det hinsidige.
En kjærlig og rettferdig gud?
Jeg vil heller si at guden er både hatefull, urettferdig, skremmende sjalu og dømmesyk. Å tro på denne guden bygger på frykt. Frykt for å komme til et evig, brennende og pinefullt helvete.
Dette er ikke noe vakkert verk.
Dette er heller ikke noe å påtvinge barn i lettpåvirkelig alder. Ingen barn er født som muslimer, kristne, hindu, - eller en hvilken som helst annen dogmatisk religion.

Interessant er det at den tredje største "religionen" i verden er de som Ikke har en religion. I tillegg er det store mørketall, da mange som faktisk teller inn under diverse religioner, ikke i praksis er spesielt religiøse, og vel også heller kan regnes til den tredje største gruppen.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Boka er kanskje realistisk?
Det kan jeg ikke dømme om, i og med at jeg ikke aner hva som foregår på innsida av de hemmelige etterretningsorganisasjonene, hverken i Norge eller i andre land.
Selve operasjonen følte jeg ble mer og mer abstrakt og surrealistisk, med alle de spesielle spionverktøyene som agentene hadde med seg.
Fikk nesten litt inntrykk av "supermann"-stilen, med at man kan se og høre gjennom vegger og alt som finnes, med spesialbriller, spesialkameraer og spesialmikrofoner.
Kanskje finnes slike verktøy, hva vet jeg?

Men at kampen mot terrororganisasjoner pågår, og er nødt til å fortsette i (antagelig) svært lang tid framover, ja - det tror jeg på.
Det er virkelig tvingende nødvendig, hvis verden skal ha noe håp om å komme på rett kjøl noen gang.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Hundre års vanstyre sitter igjen i hodene på folk. Det er ikke gjort på en dag å rette opp.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

De fysiske smertene hadde han lært å leve med. Om ikke annet var det et tegn på at han var i live.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Må bare si meg fullstendig enig i denne herlige dobbeltfantastiske bokanmeldelsen, som er noe av det beste jeg har lest på lenge:

Bokanmeldelse av Ole Asbjørn Ness, Finansavisen. ole.nesse@finansavisen.no

Komiske Rana

Mohammad Usman Rana vet det ikke selv, men han har trolig skrevet årets morsomste bok.

Aftenpostens gravalvorlige: husislamist, legen Mohammad Usman Rana, har skrevet en bok om hvordan man skal elske Norge og Koranen samtidig.
Ranas enkle, men effektive prosa beskriver skjønnheten som da vil oppstå: Også i Norge vil menn med velpleid skjegg og kvinner, de fleste med hijab, kunne samles til felles og ikke segregert middag i et vakkert dekket rom.
Gjerne Rokokkosalen på Grand. Ikke nok med det: De vil til og med kunne prate med hverandre!
Fantastisk!
Uten å berøre hverandre eller håndhilse selvfølgelig!
Dobbeltfantastisk!

Rana ønsker at islamsk tradisjonalisme skal bevares, men at den settes inn i en norsk kontekst. Hijaben skal være der, men gjerne i farger og til og med bukser, og kanskje en Louis Vuitton-veske.
Homofili er fortsatt en vederstyggelighet, men de homofile skal ikke straffes eller fordømmes, men kunne finne sin plass i moskeen så lenge fantasiene deres ikke praktiseres. Og man skal ikke inn i soverommene og undersøke hva som skjer der. Kvinnene skal løftes frem, men de skal ikke kunne lede fellesbønnen for både kvinner og menn. Niqab er ikke påbudt, men må godtas. Rana gjentar dessuten frasene som man ofte hører fra muslimsk hold om at både Norge og USA er mer islamske enn islamske land. I Norge hersker det nemlig «sosial rettferdighet», angivelig en islamsk verdi, mens det i USA hersker «religionsfrihet», angivelig også en islamsk verdi.
Hva islam er verdt, når land som skylder islam minimalt er mest islamske, streifer det ham ikke å reflektere over. Han skiller mellom ekstremister og andre muslimer, de førstnevnte vil nemlig bruke vold og kan lite om tradisjonell islam. Dermed viser han hvordan ekstremister gjør livet lettere for muslimer som Rana: Takket være at det finnes noen som vil bruke vold, skal fredsommelige mørkemenn mottas med takk.
Rana er nemlig tydelig på at alt dette må skje innenfor rammen av islamsk tradisjonalisme. Koranens hellighet og Profetens (fred være med ham) ufeilbarlighet må man ikke stille spørsmålstegn ved.
En presis betegnelse av disse prinsippene er intellektuell selvskading. Rana er blind for den fremmedgjøringen og avstanden som islam skaper i det norske samfunnet. Selvfølgelig er det slitsomt å være tradisjonell muslim i Norge.
Rana kaller denne fornorskingen for «kontekstualisering». Et mer presist uttrykk er forskjønnelse, sminke. Han er lei av at islam får mye dårlig presse, ønsker at nordmenn skal få øynene opp for åndeligheten og dybden i islamsk kultur, og ved å slipe av noen skarpe kanter, vil det hele bli mye bedre.
Vellykket kan man ikke kalle Ranas forsøk. Hans komiske, lange utlegninger av hvor sentral hijab er for at kvinner skal kunne vise at de elsker Allah, blir ikke forsøkt satt i en sammenheng med hvor overtydelig det er at klesplagget skal kontrollere kvinners seksualitet.
Som Obama en gang sa:
Du kan smøre lebestift på en gris, men det vil fortsatt være en gris.
Og å lese 200 sider hvor Rana går berserk med lebestiften, mens han ikke våger å utfordre Profetens ufeilbarlighet, er komisk. Mørkemenn som sminker grisen sin er alltid det.
For en gangs skyld er det dermed grunn til å adlyde et av islams mange forbud, denne grisen er definitivt ikke halal.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Med evnen til å lukte sorg og glede, til å snuse meg frem til klokskap og dumhet med lukkede øyne, kom jeg til Karachi, og ungdomstiden - selvsagt vel vitende at alle subkontinentets nye nasjoner og jeg hadde lagt barndommen bak oss, at omseggripende besvær og underlige pinlige stemmeskifter var i vente for oss alle. Tapningen hadde sensurert mitt indre liv, men min sans for forbindelser var ikke blitt tappet.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

I kjernen av mitt Karachi lå Alia Aziz' hus, en stor gammel bygning i Clayton-veien (hun måtte ha vandret omkring der i årevis som en gjenganger uten noen å spøke for), et skyggenes og gulmalingens sted hvor det hver ettermiddag falt en lang, anklagende skygge fra den nærmeste moskeens minaret. Selv da jeg mange år senere, i trollmennenes ghetto, levde i skyggen av en annen moskè, en skygge som iallfall for en stund kastet et beskyttende, ikke-illevarslende halvlys, ble jeg aldri kvitt det Karachi-avlede synet på moskè-skygger hvor jeg syntes jeg kunne kjenne den trange, omklamrende, anklagende lukten av min tante. Som så tiden an, men hvis hevn, da den kom, var knusende.
Det var, på den tiden, en hildringenes by. Hugget ut av ørkenen som den var, hadde den aldri helt greid å knekke ørkenens makt.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Shabana Rehman har en strålende god bokomtale av Norsk islam av Usman Rana.
Bloggen hennes finner du her: Shabana Rehman.
Hun skriver blant annet:
«Rana trenger å innse at ved å kritisere en kvelende og kontrollerende religiøs og kulturell praksis, har flere måttet betale en høy pris ved å bli svært upopulære stemmer blant sine egne. Det er ikke alltid det å ha tillit innad i miljøet som får frem den mest sannferdige kritikken. Noen ganger må man faktisk være illojal for å bryte destruktive mønstre. Til syvende og sist bygges tillit ved at man har vært ærlig og sagt i fra om ting som de er.

Denne åndskampen, enda så forhatt den er av muslimer selv, er et uhyre viktig ledd i fremveksten av frigjorte norske borgere med muslimsk bakgrunn.»

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Uheldig sammentreff

To kjekkaser møttes tilfeldig utenfor
en sentrumsrestaurant. De muntret
hverandre opp med å kommentere de
forskjellige eksemplarene av
hunnkjønn som gikk forbi.
Så kom to flotte damer spaserende mens
de pratet muntert med hverandre.
Den ene tøffingen sa:
- Se der du! Den ene er kona mi
og den andre er elskerinnen min.
- Samme her, svarte den andre.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

I enkestand

Det ringte på døra, en mann stod utenfor. Døra ble åpnet av kona i huset og en tre-fire småunger kikket nysgjerrig på mannen.
Goddag, kan jeg få snakke med Deres mann? Sa han.
Det gå'kke, han døde for tolv år siden, sa kona.
Unnskyld, men hvor hører alle disse unga til da?
Unga er mine dem, det ække jeg som er død!

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Absolutt enda en lesbar bok i thriller-sjangeren fra Espen Holm. Dette er hans tredje thriller. Og ja, - denne var også spennende.
Hans første thriller var Syk pike
og hans andre thriller var Kong Salomos sverd.
I Tilfellet Blumenfeld er vi tilbake i andre verdenskrig i Norge. Tyskerne har overtatt makta over landet, men motstanden er stor i det norske folket mot den tyske okkupasjonen. Så kommer jødedeportasjonene.
Et norsk jødisk ektepar forsvinner. Sønnen deres Fabian blir også søkk borte, etter en flukt med Sverige som mål.
Fabians venn, Sigurd Tangen, klarer seg gjennom krigsårene ved å navigere mellom tyskere, norske motstandsfolk og norske kollaboratører som samarbeider med tyskerne og tjener store penger på dette samarbeidet.
Sigurd må flykte til Sverige i en periode. Han gir aldri opp å tenke på Fabian, og drar sammen med Røde Kors til Tyskland for å lete etter vennen i konsentrasjonsleirene etter at Tyskland har falt. Men han finner ham ikke.
Etter krigen kommer oppgjøret. Sigurd er aktivt med som ansatt i et advokatfirma. Krigsoppgjøret har mange kompliserte saker, og sakene om jødedeportasjonene er ikke minst kompliserte, med alle eiendelene til jødene som ble konfiskert.
Og så har vi de tragiske tilfellene med "tyskerjentene" ...

Hans korthuggede språk uten unødvendig utenomsnakk driver historien framover. Her er det ikke mange dødpunkter.
Espen Holms livsmotto: «Følg dem som søker sannheten, men hold deg unna alle som hevder å ha funnet den.»
Boka er bygget på en sann hendelse, og gir et veldig realistisk inntrykk.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Kong Salomos sverd er Espens Holms andre bok i sjangeren thriller.
Hans første bok er Syk pike.
I Salomos sverd er det konflikten mellom Israel og Palestina som er i fokus, og den hemmelige Shin Bet-agenten Zev Weissmann, som hovedperson, skal finne ut hvorfor så mange blir syke og dør, særlig i den mest fanatisk religiøse befolkningen i nybyggerområdene.
Det er en brutal virkelighet vi møter i Gaza.

Spenningen holder seg gjennom hele boka.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

SYK PIKE av Espen Holm

Ei bok å reflektere over.
”Syk pike” tar opp hyperaktuelle problemstillinger.
Den er skrevet i et korthugget språk, dialogene og menneskene er overbevisende og troverdige.
Ingen unødvendige skildringer eller omstendelige beskrivelser av personer og omgivelser. Korte kapitler driver handlingen fremover.
Vi veksler mellom å følge biologistudenten Vera Langs liv og handlinger, og ekspertene som slåss mot terrortrusselen i verden.
Terrortrusselen kommer ikke bare fra islamistene, de fundamentalistiske muslimene; - nei, den kan også komme fra en fanatisk miljøvernforkjemper som er biologistudent og forsker, og som har anledning til å skaffe seg tilgang på farlige bakterier.
Her får vi oppleve data- og overvåkningssamfunnet slik det utvikler seg. Snart kan vi ikke en gang gå på do eller dusje hjemme hos oss selv uten at noen ser det og vet det og sjekker hva vi gjør.
Vera Lang, norsk miljøvernaktivist og biologistudent, utvikler fanatiske ideer om å redde Gaia fra framtidens befolkningseksplosjon og alle ødeleggelsene vi mennesker har påført planeten vår.
Snakk hjelper ikke; her må det handling til, hvis Gaia skal reddes.
Menneskene klarer seg ikke uten Gaia, men Gaia klarer seg fint, ja mye bedre, uten menneskene.
I Veras hode må Gaia få en lenge tiltrengt pause fra menneskene, slik at hun får tid til å ta seg inn igjen, skogene må få vokse opp og naturen på nytt få overta der hvor menneskene har herjet og ødelagt og lagt store områder øde. Jordkloden er blitt forgiftet av våre griske og kyniske handlinger og ustoppelige framferd. Vera ser på seg selv som den utvalgte. Hun dyrker pestbakterier. Hun prøvekjører pestbakteriene på noen utvalgte ledere forskjellige steder i verden. Så starter produksjonen av nok bakterier til å utrydde så mange som mulig av menneskeheten.
Vi får følge Veras fanatiske ferd og jobb med bakteriene, som har det vakre navnet Yersinia, og terrorjegernes ferd der de kommer på sporet av henne. De haler innpå. Men Vera glipper stadig unna. Hun er smart. Men: Er hun smartere enn sine forfølgere?
Bakterier kjenner ingen landegrenser; det gjør heller ikke pestsmittede rotter. Verdens mennesker er i stor fare i Veras hode og hender.

Boka gir et skremmende bilde av hva som kan skje dersom de rette omstendighetene er tilstede, og de rette personlighetene med de rette psykologiske profilene befinner seg i disse omstendighetene. Når de gale menneskene får tak i de gale redskapene og har muligheter til å trykke på de gale knappene, kan alt skje…

Forfatteren har gjort grundig research. Her er mye fakta om det å arbeide med, og det å dyrke fram bakteriekulturer.

Dette er ingen bok for sarte sjeler eller mennesker som frykter bakterieinfeksjoner, pandemier og … - pest.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Wasim Zahid er "Twitterlege".
Han er også en meget engasjert "hverdagslege". Han har arbeidet som fastlege, legevaktslege og sykehuslege.
I denne boka forteller han om sin legehverdag på en ærlig og empatisk måte. Som lege møter han stadig mange etiske dilemmaer.
Han er opptatt av å se pasienten i en helhet, og at pasienten skal få føle at han/hun virkelig blir sett og hørt. Og han er opptatt av at mennesker skal få oppleve verdighet i sine siste dager og timer, når det ikke lenger finnes noen behandling som vil gjøre dem friske.

Han er også opptatt av at man først og fremst skal være et medmenneske.
Noen ganger er det nok å være et medmenneske for noen som har det vanskelig, eller som føler seg syk.
Wasim Zahid er humanist.
Han oppdrar sine egne barn til å verdsette medmenneskelighet og humanisme, og å stå opp mot urettferdighet. Han forteller ikke barna sine hva de skal tro på.
Som han sier det i et Aftenposten-intervju 30.januar (også gjengitt i Fri tanke 1 - 2016):
«Å fortelle barna dine at de må gjøre sånn og sånn fordi Allah sier det, er enkelt. Å forklare dem at mennesker har en verdi i seg selv, uten noen gud å vise til, er mye mer krevende.»

Jeg fikk et veldig godt inntrykk av Wasim Zahid av å lese denne boka.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Boka forteller sannheten om islam.
Dette har jeg fått bekreftet av noen av mine eksmuslimske venner.

Forfatteren har vokst opp med islam. Han kunne koranen utenat i 12-årsalderen. Han utdannet seg i islamsk historie ved Al-Azhar-universitetet i Kairo. Et prestisjefylt og berømt universitet i den muslimske verden. Faktisk blir dette universitetet og Kairo kalt islams vugge... - Han ble professor i islamsk historie, og underviste i dette i flere år.
... - Inntil han begynte å stille kritiske spørsmål ved sin egen tro.
- Og da måtte han rømme fra Egypt.

Jeg tviler på om mange kan si at de vet mer om islam enn denne forfatteren.

Jeg anbefaler deg og alle andre å lese boka.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Sist sett

Elisabeth SveeStein KippersundHarald KEli HagelundNinaMorten JensenalpakkaEirik RøkkumPiippokattaSigrid Blytt TøsdalIngeborg GBeathe SolbergSigmundRagnar TømmerstøTove Obrestad WøienGro-Anita RoenRisRosOgKlagingIngebjørgKjell F TislevollHeidi LJulie StensethKirsten LundGunillaSissel ElisabethFrisk NordvestMarianne MRogerGHeidiRuneAnniken RøilYvonne JohannesenPia Lise SelnesPer LundAvaHilde H HelsethAlexandra Maria Gressum-KemppiAkima MontgomeryBeate KristinIngunnJingar h