For hvilken annen mening kan vel menneskenes liv ha, enn den: å fullbyrde det naturen synes å ha satt oss til, leve vårt liv med den, dyrke den, dyrke den med hånd og med ånd, finne vår næring og vår mening hos den, og i lyst og smerte lydig føre vår - dens slekt vdere, ta ydmykt imot de gaver og de gleder den har skjenket oss og leve i fortrolighet med den visshet om at vi engang skal vende tilbake til den - at vi snart igjen skal bli til jord og hviskende gress, at vi snart igjen skal ned i dvalen og drømmen efter de korte, hektiske våkestunder som vårt bevisste, tenkende menneskeliv er! Ja hvilken annen mening kan våre liv ha, spør Hamsun, og hvortil da denne forrykte omvei om den kunstige kultur, by-kulturen, stenkulturen, jern og betong og blikkenslagerkulturen, hodekulturen - hvortil denne flukt fra det naturlige og nødvendige til det kunstige og unødvendige, denne hårreisende villfarelse inn i alt det naturstridige og heslige, hele denne innbitte krig mot virkeligheten, mot menneskets sanne vilkår?
Gjennom hele det mangfoldige verk går denne røde livstråd, hans navlestreng til virkeligheten - tråden kan være mere eller mindre skjult, dikteren har dog så mange ærender til menneskenes sære verden, men den er der til siste slutt. Gripende kommer dette livselementet i Knut Hamsuns diktning - og man kan jo vanskelig tvile på at det også måtte være livselementet i hans menneskelige tilværelse - gripende og uforglemmelig kommer det frem i hans siste bok "På gjengrodde stier". I denne ufattelig ensomme boken, - hva er det levende , om jeg må si: det sosiale element i den? - Det er det forhold til naturen jeg har skildret, den stille samtalen med naturen. Menneskene omkring ham, de er forundelig langt borte, de interesserer ham nok, men de engasjerer ham ikke dypt, de interesserer ham som iaktagelsesobjekter over en forunderlig avstand. Men husker De fra denne siste boken den lille granen i nabohuset til Gamlehjemmet, hvordan den gamle dikter oppførte seg med den? Det er en ekte liten Hamsunsk kjærlighetshistorie, med dens skjelmerier og underfundigheter - og i hele boken er den historien om det mest intimt personlige forhold til noe annet vesen, denne historien om grantreet
Har Tomas Espedal blitt en aldrende forfatter, redusert til meditasjoner over skrekken for å ende opp som gammel og ensom? I tekstsamlingen «Bergeners» (for det er ingen roman), mediterer han over mange av livets underfundigheter, med temaer som strekker seg fra kjærlighetssorg og 22. juli til ensomhet, reising og nødvendigheten av dører mens det tunge sløret som ligger over dem alle, bærer preg av en mann som ser bakover med lengsel og fremover med frykt.
Han observerer også, venner, kolleger og bekjente, i hjembyen Bergen. På barer, hjemmefester og i de mange regntunge, brosteinsbelagte gatene og trange smugene. Karl Ove, Cecilie, Hildegunn, Frode; de er alle navngitt og viet plass i “Bergeners”. Observasjonene er ikke utpreget originale, verken i sin opprinnelige form eller som litteratur. Det er først når Espedal graver innover og videre innover til han blottlegger funnene i all sin alminnelighet, at vi henger oss på. Til tider blir det for pjattete og spjåkete, særlig når han nærmer seg poesiens friere form, mens han i andre tekster glimrer til med dyp innsikt i den konsise, språklige signaturen som har vunnet ham så mange lesere.
På sitt ikke fullt så gode, er «Bergeners» en jattebok fra en aldrendre mann som kanskje (?) ikke finner inspirasjon lenger – han vurderer tross alt å slutte å reise utenfor sitt eget soverom, og er fornøyd med togturer tur-retur Oslo og Bergen. Og eksakt hvor mye kan han klare å tvære ut av faktumet at han har blitt forlatt? Hvor mange ganger skal vi høre om hans livs største Kjærlighet Janne, det var Janne (og før det Agnethe), som forlot ham, forlot ham hardt og brutalt, og lot han sitte igjen med et blødende hjerte hvis innhold renner ut, ut og ned, ned over den hvite, nystrøkne skjorten (i Bergen sier de «skjorten» og ikke «skjorta», må vite). Og om den traumatiske opplevelsen med datteren som selvfølgelig, men like fullt overraskende, flyttet, og flyttet ut, vekk fra Bergen, mot øst, og til Oslo, og lot ham sitte, lot ham sitte igjen i huset – alene, helt alene? Espedal har basert store deler av sitt forfatterskap på å skildre sitt livs mange brudd, på sin egen selvmedlidenhet som følge av dem og hva dette har gjort med ham som mann.
På sitt beste er «Bergeners» Espedal i god, og kanskje til og med i veldig god, form. Når han skriver om å bli jaget ut av barndomshjemmet som femtenåring, ut i den våte natten, og når han forteller om tiden som skrivekurslærer i Bergen Kretsfengsel. “Forfatteren som ikke skriver” og “Om nødvendigheten av en dør” er også stor skrivekunst, sammen med de avsluttende segmentene “Hun” og “Han”. Han har vært kledelig beskjeden på egne vegne i mange år, men Tomas Espedal er egentlig like oppmerksomhetskåt som enhver gjennomsnittlig bergenser – og han oser av selvmedlidenhet. Han er norsk samtidslitteraturs største påfugl, forkledd som en unnselig, grå spurv, men det er helt greit når han skriver tekster som de aller beste i “Bergeners”.
...en sensasjon. Bertram har rappet i festsalen, og han var visstnok like bra som Snoop Dogg. Artistnavnet hans er Femmer'n, en slags norsk variant av 50 Cent.
Jeg så bare én filmvitenskapelig bok. Det var for det meste filosofi, samfunn, romaner og lyrikk, men også noen kokebøker, barnebøker og litt annet. De har åpent i morgen og lørdag også.
Imponerende bakgårdssalg på Filmens hus. Kvalitetslitteratur til veldig hyggelige priser (40/60/90/120 kr)! Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe noen ting i det hele tatt, jeg dro dit kun for å få en bekreftelse på at jeg ikke gikk glipp av noe, men endte opp med to fulle bæreposer (totalsum 500 kr).
Der sprakk innkjøpsstoppen min! Kom hjem med to poser bøker fra bakgårdssalg på Cinemateket/Filmens Hus
Det var jeg ikke klar over, så takk for tips!
Hva mener du er en god bokanmeldelse? Har du en yndlingsanmelder?
(Tilgi meg hvis dette er diskutert tidligere!)
“Words reduce reality to something the human mind can grasp, which isn’t very much.”
(Eckhart Tolle, A New Earth: Awakening to Your Life's Purpose)
Veldig bra!! Tusen takk :-)
Det har du jo helt rett i; Dostojevskij er en av mine dikter-Guder, og de to nevnte romanene er blant mine absolutte favoritter :-)
Jeg er veldig glad i litteratur som befinner seg i skjæringsfeltet mellom skjønnlitteratur og filosofi; har du noen anbefalinger til meg?
"At noe er umulig er bare en midlertidig arbeidshypotese. Det helt utenkelige hender oss av og til." (Arne Næss)
Kan man sammenligne abstrakt filosofi med det å være ekstremt interessert i hvordan for eksempel en bilmotor er bygd opp? De fleste av oss nøyer oss med å kjøre bilen, men så fins det dem som kanskje ikke kjører selv, men som ustanselig åpner panseret og aldri får nok av å spekulere i hvordan motoren egentlig fungerer, eller om det overhodet er noen motor der.
(Erlend Loe)
Jeg ser på filosofi litt på samme måte som jeg ser på medisin. Det er på en måte kun interessant hvis jeg kan bruke det til noe og hvis det kan hjelpe meg.
(-Erlend Loe)
I et språk like dannet og vekledd som personen hun biograferer, har den britiske musikkjournalisten Sylvie Simmons gått løs på livshistorien til populærkulturens kanskje største gentleman; Leonard Cohen. Mannen som fyller 80 neste år, har levd et liv fullt av kontraster og motsetninger, fullt av musikk, poesi, kvinnfolk og reising men også narkotikamisbruk, depresjoner og meditasjon. I “I’m your man” blir man godt kjent med mange av den kanadiske kunstnerens sider.
Født inn i en velstående og tradisjonsrik familie i Montreal på starten av 1930-tallet, var det nok ingen som innbilte seg at lille Leonard skulle bli en av århundrets største visesangere og poeter. Selv som barn og ungdom var han høflig, dannet og velkledd, og den merkelappen har blitt hengende ved ham til dags dato. Det er ikke overraskende at mange av kildene til Simmons forteller om en Cohen som alltid så ut som en outsider. Han skilte seg ut i de fleste miljøene han oppsøkte, enten det var på universitetet, på barene i Montreal, blant Beat-poetene eller hengende rundt Warhols The Factory i New York. Der Cohen på utsiden så ut som en universitetsprofessor, gjemte han en intellektuell rebell under dresskjorta som fikk komme til uttrykk i diktene og etter hvert romanene og låttekstene hans.
Det var ikke gitt at Leonard Cohen skulle bli mest kjent som musiker og visesanger, for det var lidenskapen for poesi og litteratur som først gjorde ham kjent, om ikke akkurat bejublet av kritikerne. Simmons tar leseren med på en detaljrik og lang reise fra Cohens barne- og studieår i Montreal, via kunstnerspireårene i New York og London til livet med norske Marianne Ihlen på den greske øya Hydra og årene med Suzanne i ei hytte i Tennessee.
Den ene røverhistorien biter den neste i halen, og det er særlig årene i New York og Cohens tid på legendariske Chelsea Hotel som er karamellen her. Hvor ellers kan man lese om møter med Janis Joplin i heisen, om Nico som serverer ørefiker og om Patti (Smith) og Robert (Mapplethorpe) som vakler rundt i gangene som underernærte fjærkre? For ikke å glemme Cohens møter med Jimi Hendrix, Bob Dylan, David Crosby og forhold til Joni “Beethoven” Mitchell. Er man ørlite grann over gjennomsnittet interessert i musikk og populærkultur, er disse kapitlene alene verdt de nesten 600 sidene. Fantastisk lesning!
Interessant er det også å få et innblikk i alle motsetningene som rev og nesten slet i stykker Cohen. Der poesien og litteraturen dro ham i én retning, hadde han vanskelig for å se seg selv som en utøvende musiker på en scene. Der de mange vakre kvinnene og musene han hadde et forhold til ga ham kjærlighet, klarte han allikevel ikke å slå seg til ro med noen av dem. Der han på utsiden var en sindig, underfundig intellektuell kjent for sin lune humor og klokskap, var han på innsiden et skjelvende bjørkeløv plaget av depresjoner og paranoia som han forsøkte å dempe med alskens kjemikalier.
Skal man gå Sylvie Simmons litt etter sømmene som biograf, blander hun rollene som deltaker og observatør. I passasjer hvor hun hviler på førstehåndskilder, kan hun plutselig bryte gjennom teksten med en personlig kommentar eller ytring som at “Leonard har alltid vært kjent som en elsker, og ikke en fighter“. Det er ingen tvil om at Simmons selv beundrer Cohen, og kanskje litt for mye, i den forstand at hun ikke opererer med nok avstand til personen hun skal skildre. Det er kanskje vanskelig å oppdrive noen som har mindre gode ting å si om Leonard Cohen, men man mistenker at Simmons ikke engang har forsøkt. Skal man tro “I’m your man”, elsker alle Leonard Cohen. Hovedpersonen selv vil nok rødme kledelig opp i det sølvgrå hårfestet av en slik påstand, men så lever han også opp til ryktet sitt som en evig, ekte gentleman.
Her kommer min motstridende natur sterkt til uttrykk! På den ene siden ønsker jeg å eie minst mulig, fordi det gir en form for frihetsfølelse, men på den andre siden er jeg svært eiesyk når det gjelder bøker (heldigvis ikke på noen andre områder her i livet).
Tidligere tok eietrangen helt overhånd, med det resultat at jeg eier en god del bøker, men i det siste har jeg har blitt flinkere til låne bøkene på biblioteket. Tilveksten av bøker er dermed veldig liten for tiden, men jeg har derimot ikke klart å skille meg av med bøkene jeg allerede eier. Jeg har innredet et lite bibliotek på hytta, der de fleste av bøkene mine står, mens jeg kun har de aller kjæreste bøkene hjemme.
"Jeg vet ikke hvordan tredje verdenskrig vil se ut, men jeg vet at den fjerde vil bli utkjempet med treklubber" (Albert Einstein)
"Jeg kjenner bare ett tidsfordriv som aldri synes å trette, og det er å lese"
(Roald Amundsen)
Jeg er "skamløs" når det gjelder å avbryte bøker som ikke engasjerer meg (derav den store andelen bøker i kategorien "Abrøt" i min bokhylle). Jeg har hele tiden i bakhodet at for hver time jeg bruker på å lese en uinteressant bok, så mister jeg en time jeg kunne ha brukt på en interessant bok.