[...] mange voksne har hatt omsorgspersoner som ikke har sett dem - ikke har anerkjent deres følelser. [...] det er svært viktig at den voksne velger å helbrede seg selv for følgene. Dette fordi voksne som har problemer med å ta seg selv på alvor, rett og slett ikke har forutsetninger for å kunne være tydelige overfor andre.
Når du sier til et barn som står oppe på bordet: "Jeg vil at du går ned på gulvet", så forteller du barnet hva du vil at det gjør. Det motsatte: "Ikke stå på bordet", vil kun fortelle barnet hva du ikke vil at barnet gjør, men ingenting om hva du vil. Barnet trenger å gjette seg til ditt ønske - hvis du da selv vet hva det er du ønsker.
TRÖST
När sorgen kommer, som när natten skymmer
i vilda skogen, där en man går vill,
vem tror på ljuset, som i fjärran rymmer,
och sken som skymta fram och flämta till?
På skämt de glimta och på skämt de flykta,
vam tar en lyktman för en man med lykta?
Nej, sörja sorgen ut, tills hjärnan domnar
i trötthetsdvala är den tröst vi fått
- det är som vandrarn, som går vill och somnar
på mossans mjuka dun och sover gott.
Och när han vaknar ur den skumma drömmen,
ser morgonsolen in i skogens gömmen.
Gustaf Frödling
VI BØYER VÅRT HODE I SORG
Vi bøyer vårt hode i sorg,
ditt blikk og din stemme er borte,
vi skal savne ditt nærvær, ditt vesen,
vi skal ikke se deg igjen.
Vi bøyer vårt hode ærbødig
for alt du var, hva du gjorde,
og det som ga mening til livet,
for den som fikk være deg nær.
Vi løfter vårt hode i glede
ved minner om deg og din tid.
Om din tid i blant oss er over,
så er du en del av vårt liv.
Kjell Baalsrud
LIKEVEL FINST KANSKJE TRØYSTA
Likevel finst kanskje trøysta.
Den som ikkje lovar meir enn den held.
Noko å dyppe mot leppene.
Det er ulækjeleg.
Og likevel skal alt som er utan lys, få lys.
Og alle einsame vandrarar skal vandre på vegar der det
har gått
andre einsame vandrarar.
Og alle har ønska seg ein annan stad, og alle
har vore der dei er.
Og i alt dette er det også ein kjærleik, eit håp,
ei fallen stjerne som lyser
over andre falne stjerner.
Finn Øglænd
Det er min eneste trøst i dag. At sorgen ikke har
tilbakevirkende kraft. At sorgen i dag ikke kan viske ut
fargene i går.
Lars Saabye Christensen
Vrakpant
Husker du barndommens bilvrak?
Vrak fra de voksnes natt,
de stod der i solskinnet, stille,
mer stille enn annet skrot;
avskiltet, rustne, forlatt
på blomsterenger, i grøfter,
med skjeve, forskrudde ratt
og hjul som hadde slått rot,
likevel fulle av løfter - - -
Hvor ble det av vrakene dine,
og alt du bedro og forlot?
Pendlerens sang
Jeg tenkte på deg i går
da et godstog drønnet forbi,
navnet var sprayet i hvitt,
et skarpt, umistelig skår,
jeg sto der jeg alltid står
med noe jeg aldri blir kvitt,
alene, men ikke fri.
Om det var navnet ditt?
Det kunne jeg ikke si.
Gjemsel
Sjekk kjellerstuen først, se nedi hagen,
i lekehuset, bak garasjen, prøv
å lytte, rot opp haugene med løv
og jord, kikk under gjerdet, kryp på magen,
og snik deg over veien, ned til stranden,
haik inn til byen, spør om noen vet,
og bli der til du bor i leilighet,
gli inn i bakgrunnen, renn ut i sanden,
forsøk å legge livet om av vane,
og tenk tilbake - var du den som sto,
som skulle lete, og som bare dro? -
se opp på skyene som lar deg ane
at denne mistanken er ubegrunnet,
dra hjem igjen og håp at du blir funnet.
Det er ingenting som forandrer seg mellom oss to, sa Götz etter skilsmissen. Vi holder kontakten.
Men alt ble annerledes. Det fantes ikke lenger noe vi.
Hverdasscene XII
Fireåringen gransker bildet
av husmannsplassen som lå her
før rekkehuset ble bygget.
"Er det et hus under
kjellerstuen vår?
Kan vi gå ned dit?"
"Kanskje senere", sier jeg,
så jeg ikke uforvarende
skal svare nei
på spørsmålet som åpner verden.
Jeg traff deg ikke ofte, kjente deg ikke så godt, men det er ikke nødvendig å treffe noen ofte for å vite at man elsker dem, og at de er viktige. Det som teller, er nærværet når de er til stede.
Du har tatt et standpunkt, men husk at det er du som har tatt det valget for deg. Du har ikke tatt det for noen andre, det er din avgjørelse at det er slik du vil ha det, slik du vil leve.
Connections Challenge
1) Pick any book - Red Herrings and White Elephants
2) Title shares a word with the previous book’s title (elephant) - Hiding The Elephant - How Magicians Invented the Impossible
3) Set in the country where the previous author is from (USA) - My Girls - A Lifetime with Carrie and Debbie
4) Published the same year as the previous book (2018) - André Bjerke - i kampens glede : en biografi
5) +/- 30 pages to previous book (524-584) - Ingrid Alexandras arv - kongefamiliens tiaraer og kvinnene som har båret dem : en historie om krig, kjærlighet, makt og prakt gjennom 250 år
6) Similar title font to previous book - Fashion in the Time of Jane Austen
7) Author shares name with character from previous book (Jane) - Ringenes herre - ringens brorskap : en guide til filmen
8) Cover shares item with the previous cover (Hobbits) - Hobbiten - en uventet reise i bilder
9) Shares a narrative technique with previous book - Star Wars in 100 Scenes
10) A book the previous character would read at the beach (Darth Vader) - Josef Stalin : En historia om terror och förtryck
11) Same publisher as previous book (Historiska media) - Världens sju underverk
12) Non-fiction inspired by something in previous book - Egyptens pyramider
13) Cover is on opposite side of colour wheel to previous book (orange/lilla) - 1873 - 13 svarta sagor del 5
14) Character shares profession with previous character
15) Recommended by someone else based on your review of previous book
16) Goodreads rating +/- 0.25 of previous book’s rating
17) Inspired by something in the previous author’s bio
18) Shares main theme with previous book
19) Set in same time period as previous book (1900-tallet) - Lassie - The Extraordinary Story of Eric Knight and the World's Favourite Dog
20) Title has same number of vowels as previous title (3/25) - Ape-Man - The Unoffical and Unauthorised Guide to 100 Years of Tarzan
21) Is somehow connected to your prompt 20 and prompt 1 picks - ELEPHANTS ON ACID - AND OTHER BIZARRE EXPERIMENTS
Bonden var i sekstiårsalderen og gikk i en grønn arbeidskjeledress som minnet mest om en sparkedrakt.
Hun satt i kantina på Haukeland sykehus og stirret ned på en halvdrukket kaffekopp og en tallerken der et urørt rundstykke med gulost og paprika hadde vippet over i stabilt sideleie.
Hun hvisket ham små, kjærlige ord i øret. Gabriel pustet ut, smilte mot gjenspeilingen av dem i vinduet og knipset et minnebilde som han lagret i hukommelsen.
Det er ikke hvordan verden er som er mystisk, men at den er.
i verdenskontekst er jeg liten
i skogskontekst forsvinnende
jeg er bare her for å leve
min verdi må være
at jeg tar mindre enn jeg gir
min kropps næring
må sive tilbake i jord