Relasjoner med barn

av (forfatter) og Bjørg Thorhallsdottir (illustratør).

Relasjonssenteret 2010 Heftet

Denne boken handler om voksnes relasjoner til barn. Den fokuserer på å ha en åpen og ærlig relasjon som bidrar til å skape bedre kontakt mellom den voksne og barnet. Boken er beregnet på barnehageansatte, foreldre og andre som er i kontakt med barn.

Forlag Relasjonssenteret

"Relasjoner med barn" er en bok om hvordan kommunisere og forholde seg til barn i hverdagen enten det er hjemme eller i barnehagen for å gjøre dem følelsesmessig trygge på seg selv i første omgang for så å kunne ta dette med videre i relasjoner med andre barn og voksne. Selvom boken på en måte baserer seg på et konsept, EQ, så er det flere bøker om relasjoner som tar for seg det samme bare fra et annet perspektiv og med en annen formidlingsmåte, så det boken snakker om er ikke noe nytt i det store og hele, men den kommer med flere nye poenger og perspektiver som jeg ikke har sett fra det perspektivet som boken formidler. Så her var det mye godbiter å ta med seg, samt mye man kan relatere til i forbindelse med en barnehagehverdag. Som pedagog så er alt verdt å prøve og selvom de vitenskapelige kildene i boken er ganske så fraværende så tror jeg dette baserer seg på forskning som er gjort på området. Det er forsket mye på lignende måter å møte barn på, eller man kan jo si at det er likt, bare i en annen forpakning. Det er alltid interessant å lese fra et annet perspektiv uten at det blir altfor likt. Som pedagog kan jeg anbefale boken for barnehageansatte, pedagoger som assistenter, siden den er lettlest og passer for de fleste. Andre bøker som tar for seg noe av det samme, bare i litt mer detaljer er "Hjerteforeldre" av John Gottmann, "Hvordan snakke så barn vil lytte & lytte så barn vil snakke" av Adele Faber og Elaine Mazlish og "Kunsten å være forelder med god samvttighet" av Hans Inge Knutsen for å nevne noen. Annerkjennelse av barns følelser er alfa og omega for en god oppvekst for barn, noe boken tar tydelig opp. Noen småting man kan stusse på her og der, men det er som regel ikke det man sitter igjen med.

Hvis du vil ha en forandring i verden, vær forandringen

• "Foreldremagi - syv enkle steg for å lykkes med oppdragelsen" av Hedvig Montgomery
  • "Syv korte leksjoner i fysikk - fra de minste partikler til de største galakser" av Carlo Rovelli
  • "Ditt kompetente barn - på vei mot et nytt verdigrunnlag for familien" av Jesper Juul
  • "Helvetesuka - 7 dager som forandrer livet ditt" av Erik Bertrand Larssen
  • "Jeg har ennå ikke sett verden - noveller" av Roskva Koritzinsky
  • "Kjærlighetens fem språk - hvordan uttrykke hjertevarme overfor den du er glad i" av Gary Chapman
  • "En frivillig død" av Steffen Kverneland
  • "De skyldfrie - roman" av Gaute Heivoll