Når jeg anmelder bøker jeg får fra forlag, da får jeg jo bøker som er på norsk/oversatt, så da leser jeg den utgaven. Men når jeg velger selv går det meste i engelsk for synes at det engelske språket er mer ordrrikt. Og hyggelig å høre at vi er enige:) Og enig i det med Stephen King. Har prøvd å lese ham på norsk, men det blir ikke det samme. Han har en helt særegen fortellerstemme som ingen klarer å oversette/kopiere. Han er også min store forfatterhelt så han må jeg bare lese på engelsk:)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Hei. Jeg legger igjen den engelske tittelen når jeg har lest boka på engelsk. Litt nøye på det. Når jeg har skrevet en anmeldelse og lest boka på engelsk, lagrer jeg det under engelsk tittel, og har jeg lest en bok på norsk, legger jeg igjen anmeldelse under den norske tittelen. Finner jeg ikke bøker i den utgaven jeg leser legger jeg inn den rette utgaven selv.

Foretrekker å lese på engelsk, men får en del bøker fra forlag og da blir det norsk/oversatt. Så da blir det sånn. Men når jeg kjøper og betiller bøker selv, går det i engelsk:)

En forfatter jeg er veldig nøye på å lese på originalspråket er Stephen King, for synes han mister fortellerstemmen i oversettelsen.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Horror er en sjanger jeg leser mest av og jeg liker også ting som er sært. Har sett litt i boka at teksten er oppsatt på forskjellige måter, veldig spesielt:) Må gi den et forsøk:) Det får vli neste måneds prosjekt så jeg har noe å glede meg til.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Håper det:)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Om kjærlighet, fattigdom og Istanbul

Orhan Pamuk (f. 1952) debuterte som forfatter i Tyrkia med romanen "Herr Cevdet og sønnene hans" i 1982. Hans hjemby Istanbul er kulisse i de fleste av hans romaner. For dem som ønsker å få et nærmere innblikk i hans forhold til Istanbul, anbefaler jeg sakprosaboka "Istanbul" (2003). Jeg leste den selv i forbindelse med et Istanbul-besøk i 2012. (Linkene peker til mine omtaler av disse bøkene.) Pamuk mottok Nobels litteraturpris i 2006.

Mevlut Karatas blir født på den tyrkiske landsbygda i 1957, som sønn av Atiye og Mustafa Karatas. I 1968 flytter han til Istanbul sammen med faren. Faren har ambisjoner om at Mevlut skal få mer skolegang enn det som ble ham selv til del. Mustafa livnærer seg som youghurt- og boza-selger sammen med broren Hasan Aktas. De bor i slummen, et godt stykke utenfor byen, som er nokså liten i 1968. Etter hvert skal Istanbul vokse seg riktig stor, for i løpet av noen svært få år øker antall innbyggere fra rundt tre millioner til tretten millioner. Det som tidligere var utkant, blir dermed en del av byen, og de provisoriske og papirløse tomtene de har stukket seg ut, stiger i verdi samtidig som det blir mulig å få formalisert eierforholdene.

Brødrene Hasan og Mustafa ryker uklar med hverandre etter at Hasan selger Mustafas eiendom og tar fortjenesten selv. Mustafa ønsker ikke at Mevlut skal ha noe med onkelen og hans familie å gjøre, men Mevlut som er avsondret fra moren og søstrene som er blitt igjen på landsbygda, savner å være del av en familie og trosser derfor farens forbud. Etter hvert blir det også klart at det er youghurt- og boza-selger han er eslet til å bli. Til farens store sorg ...

I et bryllup forelsker Mevlut seg voldsomt i en ung pike og hennes intense blikk. Han får hjelp av en fetter til å skrive kjærlighetsbrev til piken, som han får vite heter Rayiha. I virkeligheten er Rayiha den mellomste av døtrene til den skjevnakkede herr Abdurrahman, og ikke den yngste som heter Samiha. Mevlut skriver til Rayiha i den tro at hun er den yngste, og da han tre år senere - etter å ha avtjent verneplikt - bestemmer seg for å bortføre jenta for å gifte seg med henne (han har jo ikke penger til medgift), skjønner han litt for sent at det er feil pike han har skrevet til i alle disse årene ...

"Dette var ikke den jenta han hadde sett i bryllupet til Korkut, sin onkels eldste sønn. Det var storesøsteren hennes, som hadde sittet ved siden av henne. I bryllupet hadde de vist frem den vakre jenta til Mevlut, men hadde gitt ham søsteren i stedet. Da Mevlut forsto at han hadde blitt lurt, ble han så flau at han ikke klarte å se på ansiktet til denne jenta; han kunne ikke engang vite om hun het Rayiha eller ikke.

Hvem var det som hadde lurt ham på denne måten?" (side 24)

Denne forvekslingen preger hele romanen gjennom flere tiår. Å være youghurtselger går av "moten" når denne fremstilles industrielt, mens boza fremdeles er relativt populært. Drikken inneholder alkohol, men dette underkommuniseres for at også strengt religiøse kan nyte alkohol uten å komme for sterkt i konflikt med troen sin. Alle er nemlig enige om at dette ikke er det samme som alkohol.

"Noe fremmed i mitt sinn" er en vakker og samtidig melankolsk bok om å overleve i en millionby som vokser frem, der millitærkupp og opprenskninger går hånd i hånd med samfunnsutviklingen for øvrig. Sentrumsnær slum erstattes med høyhus, og Istanbul slik vi kjenner byen i dag, vokser frem. Intrigene i familien Karatas og Aktas er mange. Mennene kiver om den vakre Samihas gunst, og kvinnene i familien holder stort sett sammen uansett hva mennene måtte ønske. Riktignok diskret bak mennenes rygg, men egentlig vet de om dette. Dette beskrives med en kjærlig hånd fra forfatterens side. Måten kvinnene fremstilles i et typisk mannssamfunn, der alle er avhengige av at man hjelper hverandre når krisene oppstår, gjør at romanen hever seg godt over det meste av det som utgis i dag.

Personportrettene er både komplekse og troverdige, og det er besnærende å følge familien gjennom alle opp- og nedturene, der fattigdommen hele tiden ligger på lur. Egentlig satt jeg med en følelse av at dette er Tyrkias svar på Indias "Balansekunst" av Rohinton Mistry, fordi tematikken er så til de grader eksistensiell. Hvordan overleve i en by der ingen egentlig bryr seg om hvorvidt du lever eller dør? Samtidig har Orhan Pamuks roman noe annet, og det er humor. Innimellom kan vi le med hovedpersonene, særlig når Mevluks kjærlighetsbrev trekkes frem i ulike faser av hans liv. Hvem skrev han egentlig brevene til? Og ble han noe mindre lykkelig selv om han måtte ta til takke med den nokså alminnelig utseende Rayiha og ikke hennes vakre lillesøster? Hvilke kvaliteter tillegges de vakre og hvilke tillegges de mindre vakre? Hva er viktigst når alt i grunnen handler om å overleve?

Noe av det som kanskje gjorde sterkest inntrykk på meg var forfatterens beskrivelse av korrupsjonen i Istanbul. De som ble vitne til korrupsjon ble på et vis fanget i en slags Catch 22-situasjon. Dersom de sa i fra, risikerte de at alle vendte seg mot dem og beskyldte nettopp dem for å stå bak det hele. Da var man sjanseløs. Sa man ikke i fra, risikerte man å gå i dragsuget likevel, fordi man gjorde seg til medskyldig. Som regel gikk det galt uansett hva man gjorde ...

Mest av alt er det Istanbul-stemningen som Orhan Pamuk maner frem i sine romaner som tiltrekker meg. I så måte er ikke denne romanen noe unntak. Boka er relativt lettlest, så selv om den er mursteinaktig går sidene fort unna. Mevluts historie er både rørende og sterk, kanskje særlig på grunn av hans tilnærming til kjærligheten og hans trang til å gå ut og selge boza på kveldstid lenge etter at bozaens tid er så godt som over. Innerst inne er det boza-selger han er, uansett hva som skjer. Der får han brukt sine evner til å komme i kontakt med folk, bygge nettverk og pleie sin kundekrets - også etter at han egentlig ikke trenger pengene. Det hele blir et bilde på en mann som holder fast ved det som har vært, lenge etter at samfunnsutviklingen for lengst har gått videre. Dessuten får vi et godt innblikk i kvinnenes situasjon fordi temaer som klesstil, bruk av hodeplagg og spørsmålet om kvinnene skal jobbe eller bare gå hjemme, blir godt belyst underveis.

Fortellergrepet som Pamuk bruker i denne boka er for øvrig veldig spesielt. I stedet for å bruke en allvitende forteller, lar han hele persongalleriet i tur og orden slippe til for å fortelle sine historier. På den måten innvies vi lesere i det innerste, innerste i familien - også der hvor vi vanligvis aldri slipper inn. Dette fortellergrepet gjør at romanen får svært mange lag, og nettopp dette er - slik jeg opplevde det - det bærende elementet i romanen. Selv fikk jeg en vanvittig sterk trang til å reise tilbake til Istanbul etter å ha lest romanen, men det kan det nok bli lenge til pga. urolighetene i Tyrkia for tiden ... I mellomtiden må jeg nok nøye meg med å lese flere av Orhan Pamuks bøker.

Jeg anbefaler denne romanen varmt! Dette er berikende og interessant lesning!

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Den har jeg lenge vært nysgjerrig på og den virker veldig spesiell:)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Helt annerledes enn alt annet King har skrevet.

The Gunslinger har en av de beste åpningene jeg har lest på lenge:

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

The Dark Tower er en serie jeg lenge har hørt mye om og det skal visstnok være noe av det mest spesielle King har skrevet, og kanskje også noe av det beste. Jeg har lest noe fantasy i mitt liv og selv om det er ingen favorittsjanger, så går det an en gang i blant. Det er bare vanskelig å finne noe som skiller seg ut, men har på følelsen, etter bok en i The Dark Tower, at denne serien gjør nettopp det.

Jeg har riktignok lest The Gunslinger, første bok i serien en gang tidligere og det var i september 2011 og hvorfor jeg ikke leste videre i serien da, er en gåte. Selv om jeg hadde lest den tidligere så gjorde det ikke noe å lese den en gang til. Den var like magisk. Stephen King begynte å skrive denne serien da han var 19 år, før han debuterte med boka Carrie i 1974. (Kanskje også derfor tallet 19 har stor betydning for serien?)

Mystisk plott
I The Gunslinger møter vi Roland. Han er en mystisk og stilig karakterer, lar seg ikke stoppe av noe eller noen. Han er også den siste gunslinger. Han jakter langs ørkenen etter den beryktede "Man in Black." Men hvem er denne "Man in Black?" Det er selve mysteriet. Alle karakterene har hørt om ham, noen har til og med sett ham, men ingen vet riktig hvem han er eller hva han er, og Roland er ute etter å finne ham. Underveis i jakten, møter Roland på mange forskjellige karakterer, noen blir han kjent med og han lærer også seg selv å kjenne. Vi får aldri helt vite hvorfor han jakter på denne "Man in Black," men det kan være fordi Roland tror at "Man in Black" vet hvor The Dark Tower er.

Boka er forbausende kort til King å være. Hans bøker er på som regel 600 - 1000 sider, ordentlige mursteiner, men det har hendt seg at han har skrevet noen korte også, men at denne var kort gjorde ikke noe. Det var akkurat passe til å være førstebok. Den vekker både mystikk, spenning, skaper steming og øker lysten til å lese mer. The Dark Tower er en serie som består av åtte bøker. Den første boka ble utgitt i 1982, og den siste i 2012. King er mest kjent for grøsserbøkene sine og kalles ikke grøsserkongen uten grunn, men The Dark Tower er noe annerledes enn alt annet han har skrevet. Det har noe horroraktig over seg, dog ikke mye, men det er mest vekt på western og fantasy, og en smule science fiction. Selv om han er mest kjent for sine horrorbøker, så har han skrevet bøker fra andre sjangre også, og gang på gang har han bevist at han er en forfatter som behersker alle sjangre.

Sterk visualisering
King beviser også i The Gunslinger at han er like beskrivende og har like stor innlevelse som alltid. Det føles ikke som om man leser, men at man er i boka og går ved siden av Roland. Man får sand i øynene, man ser de slappe høyballene fyke forbi i vinden, og se milesvis av øde slettemark. Man føler seg som en slags gunslinger selv som kjemper seg frem på jakten etter "Man in Black."

Som sagt er jeg ingen stor leser av fantasy. Har lest noe fantasy før, og det har vært noen gode fantasybøker, men har aldri vært bergtatt av en bok fra denne sjangeren før nå. Jeg sier det ikke bare fordi det er King som står bak serien, og selv om at han i flere år har vært min store forfatterhelt, så betyr det absolutt ikke at jeg har likt alt han skrevet. Men i denne serien blander han inn så mange sjangre og elementer i samme serie på en naturlig og spennende måte. Det fungerer på en ypperlig måte.

Nok en filmatisering på gang fra Kings forfatterskap
I mars i år gjorde Stephen King det klart på sin Twitterkonto at The Dark Tower blir film med blant annet Idris Elba og Matthew McConaughey i rollene. Tror det kan bli spennende med Idris Elba på rollelisten for han er dyktig og behersker mange rollefigurer godt, men er ingen favoritt. Noe skeptisk til Matthew McConaughey. Han har spilt i altfor mange komedier til å bli med i et slikt seriøst opplegg, så synes det valget var noe merkelig og skuffende. Har jo sett mange komikere være med i mer alvorlige filmer tidligere, det er ikke det, men det blir vanskelig å ta det seriøst. The Dark Tower har blitt forsøkt filmatisert i hvert fall en gang tidligere, men det ble avlyst. De hadde da planlagt det lenge og Ron Howard skulle være regissør. Da ble filmatiseringen planlagt som en trilogi. Denne gang ser det ut som at filmatiseringen blir til virkelighet, med Nikolaj Arcel som regissør.

The Gunslinger er noe av det mest intense King har levert. Pet Sematary er fremdeles min favoritt av ham, men bevares,The Gunslinger er virkelig noe for seg selv det også. Boka består av både spenning, undertoner og det gjorde ikke noe om handlingen var saktegående, for det dukker opp sære og interessante karakterer, og man må lese nøye for det kan være det dukker opp noe underveis som har viktig betydning for handlingen senere. Det gjør det hele mer spennende. Boka er full av undertoner, og derfor gjorde det ikke noe at den var saktegående. Man blir bare mer oppmerksom og nysgjerrig.

(I begynnelsen er det også med et forord av Stephen King som er interessant å få med seg).

Fra min bokblogg: I Bokhylla

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Psst: Vil bare si at det var ikke meningen å mase på deg i går altså. Ikke ute etter noe bråk for er ikke en sånn type person:) Så håper at alt er bra mellom oss:)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Og det jeg prøver å si er at selv om jeg liker filmer som The Shining, The Rocky Horror Picture show og mange andre sære filmer, er det ikke på grunn av kvaitet osv. Av og til trenger man å se tullete filmer som har mye underholding istedet kvaltitet og alt annet. Jeg sier ikke at det er de beste filmene osv, men det er filmer jeg liker fordi de er sære, skiller seg ut og underholder. Guilty pleasures, kalles det og det må være lov å ha:) Ikke alt trenger å være Oscarrelatert. Det er bare det jeg vil ha frem til:) Delte meninger er også mer interessante istedet for at man er enig i alt hele tiden:)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Har du lest The Dark Tower av King? Har lest første bok The Gunslinger og den er meget bra og helt annerledes enn alt annet han har skrevet. Pet Sematary er og blir en favoritt, men The Gunslinger var slett ikke verst:)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

King skriver jo selvsagt bedre, men boka The Shining er den jeg liker minst. Jeg liker filmen fordi den er som en parodi, og humoristisk. Det er meningen at den ikke skal være alvorlig. Jack Nicholson forandret mye på karakteren i fremhold til boka og det synes jeg ikke jeg gjorde. Jeg liker filmen, ikke fordi den er skummel, men den er festlig. Det er ikke alle som ser humoren i den.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Pluss at jeg liker filmer som The Rocky Horror Picture Show så jeg er nok litt sær:) Jeg ser heller filmer og ting som skiller seg ut for synes mye av dagens filmer blir fort for like og for lite utfordrende. Det er ikke noe som skiller seg ut lenger. Jeg liker ting som skiller seg ut: og sprenger litt grenser. Noen ting skal man ikke ta altfor seriøst. Det er det som er greia:)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Tenker nok det. Kjenner til plottet godt, men har ikke lest boka ennå så skal skaffe den i løpet av måneden:)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jack Nicholson er brilliant som Jack Torrance. Det er det folk ikke forstår og det er ikke mange som liker gamle filmer, og skjønner at den filmen har mange undertoner:) Jeg er jo en horrorfreak og liker ikke alt av horror jeg heller, men bryr meg ikke noe om at andre ikke liker filmen:) Jeg liker den uansett:) Tror også at folk tar den altfor seriøst for det er også meningen at den skal være morsom, "useriøs".

Godt sagt! (1) Varsle Svar

King er min forfatterhelt men synes ikke det er hans beste:/ Jeg likte filmen bedre:)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Den har jeg lenge hatt lyst til å lese.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Okey, og det stemmer det, Revolvermannen/The Gunslinger fra The Dark Tower serien er veldig annerledes fra resten av forfatterskapet. Så han er en forfatter som har skrevet mye rart oppgjennom årene. Kos deg og spent på dine meninger:)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Jeg er ikke redd for å være ærlig så det går greit:) Godt at du vil prøve deg på Pet Sematary. Det er min favoritt av ham. Misery er bra den også:) Gjerne spør hvis det er noe, og gjerne del dine meninger om bøkene. Kos deg med lesingen:)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Den boka du har valgt deg: Revolvermannen/The Gunslinger er western, blandet med fantasy, horror, og litt science fiction. Han begynte å skrive denne serien da han var 19 år før han ga ut debuten Carrie. Jeg elsket The Gunslinger jeg da og skal lese fortsettelsen av The Dark Tower serien, men forstår om det ble for mye "westernaktig". Jeg syntes det var en kul blanding av alt. Kanskje ikke rett bok for deg, men det er om å prøve seg frem så håper du ikke gir opp forfatterskapet med det første;)

Godt at du liker skrivemåten hans. Den er unik. Håper du liker en av de litt mer grøsseraktige bøkene hans:)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Spent på hva du synes etter hvert:o)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

Jørgen NHarald KLeseberta_23Anne-Stine Ruud HusevågMads Leonard HolvikVannflaskeLailaLinda NyrudHegeNinaTotoroBjørg  FrøysaaMarteTone Maria JonassenMorten JensenEgil StangelandBenedictealpakkaRisRosOgKlagingDaffy EnglundBjørg L.Tine SundalDemeterEli HagelundKirsten LundIngunn SBeathe SolbergLinda RastenLisbeth Kingsrud KvistenTor Arne DahlAnneWangReidun SvensliPernille GrimelandChristofferRandiAHelena EHeidiAlice NordliJarmo LarsenGeir Sundet