Asketreet i hagen, det største treet i nabolaget. Eg står på altanen og ser på asketreet, med resten av huset i ryggen. Eg ser på asketreet gjennom heile året, veit korleis det ser ut vinter, vår, sommar og haust. Kanskje strekker rotene seg heilt til under Kiwi, som ligg like borti gata. Eg er på Kiwi vinter, vår, sommar og haust. Eg har ein jobb, kontoret ligg i enden av ein lang oppoverbakke, og der går eg, morgon og kveld.
«Hun var jamen skarp, den gamla,» sa konstabel Lake, da Miss Marple gikk ut av værelset.
«I forgiftningsforsøk? Men store gud, De vil da ikke si at han ble forgiftet først, og så skutt etterpå. Nei, vet De hva, det ville da være litt for sinnssvakt, selv i en detektivroman!»
«Det var synd. Begynte nesten å føle meg litt som i en Agatha Christie-bok her.»
Dorothea smilte og fulgte henne rundt huset. Hun ble stående og rope etter Mia da hun var ute på plassen.
«Du får si fra hvis det er noe mer du lurer på.»
Hun smilte og la fingeren mot siden av nesa.
«Miss Marple, vet du.»
Som en robot.
Det var slik det føltes noen ganger.
Som om han bare var en maskin.
Ingen glede i ting lenger.
Våkne i den store senga.
Alene.
Pusse tennene.
Alene.
Spise frokost.
Alene
Sitte foran den tomme tv-skjermen om kvelden.
Alene.
«Det gikk en snau time. Temperaturen var brukbar nå. Zenta hadde ristet av seg pleddet og sov. Jeg tenkte på å ta en kopp kaffe til. Men torde ikke. Jeg visste jo at noen hadde rørt seg der borte i skogbrynet. En som var ytterst vaktsom.
*Da kom han fram. Han gjorde det med en selvfølgelighet som var lett å forstå; denne verdenen var jo hans. Han kom fram fra skogen et lite stykke bortenfor der skisporet gikk. Han stilte seg i myrkanten mellom en einerbusk og en forkrøplet furu. Han så oppmerksomt ut over myras lille snøvidde og snudde på hodet slik at jeg så profilen med den edle snuten, den bratte pannen og ørene som sto rett opp.»
Jeg har stått over et halvt år i lånekø på biblioteket for å lese den siste romanen til Kerstin Ekman Løpe ulv som ble utgitt i 2021, på norsk i 2022. Endelig er den lest.
Da jeg første gang leste om Løpe ulv, tenkte jeg at jeg skulle lese romanen Hendelser ved vann, som står i bokhylla, om igjen. Men tida gikk. Påsken kom og filmatiseringen av Hendelser ved vann, TV-serien, ble tilgjengelig her på NRK. Det var ikke mye jeg husket fra da jeg første gang leste boken. Annet enn at den var god, spennende, og drap i et telt, og skog. Masse skog. Fantastisk god serie synes jeg det var.
Derfor var det slik at når jeg leste Løpe ulv, var det landskapet i TV serien jeg så for meg. Her er Kerstin Ekman i en samtale med SVT om boken – fra 2021:
”Nu kommer Löpa varg, Kerstin Ekmans första roman på över tio år. Boken utspelar sig i Hälsingland och är, som flera gånger förr i hennes författarskap, en berättelse om människans förhållande till naturen. I centrum står den pensionerade jägmästaren Ulf Norrstig, vars tillvaro ställs på sin spets när han möter en varghane på nära håll.”
Løpe ulv er en god roman. Den ble nominert til Nordisk råds litteraturpris 2022, og ble omtalt slik:
*«En aldrende jeger ser en dag spor etter en stor ulv i skogen og kjenner akutt samhørighet med dyret. Ulvens ankomst til bygda samler og splitter jaktlaget mannen har vært leder for i mange år, og får ham til å se tilbake på et langt liv i og med skogen, med børsa, jakthundene og etter hvert kona som konstanter. Lik en gammel ulv som har vært en selvskreven alfa, er han nå på vei til å drives vekk, og når han leser de gamle jaktdagbøkene sine, revurderer han livsvalgene han har tatt.
Med Löpa varg viser Kerstin Ekman at hun behersker instrumentet sitt fullt ut. Hver formulering vitner om forfatterens absolutte språklige gehør. Kresent og presist gir Ekman form til et menneske som famlende får øye på seg selv, den han har blitt og den han kanskje kunne vært – samtidig som hennes framstilling av en enkelt menneskeskjebne åpner for flere og mer allmenngyldige lesninger i flere sjikt. Bare gjennom tittelen, Löpa varg, som betyr å bli ett med dyret og anta ulveskikkelse, lar hun leseren reflektere over hvordan grensen mellom menneske og dyr er vilkårlig og bevegelig.
Siden debuten i 1959 har Kerstin Ekman, født 1933, bygd opp et stort og bredt forfatterskap som er belønt med flere tunge priser. Blant annet fikk hennes roman Händelser vid vatten både Augustprisen og Nordisk råds litteraturpris i 1994. I Löpa varg samles i konsentrat noen av forfatterskapets viktigste temaer. Det handler om det enkelte menneskets situasjon og ansvar i en postantroposentrisk verden, forholdet mellom menneske, dyr og bygd og om dynamikken mellom mennesker i et mindre samfunn. Samtidig rommer romanen en mer inderlig fortelling om et gammelt ekteskap og et liv som er på vei mot slutten.»*
Noen ganger ødelegger slutten på en roman for leseopplevelsen jeg har hatt underveis. Fordi leseopplevelsen var så god underveis i romanen Løpe ulv, var jeg spent på slutten. Valget hun har tatt likte jeg veldig, veldig godt. Viser hvilken god forfatter Kerstin Ekman er. Jeg planlegger å lese trilogien Vargskinnet før jeg leser Hendelser ved vann.
Spain in the 1990s is beset by a simmering campaign of terror from Basque separatists ETA, with periodic atrocities shattering an illusory calm. Against this backdrop, retired British Secret Service member Tomás Nevinson - now living a quiet life in his hometown Madrid - is approached by his sinister former handler, Bertram Tupra, with an offer to bring him back in from the cold, for one last assignment: a favour for Tupra, for old times' sake, which is also a favour for a powerful Spanish friend.
His mission: to go back undercover, in a small Spanish town, to find out which of three women who moved there a decade ago is in fact an ETA terrorist, on loan from the IRA, now on the run and living there incognito.
Everything about the assignment is shadowy - from who exactly Nevinson will be working for to the question of what 'justice' he may need to mete out if he is somehow able to unmask one of the three women. But, still in his forties and lured by the appeal of once again being on the inside, he accepts the job.
As he gets closer to the three women, his task becomes ever harder. How - or who - to choose between these three? Intimately involved with each of them, as lover, colleague or friend, he can find no firm clue to resolve the question. But under increasing pressure from his paymasters, choose - and act - he apparently must . . .
Charting a world where right and wrong, and good and evil, are irreparably blurred, Javier Marías takes us on a journey of rare and unforgettable suspense in this, the final novel written before his untimely passing in 2022.
Hjertelig velkommen. Håper du vil trives her. Du har dessverre ikke anledning til å rette sånne feil. Jeg husker det var mulig en gang, men det er mange år siden.
Hva skal man med naboer?
Dårlig naboskap?
Noen naboer er venner, noen fiender og noen naboer har ikke noe med hverandre å gjøre. Naboer er så mangt. Ollie er på husjakt siden han har endelig økonomi til å eie noe selv. Men etter en del visninger, er han nødt til å senke kravene et hakk. Han har kanskje ikke råd til et drømmehus med det første, og starte med noe beskjedent. Ved en tilfeldighet får han tilbudet om å se et gammelt hus. Huset er noe rønneaktig og kanskje ikke så sjarmerende, men et sted må Ollie starte. En jente han dater fraråder ham det, men Ollie legger inn et tilbud og blir husets nye eier. Som huseier varer ikke gleden lenge da naboen Chas lager et helvete for ham. Han er en nabo som spiller høy musikk temmelig ofte, fester ofte og har tvilsomme gjester på disse festene. Da Ollie og av og til møter på Chas gjeng, virker de alt annet enn greie. Det er en gjeng som viser seg å være voldelige og som liker å provosere. De drar det for langt da Ollie og daten blir angrepet på vei hjem til ham en kveld. Er det noen vits i å dra politiet inn i dette, eller må Ollie håndtere naboen og hans venner på egen hånd for å få litt husro?
Hvor mye skal man blande seg inn?
Handlingen foregår i Leeds noe som var forfriskende siden jeg leser mest amerikanske forfattere. Tallerman og denne boka var hittil ukjent for min del, og siden jeg liker filmer om hevnlystne karakterer, ville jeg lese bøker om det også. Karakterer som ordner opp i ting selv uansett hvor drastisk det er. Synes det er underholdende å lese om, og det fikk jeg en del av her.
Karakterene blir man ikke så godt kjent med. Thrilleren er på under tre hundre sider, derfor blir det liten tid å komme under huden på dem. Man blir en smule kjent med Ollie, men likevel ikke helt. Man får bare et inntrykk av karakterene. Chas var interessant å lese om, for han kunne irritere på seg en gråstein. Så det er lett å forestille seg Ollies frustrasjon.
The Bad Neighbour er en kort og rolig thriller om dårlig naboskap og hvordan det kan gå utover livskvaliteten. Selv om thrilleren ikke har et tempo som en thriller egentlig skal ha, var det fascinerende lesing, og man var spent på hvem som ville vinne denne spesielle konflikten til slutt.
Fra min blogg: I Bokhylla
Godt lesetips, den må jeg også lese. Hvor skal biografene finne sitt stoff fra når vi ikke skriver brev til hverandre. I en av bøkene jeg har lest om Knut og Marie Hamsun, er det sitert fra et av de første brevene Knut skrev til Marie der han innleder brevet sitt med: «Elskede. Jeg skriver disse Ord tilfods under et Lampeblus i Gangen for at faa Brevet afsted straks. Jeg reiste fra dig idag i fuld Tro på dig, tro nu du mig igjen!”
Jeg leste om romanen Din, Margot i et nyhetsbrev jeg fikk fra Bokklubben. Jeg fikk biblioteket til å kjøpe den inn, og nå er den lest. Det ble en veldig god leseopplevelse Om forfatteren:
«Meri Valkama er debutant. Med Din, Margot vant hun prisen for årets beste debut i Finland i 2021. Din, Margot lå lenge på finske bestselgerlister og mottok en rekke begeistrede anmeldelser. Den kommer ut på et titalls språk.»
Jeg overlater til forlaget til å presentere handlingen i romanen. Den er handlingsmettet og spennende, viktig at jeg ikke ødelegger spenningen for leserne. Det skjer ting innimellom som jeg blir helt satt ut av å lese. En episode er en julefeiring, på slutten av boken. Menneskene og forholdet mellom dem, stedene, vær og natur; så klare bilder som gjorde det lett for meg å leve meg inn i handlingen. Jeg merket også hvordan jeg endret syn på menneskene underveis. Denne romanen kommer jeg til å huske.
She closed her eyes, trying to hold back all these emotions, the messy ones, the ones that Isabel had spent the last thirty years teaching Astrid how to control. But she was so goddamn tired of keeping it together, of knowing every next step and exactly how to execute it. She was lost, for fuck's sake. She was ready to act like it. So she did something she'd rarely done in front of her friends.
She cried.
As the warm saltwater streaked down her cheeks, she realized she'd only ever really sobbed in front of one other person – Jordan Everwood, on her back porch, as she fell apart, and then Jordan put her back together again with a love
song. The thought only made her cry harder, and soon, she was sobbing into her hands, her shoulders shaking with deep, bone-breaking breaths.
Hvordan kan han unngå at hverdagens monotoni drar ham ned igjen i meningsløshetens spiral? Aller mest trenger han hjelp til å se verden gjenom nye øyne. På dette området er det ikke lenger psykologiens teorier som er de mest hjelpsomme. Kanskje han heller bør søke inspirasjon hos de store kunstnerne?
Mye av meningsforskningen forutsetter at man har å gjøre med en dikotomi, men dikotomien er falsk
Slik det alltid finnes noe meningfullt i det meningsløse, finnes det alltid noe meningsløst i det meningsfulle
Målet er ikke å finne meningen med livet, men å finne noe viktigere: frihet fra meningspresset
The next morning, Inigo began the track-down. He had it all carefully prepared in his mind. He would find the six-fingered man. He would go up to him. He would say simply, “Hello, my name is Inigo Montoya, you killed my father, prepare to die,” and then, oh then, the duel.
Inigo stood still a moment, panting. Then he made a half turn in the direction of Count Rugen and executed a quick and well-formed bow. “Hello,” he said. “My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die.”
And in reply, the Count did a genuinely remarkable and unexpected thing: he turned and ran. It was now 5:37.
“Tr . . ooooo . . . luv . . .”
Fezzik grabbed onto Inigo in panic and they both pivoted, staring at the man in black, who was silent again.” ‘True love,’ he said,” Inigo cried. “You heard him—true love is what he wants to come back for. That’s certainly worth while.”
“Sonny, don’t you tell me what’s worth while—true love is the best thing in the world, except for cough drops. Everybody knows that.”
Actually, they were both wrong; Westley suffered not at all throughout. His screaming was totally a performance to please them; he had been practicing his defenses for a month now, and he was more than ready. The minute the Count brought the candle close, Westley raised his eyes to the ceiling, dropped his eyelids over them, and in a state of deep and steady concentration, he took his brain away. Buttercup was what he thought of. Her autumn hair, her perfect skin, and he brought her very close beside him, and had her whisper in his ear throughout the burning: “I love you. I love you. I only left you in the Fire Swamp to test your love for me. Is it as great as mine for you? Can two such loves exist on one planet at one time? Is there that much room, beloved Westley? . . .”