Men det holdt hardt med solskinnet for fjortenåringen. Mørkt var det ute og hjemme var det beksvart.
Elisif på kvisten var gudelig, og hadde latt Tora vite at skammen var oppfunnet av Gud
Den som kunne gå uten klær alltid. Foran ovnsvarmen. På svabergene. I sola. Bare være slik en var, uten at noen syntes det var rart eller stygt. Det kom for Tora at det måtte være det fineste av alt.
En fantastisk bok, jeg var fanget fra første side! Boken har et jevnt driv og det er så spennende å følge Dinas utvikling og tingene som utfolder seg på Reisnes, både med hus og folk. Sitter likevel igjen med en følelse av at jeg ikke helt klarer å definere Dina som person Hun er ondskapsfull og kald, men samtidig er handlekraften, selvstendigheten og motet hennes beundringsverdig. At personligheten hennes skyldes hendelsen i barndommen, er en mulig forklaring, men likevel ser det ut som at ingenting kan lege dette såret. Er det fordi hun aldri har opplevd ekte kjærlighet? Eller har hun ikke evnen til å bli elsket? Uansett blir hun aldri fornøyd og ingenting er godt nok for henne. Er det noen eller noen som står for henne, rydder hun dem
unna. Jeg må uansett si at jeg ble fascinert over denne karakteren, og det er en bok jeg ikke kommer til å glemme med det første.
Krig er den ytterste konsekvens av at folk er så redde at de slutter å snakke
Det var tungt å være far til en satan
Jeg likte den veldig godt, overrasket meg. Vakkert og poetisk språk!
Sterk, og ikke minst skremmende lesing om hvordan autoriteter og "fagfolk" her drar slutninger og tar fra pasientene all selvstendighet og verdighet. Skram skildrer også godt hvordan det som pasient oppleves å bli stemplet som "sinnssyk" og at man med dette blir fratatt sin "stemme" og frihet(sies vel også at denne boka er basert på forfatterens egne erfaringer..?). Et viktig poeng er også om denne innleggelsen virker i mot sin hensikt; det å omgås med andre "sinnssyke" og til stadighet minnes på hvor "syk" man er, i tillegg til at alt man sier blir vridd og vendt på, er tross alt med på å bidra til at ens egen selvoppfattelse, tanker og følelser blir sterkt farget.
Jeg har tidligere lest "De gales hus" av Karin Fossum og lurer veldig på om forfatteren lot seg inspirere av denne boken. I "De gales hus" blir også hovedpersonen lagt inn på en psykiatrisk avdeling etter et sammenbrudd, og vi møter mange absurde karakterer, akkurat som i "Professor Hieronimus". For å sette de to bøkene opp mot hverandre, synes jeg "De gales hus" var en bok med mye mer humor og driv, og enklere å komme seg i gjennom. Denne kan vel nesten sies å være en moderne og litt mer forenklet versjon av "Professor Hieronimus". Denne opplevde jeg som mye mer alvorlig og gripende. Tyngre å lese, men innsikten vi får i pasientens tanker og følelser, samt hennes kamp mot autoritetene, er desto viktigere! Dette gjør at boken får enda tydeligere frem den angsten og maktesløsheten som pasienten opplever i møte med dette rigide systemet. Skram utfordrer vår oppfatning om at alt det leger, professorer, osv, sier og mener er det riktige. Her gjemmer de seg bak og baserer alle sine avgjørelser og bestemmelser på diagnoser og tidligere hendelser. Det som skjer her og nå, eller hva pasienten selv tenker og føler, er ikke viktig, En gang sinnssyk, alltid sinnssyk.
Jeg har fortsatt til gode å lese fortsettelsen "På St. Jørgen", men kjenner jeg trenger en liten pause før jeg tar fatt på denne. Spent på hva denne bringer, men i kjent Amalie Skram stil må den vel ha et tragisk utfall.. ?
Hos Hieronimus! Denne mann som hadde skrevet noen avhandlinger som hadde vakt oppsikt, og som holdt forelesninger som interesserte de unge medisinere! Annet visste ingen om ham. Jo, man visste også at han hadde dårlig mage, og at han var nokså gretten.
Som lege har jeg tillit til ham. Som menneske kjenner jeg ham ikke.
Hun er så menn av en pen familie. Hennes far var adjunkt, tror jeg. Han var uhelbredelig spiller, og da han hadde bortspilt alt like inntil sengeklærne, skjøt han seg en kule for pannen. Og moren var det også noe galt med.
History is that certainy produced at the point where the imperfections of memory meet the inadequacies of documentation
Av og til er det slik, når ein les, at enkelte setningar treffer ein og slår ein ut. Det er som om dei seier alt ein nokonsinne har prøvt å seie, eller prøvt å få til, eller alt ein rett og slett er.
Han tenkte på namn som store, tunge lasteskip som sklei omkring på dei store hava i verdsmørkret, han tenkte på menneske som store, tunge lasteskip som sklei omkring på dei store hava i verdsmørkret utan moglegheit for å møtast anna enn i kollisjonar eller ved å fløyte på kvarandre på god avstand.
Ho elskar han, han elskar ikkje henne, eg vil ikkje berre ha sex! tenker Mona Lisa, det er ikkje slik det er med meg, ho er ikkje ei moderne og frigjort kvinne, ho vil berre bli elska.
Det ville vere flaut om han forstod at slike kommentarar frå han gjer meg glad på ein heilt bestemt og håpefull måte. Det ville vere flaut om han forstod at eg er forelska i ham.
Han tenkte at han gjerne skulle kysse henne i all denne vinden. Og kysset skulle vere som langt hår i vinden, eller som langt gras i vinden skulle der vere, og det skulle suge dei fast til jordoverflata sjølv om det heile tida rykte i dei og ville ha dei til å fyke bort.
Et øyeblikk kjenner jeg hvordan panikken tar meg, hvordan jeg har mer enn nok med mine egne problemer. Jeg får ikke engang orgasme, og nå vil moren min flytte inn hos meg.
Hverdag. Et regnskap som aldri går opp