Huset med den blinde glassveranda

Gyldendal 2002 Heftet

Ungjenta Tora vokser opp i et lite øysamfunn nordpå. Hun er et ensomt barn med en fåmælt og innesluttet mor og en stefar som misbruker henne. Hennes eneste lyspunkt i livet er tanten Rakel og onkelen Simon som representerer de gode kreftene i livet. Dette er den første boka i trilogien om Tora.

Huset med den blinde glassveranda var Herbjørg Wassmos debut som romanforfatter og hennes første bok i trilogien om Tora. En gripende beretning om et ensomt barn, med en fåmælt og innesluttet mor som har nok med sitt kjærlighetsløse slit, og med en stefar som misbruker henne. Lyspunktet i tilværelsen finner hun hos tante Rakel og onkel Simon, som representerer de gode kreftene i livet. For denne romanen ble Herbjørg Wassmo innstilt til Nordisk Råds litteraturpris i 1981. «En fin miljøskildring og et drama om lys og mørke.» Sissel Lange-Nielsen, Aftenposten

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205300064

EAN 9788205300064

Serie Gyldendal bestselger

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Nord-Norge

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen. Voksen 1981

[Historien starter når Tora er rundt 12 år. Hun bor på en øy nord i landet, i et hus med flere fattige familier. I hennes leilighet er det kun moren Ingrid og stefaren som bor sammen med henne. Etterhvert begynner Henrik å misbruke lille Tora, mens moren jobber kveldsskift på fiskemottaket. Hun var fra før en ensom liten jente, som stadig vekk fikk høre at hun er tyskerunge, uten helt å forstå hva det betyr. Når stefaren Henrik begynner å komme inn til henne blir hun en redd, ensom jente som trekker inn i seg selv, og ikke betror seg til noen.

Kjære Gud, trur du at du kunne unnvære han Henrik her på jorda?

Herbjørg Wassmo skriver poetisk og vakkert om fattigdommen som regjerte i Norge i etterkrigstiden. Hun har et tydelig kvinneperspektiv i teksten sin, og klarer å formidle en troverdig hverdag for kvinnene på øyen. Bortsett fra husfrua med alle barna som har blitt frelst, så klarer alle kvinnene i romanen seg veldig godt. Til og med Tora, som er et vanskjøttet barn har en indre styrke.
Når siste cd surret på cdspilleren, satt jeg med knyttede never og sa
"dø, dø, dø", helt inne i, og sterkt revet med av det som foregikk i boken. Neste bok, "Det stumme huset" er bestilt - jeg kan nesten ikke vente for å høre fortsettelsen.]1

I virkeligheten var veiene ut i verden slakke og langdryge. Visst! En måtte ta seg tid til å lære seg veien. En måtte lære seg å lete og velge. Det var som å være i en labyrint: Du søkte hele tiden, kunne ikke hjelpe for at du gikk feil. Men du visste at alle veier fantes. Og du visste for sikkert at en vei førte ut! Alle skrittene, alle tankene var til for å gåes og tenkes. Du kunne gjerne slippe dem et øyeblikk om du måtte, men du kom igjen. Alle åretakene var nødvendige, de var en del av veien.

Mamma var så glad i kveld, helt forandret. Hun smilte . Tora ville ikke ødelegge noe , så hun torde ikke nevne noe om krig eller tysk. Da ville mamma lukke seg og visne som blomster om høsten.

Det hendte at hun laget kakao når Tora var der. Ellers holdt hun seg for det meste borte i kjøkkenkroken og ved strikkemaskinen. Av og til kunne hun snu hodet og se smilende på Frits og Tora. Og Tora smilte usikkert og forundret tilbake. Hun kom på at det var mer enn bøkene og skapet med radio og grammofon som var uvant og stakk seg ut i dette hjemmet: Det å smile til noen - bare for å smile! Rart.

Den som kunne gå uten klær alltid. Foran ovnsvarmen. På svabergene. I sola. Bare være slik en var, uten at noen syntes det var rart eller stygt. Det kom for Tora at det måtte være det fineste av alt.

Han slapp ut de underlige strupelydene som han brukte når han lo sammen med folk han kjente. Dersom det var fremmede til stede, lo han alltid lydløst.

Bøker for å bli litt mer boksmart ;)
Har mange ganger tenkt at jeg har lest veldig mye uten å ha lest noen av de bøkene som "alle" kjenner til. Har ikke visst hvor jeg skal begynne, men etter en diskusjon her inne har jeg fått satt opp endel bøker, og flere legger jeg til etterhvert som jeg kommer på dem.
Endel av bøkene har jeg allerede ulest i hylla, og endel av forfatterene har flere aktuelle bøker jeg vil se på.
Dette er ingen liste som jeg har tenkt å haste meg igjennom, mest som en huskeliste for meg selv + at det er morsomt å se hvor mange av de som blir lest fremover :)

Noen bøker setter spor, noen blir man forelsket i og noen grubler man litt på. Disse tenker jeg å lese en gang til. Ikke nå i de nærmeste dager eller måneder men èn gang.

Bloggernes og bokelskernes kvinnekanon
- listen over bøker av og om kvinner alle menn burde lese.

Hos Karen

Liste med ulike trilogiar frå inn og utland!

En liste over bøker jeg aldri vil gi fra meg, gjerne leser flere ganger og som har gitt meg mange tanker og følelser.

• "Det stumme rommet" av Herbjørg Wassmo
  • "Hudløs himmel" av Herbjørg Wassmo