De automatiske tilsendingene er nok grunnlaget for mye av Bokklubbens eksistens, siden den har de samme prisene som nettbokhandler men høyere utgifter til redaksjonelle anbefalinger.
Et forbedringspotensial for den tradisjonelle Bokklubben er å sende regelmessige nok varsler slik at man har en fair sjanse til å få avbestilt. Det har bedret seg de siste månedene, men jeg husker en periode for 1-1 1/2 år siden hvor det var litt tilfeldig om man fikk varsel eller ikke og hovedbøkene kom med ujevne, ofte flere innenfor samme måned, mellomrom. Stabilitet og forutsigbarhet i hovedboktilbudet er viktig for en bokklubb.
Det lurende ved ham hver gang han tok imot noe, slik som maten, som faren hadde arrangert slik at sønnen kunne spise uten derved å fremstå som "sønn", pekte på en eiendommelig og kraftig livsgnist hos ham, men som han likevel ikke greide å forsone seg med fordi den var uten generøsitet (Men hvor mange unge menn er generøse! De har nok med å klore seg fast til sin egen framtid!) og uten skamfølelse (men skamfølelse, det forventet han å finne hos en ung mann) (...)
Når tar noko slutt? Når er det eigentlig over? Det er mykje lettare å vite når noko tar til. Odda blei til dømes ein industristad i 1908. Då stod Alby Carbide Union ferdig midt i bondelandet. Men når tok det slutt? Dei siste åra hadde det gått så langsomt nedover med Odda at ingen kunne setje fingeren på eit punkt og seie: Der tok det slutt!
Det raslet når vakten bladde i boka hun leste. Sikkert en kioskroman. I Platons vekterstat skulle Vokterne være de mest utdannede blant folket. Men dette var Sverige i 1981, og her leste de antakelig Jan Guillou.
Slutten er skuffende konvensjonell til å ha en så original tilnærming og presentasjon med eposter, refuserte bokmanus m.m., den tar mer og mer retning av en ordinær dommedagssekthistorie i løpet av de siste 100 sidene. Men som en "veien er målet"-roman har den mye å by på i form av et sprudlende karaktergalleri og et skarpt blikk på samtiden. Likte særlig svineinfluensaparanoaien og forestillingene om at myndighetene (eller "playmo-staten") kanskje ville påtvinge sektmedlemmene vaksine. :)
Klokken tre vendte han tilbake til hotellet, etter først å ha spist lunsj på Fisken, der det ikke hadde vært en eneste norsk journalist å se; annerledes før, nå hadde selv VG valgt å kalle hjem både journalist og fotograf etter opplagsfall og innskrenkninger, det gikk til helvete på alle fronter, skjønt til helvete hadde det visst alltid gått, han kunne ikke huske annet, ikke fra noen av de etter hvert mange bransjene han hadde vært innom på vei mot sin sekstiende fødselsdag, det hadde vært syt og sukk hele veien, og snart ville Fremskrittspartiet overta hele kaka der oppe på berget, en tanke som for tredje gang denne dagen fikk han til å gi fra seg en høy, gneldrende latter til de tilstedeværendes forbauselse.
Pappa døde for to måneder siden. Det er ikke noe nytt i det. Fedre dør hele tiden. Hver eneste dag raser et stort antall fedre utfor stupet. Sånn må det være. De kommer smilende inn til deg den første dagen du åpner øynene, klapper deg på hodet og holder deg i armene sine. De kjører deg på fotballtrening i noen år, låner deg hammer og sag slik at du kan bygge hytte i skogen og ber deg ta deg sammen når du kommer for sent hjem om kveldene. Senere fases de ut, umerkelig. Til den dagen de dør. Det finnes ingen fedre som har kommet for å bli. Men de tror det, alle sammen.
Man kan si hva man vil om syttiårene, men det er ingen vits i å rakke ned på dem, allerede på syttitallet rakket man ned på syttitallet, og det kom ingenting godt ut av kritikken da heller. Det holder lenge å tenke for seg selv at det gikk litt av skaftet i de årene, men det var i det minste godt ment. Og var det ikke godt ment heller, alt sammen, så var det uansett ment, og slik sett diametralt forskjellig fra 2000-tallet, hvor man for lengst har sluttet å mene noe som helst om noe som helst og avslutter enhver diskusjon med ordene jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal si lenger. Det er slik det har blitt. Jeg kom. Jeg så. Og derfra hadde jeg ikke peiling på hva jeg skulle foreta meg.
Ingen ting var vondt ment, og Claes Otto Gedde tenkte at det var jo ofte noe av det verste med å være til stede på jorden sammen med alle disse andre, dette at det til stadighet gikk galt, skar seg på et eller annet vis, selv når man ble utsatt for vennlige menneskers aller beste hensikter og gjerninger.
Interessant autobiografi/roman om Beck-Nielsens forsøk på å leve i et moderne Danmark uten identitet og personnummer samt hvor provoserende og oppskakende samfunnet reagerer på at noen ikke passer inn i kontraktssamfunnet. Personnummer kan oppfattes som et vedheng eller et hjelpemiddel for en person, men livsnødvendigheten av å passe inn et sted blir snart tydelig når man prøver å leve uten. Uten personnummer kan man ikke søke sosialstøtte, ingen kan gi penger, staten kan ikke engang gi en bekreftelse på at man ikke er registert noe sted. Beck-Nielsen kombinerer engasjerende fortelling om forløpet i eksperimentet og konsekvensene det fikk gjengitt ved avisutklipp og rapporter med intelligent drøfting av individets plass i fellesskapet, og har skrevet en svært original kommentar til moderne samfunnsorden.
Jeg synes også denne er høydepunktet i trilogien. Jevnere, mer fokusert og mindre vulgær enn de to første.
føler meg som en skikkelig grinete gubbe når jeg sitter på trikken / maks to holdeplasser / jeg løper resten av strekningen / kaster meg ned på senga og skriker inn i puta så fort jeg er kommet hjem / seinere på kvelden drikker jeg grønn te / og hører på en lydbok av hanne ørstavik / iblant kjøper jeg melk og brød på bensinstasjonen / ingenting hindrer meg i å leve livet
i dag startet jeg et band / tenkte du kanskje var interessert / øyafestivalen 2010 er mulig / pitchfork music festival 2010 er mulig / woodstock 69 ... / fniser litt / må hjem til foreldrene mine og hente gitaren først / tenker på rommet jeg vokste opp i / dette er seriøst, tror jeg / husker ikke hvem vi skulle være influert av
Det er bare drukkenboltene som ler, og de ler for meget.
There is no female Mozart because there is no female Jack the Ripper
Camille Paglia
jeg klarer ikke huske om jeg har lest denne ller ikke, men jeg husker historia og syns den er temmelig nice. jeg vil også ha et trollkritt, dammit!
Mener du at porno og litteratur er uforenelig?
Jeg ønsker å unngå "hva er litteratur"-debatten, men det må da være mulig å kombinere litteratur og passasjer med klart pornografisk innhold, uten å kompromittere tekstens litterære verdi. Og skillet mellom erotikk og pornografi er omtrentlig det samme som mellom elskov og knulling, spør du meg. Hva utgjør forskjellen, må man kunne spørre seg. I Matias Faldbakkens bøker er det hovedsaklig snakk om det siste, og også videre pedofili, homofili og fili-er man kan tenke seg. Hans skildringer er av ytterst seksuell art, og enda mer grafiske. Pornografiske. Om pornografi per definisjon har den hensikt å opphisse leseren så oppfyller nok ikke Abo Rasuls romaner dette kravet i stor grad, men kan man kalle hans beskrivelser noe annet enn pornografiske? Jeg har hørt at det er skrevet for å skape sjokkeffekt, men da overser man at det sex som eksplisitt er det som skildres. Sexsjokkeffekt? Jeg kjøper ikke den forklaringen.
For hvordan kan det sjokkere, når pornoindustrien det bruker som mal ikke gjør annet enn å produsere enda mer "sjokkerende" materiale - på daglig basis.
Det er her jeg vil plassere Sasha Grey, en av de mer ekstreme blant mainstreamartistene. Hun er spådd til å bli neste generasjons pornodronning. Hun er visstnok også en særdeles litterær person, det er i alle fall monikeren hun opererer under. Poenget mitt er at dersom unge Matias Faldbakken nærmer seg pornoen fra litteraturens side, og Sasha Grey litteraturen fra pornografiens verden, sier det noe om en tendens i tiden?
Når det gjelder Matias Faldbakken så går de
Her mener jeg Pegasine har forstått mer av min intensjon enn Fongen. Ja, porno kan ta form av i den erotiske novellen i Vi Menn, men det som interesserer meg forholdet mellom "høy"-litteratur og "lav"-porno, for å forenkle problemstillingen. For å eksemplifisere videre:
Knut Faldbakken fikk i oppgave å anmelde Aller Forlags nye pornografiske roman, Julie Just: REFS. Han klarte ikke å gi romanen terningkast fordi den ikke inneholdt noen kvalitet. Knut Faldbakkens sønn, Matias Faldbakken, også kjent som Abo Rasul, er den mest pornografiske forfatteren jeg har møtt. Dette gjelder ikke kun i hans debutroman, som tar plass i et pornomiljø, men også i hans to senere romaner er det det drivende elementet. Abo Rasul satte i gang en debatt om radikalisme, og som et resultat har han blitt oversatt til mange språk, og blitt teateroppført. Dette er mer enn den erotiske novellen i Vi Menn, dette mener jeg er et frempek mot fremtidens seksualitet og litteratur.
Jeg nevnte også Sasha Grey i originalposten, og selv om det kan være skummelt å google, så ville det nok gitt dere en visuell forståelse av hva jeg mener.
Eller underlegne av natur? Det svake kjønn?
At kvinner skal være mer selvkritiske enn menn har jeg vanskelig for å forstå. Og det at denne tankerekken skal selges som dydsverdier skjønner jeg enda mindre. Om dette har sannhetsgehalt så ville jeg gå ut i fra at kvinner som gruppe lider av kollektiv dårlig selvtillit, ikke overkritisk sans.
Hvordan kan en så tallmessig overlegen gruppe ta en såpass liten del av produksjon?
Dette tror jeg er et aktivt dilemma for mange lesere, særlig de som uttrykker identiteten sin gjennom hva de leser. For å følge et binært skjema: enten leser man kun klassikere (her er spennet vidt), som har gjennomgått tidens, kritikkens og den allmenne resepsjons kvalitetsfilter. Eller så følger man med på samtidsdebatten, hvor det dukker opp enorme mengder litteratur, og lite vil bli bevart for ettertiden, men man er en del av prosessen av å skape klassikere. Selvfølgelig er ikke virkeligheten slik, de aller fleste vil plukke med seg deler og komponere egne lesemønstre. F.eks. kan både den klassiske og samtidslitteraturen deles inn i "kommers" og "underground", for å fortsette samme skjemainndeling.
Så kommer dette med "bestselgerlistene" opp. Som regel vil disse listene være spekket av krim og mye som ikke gir kredibilitet i visse miljøer. Dette fordi det i alle miljøer finnes en konsensus om hva som gir kredibilitet. Dette skaper et statusjag, en posisjonering blant deltakerne i gruppen, hvor alle ønsker å oppfylle kredibilitetspotensialet, samt å utfylle konsensusen, tilføye noe nytt. På samme måte eksisterer det en konsensus om hva som gir det lavere kredibilitet, som alle unngår, og påpeker ved andre. Dette er basale, sosiale mekanismer, og kanskje særdeles tilstede i intellektuelle miljøer.
PS! Sosialporno er et jævlig fett begrep, men det at man allerede har begynt å avfeie Knausgård er trist, fordi han er et svært interessant studieobjekt når det gjelder mannlig selvmedlidenhet og den moderne manns lengsel og skadede ego. En ødelagt krigerkultur, og en overflødig forsørger. BAM, that's the good shit.
PSS! Kjartan Fløgstads "Grense-Jakobselv" vil jeg anbefale alle å lese. Jeg har hatt sterke formeninger om trioen Solstad, Kjærstad, Fløgstad, men sistnevnte har prestert å fornye seg selv og rule gata. Word up!