Claus Beck-Nielsen (1963-2001)

en biografi

av (forfatter) og Hanne Ørstavik (oversetter).

Oktober 2006 Innbundet

En dag i desember 2000 tok forfatteren det karakteristiske "Beck-" ut av navnet sitt, forlot hjem, kone og barn og gikk på gaten som Claus Nielsen, en mann uten personnummer og tilsynelatende med svekket hukommelse. Det ble begynnelsen på en tragedie. Boka er et forsøk på å fortelle den sanne historien. Hvordan kan det gå så galt som det går?

En dag i desember 2000 tok forfatteren Claus Beck-Nielsen det karakteristiske "Beck-" ut av navnet sitt, forlot hjem, kone og barn og gikk på gaten som Claus Nielsen, en mann uten personnummer og tilsynelatende med svekket hukommelse. Det ble begynnelsen på en tragedie. "Claus Beck-Nielsen (1963 - 2001) En biografi" er et forsøk på å fortelle den sanne historien. Hvordan kan det gå så galt som det går? Et menneske kommer til verden, lever og er plutselig en dag gått bort. Hvem var han egentlig? spør man. Og prøver å se ham for seg. Men han er ikke der. Han er borte. "Claus Beck-Nielsen (1963 - 2001) En biografi" er en roman som etablerer og undersøker "uavgjørlighetssonen" mellom liv og verk, fiksjon og virkelighet. Claus Beck-Nielsen (f. 1963) er nominert til Nordisk Råds litteraturpris 2006 for romanen "Selvmordsaktionen. Beretningen om forsøget på at indføre Demokratiet i Irak i året 2004".

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2006

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted København

Omtalt person Claus Beck-Nielsen

Jeg er på gaden ... det er ikke noget problem ... det er den letteste sag i det her land, overalt er der nogen, der viser én døren ... medmindre man går over stregen ... så komme man ind ... så låser de døren ... så kommer man ikke ud ...

1. DECEMBER 2000
    (...) nummeret! Jeg tog det jo bare ud, for at det ikke skulle være i vejen. Jeg var bange for at falde over det, så for en sikkerheds skyld tog jeg det ud, og ... vupti! var jeg væk. "Du eksisterer ikke." Genialt! Jeg havde aldrig i livet tænkt særligt over det nummer. Ti cifre og en lille streg. Jeg troede, det var en praktisk foranstaltning, et vedhæng til mig, som en slipsenål eller en billet. Det er omvendt: Jeg var en konsekvens af det nummer. Nu er jeg væk. (Sjælen sidder i nummeret. Når et menneske dør, så forsvinder kroppen, først dækkes den af sorte pletter, de brister, det, der var indeni, flyder ud, det, der var udenfor - støv, mider, muld - trænger ind ... Tilbage er nummeret. Nummeret er udødeligt. Nummeret vandrer gennem Systemet med skelettet af en historie.)

• "Baal - den onde, asosiale" av Bertolt Brecht
  • "I morgen skal det være åpent for alle - lesestykke" av Hanne Ørstavik
  • "Forskjellig - dikt" av Øyvind Berg
  • "Den alminnelige - dikt" av Steinar Opstad
  • "Overgang til tertiær : gjenfortelling ; Gå under : noveller" av Jonny Halberg
  • "Motormelkeveien" av Rune Christiansen
  • "Etter alltid - dikt" av Rune Christiansen
  • "Maskulinitet - blikk på mannen gjennom litteratur og film" av Jørgen Lorentzen
  • "AntiCamera - dikt" av Rune Christiansen
  • "Tavler og bud - dikt" av Steinar Opstad