Det er ikke det samme
å snakke om okser som
å være i ringen.
Spansk ordtak
Life does not cease to be funny
when people die
any more than it ceases to be serious
when people laugh.
George Bernard Shaw
HOWARD ROARK laughed. He stood naked at the edge of a cliff. The lake lay far below him. A frozen explosion of granite burst in flight to the sky over motionless water. The water seemed immovable - the stone flowing. The stone had the stillness of one brief moment in battle when thrust meets thrust and the currents are held in a pause more dynamic than motion. Tbe stone gloved, wet with sunrays.
The fountainhead - Ayn Rand
Læreren åpner døren,
men du må selv
gå gjennom.
Kinesisk ordtak
I´ll give you a definite maybe.
Samuel Goldsmith
You can learn many things from children.
How much p a t i e n c e you have, for instance.
Franklin P. Adams
Graviditation
cannot be held responsible
for people falling in love.
Albert Einstein
I don't mind living in a man's world
as long as I can be a woman in it.
Marilyn Monroe
I'm astounded by people
who want to "know" the universe
when it's hard enough
to find you way around Chinatown.
Woody Allen
Når du er i villrede og full av tvil, er
selv ikke tusen visdomsbøker
tilstrekkelig. Når du endelig har fattet
den dype forståelse, er til og med
et ord for mye.
Fen-Yang
Reven stoppet og stirret lenge på den lille prinsen:
- Å vær så snill ... gjør meg tam! sa den.
- Jeg skulle gjerne gjort det, sa den lille prinsen, men jeg har så dårlig tid. Jeg skal finne meg venner, og det er så mange ting jeg skal bli kjent med.
- Man blir bare kjent med det som man gjør tamt, sa reven. Menneskene har ikke tid til å bli kjent med noen ting lenger. De kjøper alt ferdig i butikkene. Men det fins ikke butikker som selger venner. Menneskene har ikke venner mer. Gjør meg tam, hvis du har lyst på en venn!
- Hvordan skal jeg gjøre det? spurte den lille prinsen.
- Du må være veldig tolmodig, sa reven...
Den delen er den beste i hele boken. At han trekker ut deler fra Hitlers verk og diskuterer disse i historisk perspektiv, knytter momenter til samtidige filosofer/tenkere og sentrale skikkelser i litteraturhistorien er opplysende og inspirerende. For meg bidro lesningen til et mer nyansert bilde av denne epoken i historien der henvisning til sosiologiske- og samfunnsfaglige aspekt inspirerte meg til å stille spørsmål om de fleste av mine fordommer i forhold til fattigdom, krig, hat, det onde og gode i mennesket og for å ikke glemme relasjoner mellom mennesker.
Is there somewhere in your home that you can retreat to - a place just to be? Sometimes we need to find a place somewhere that we can stand still, like the mountain. The Mountain area is an ideal choice for reading or for storing your books.
Noen spiselige blomster
Krysantemum (C.coronarium): bitter og skarp (pass på: støvbærerne i blomsten er allergiframkallende.
Løvetann (Taraxacum officinalis): når de stekes i smør, smaker knoppene som sopp.
Blomkarse (Tropaeolum majus): svak peppersmak; bladene smaker som karse.
Roseblader (Rosa-arter): har en delikat smak, brukes ofte på desserter.
Ringblomst (Calendula officinalis): den oransje sorten brukes ofte som en erstatning for safran i ris og suppe.
Når du tilbreder grønnsaker eller suppe, behøver du ikke å bekymre deg - bare tilbered det med oppriktighet.
Ringene i en trestamme,
oss selv reflektert tilbake til barndommen
i to speil,
det ene overfor det andre.
For meg kommer det an på hvor altoppslukende boken er. Hvis jeg lesere fordi det er interessant og det er mulighet for å tilegne meg ny innsikt må jeg gjerne ha det stille rundt meg og da er f eks helgen perfekt for lengre lesestunder. Noen ganger kan jeg bli så oppslukt av boken at jeg ikke enser hva som skjer rundt meg og da er tid, sted og omstendigheter komplett likegyldig og det skal mye til for at noe kan forstyrre meg.
Karisma er en av de store, grenseoverskridende kreftene i det sosiale; skjønnhet er det andre. Det er krefter vi sjelden snakker om, for begge stråler ut fra individet selv, er ingenting som kan læres eller vinnes, og i et demokrati, hvor alle i utgangspunktet skal betraktes som like, og hvor alle forhold skal være rettferdige, kan de ikke anerkjennes som en verdi, selv om alle kjenner til dem og vet hvor mye de betyr. Videre knytter vi verdier i det menneskelige til det som skapes, produseres eller formuleres, ikke til det som bare er i seg selv, det vil si, det som skapes, produseres eller formuleres, er vesentlig, det som bare er, er uvesentlig.
Bildet på det navnløse mennesket er sandkornet eller stjernen, hvor identitetstapet i massen bare er tilsynelatende, for antallet stjerner eller antallet sandkorn er ikke uendelig, men endelig, og det er bare på avstand de er like, betraktet på kloss hold er hvert eneste sandkorn forskjellig, hver eneste stjerne ulik den andre.
Vitenskap og mystikk møtes i materiens grenseland, i dansen mellom materie og bevissthet.