Zen

interiør, hage, mat

Gyldendal 2001 Innbundet

Boka forklarer hvordan vi kan integrere de viktigste elementene i zen: renhet, enkelhet og naturlighet, i et moderne levesett. Den viser bl.a. hvordan vi kan fange inn zens ånd ved å bruke detaljer i vestlig design i forening med det orientalske, forklarer hvordan zen kan bli et utgangspunkt for en mer raffinert og selvbevisst livsstil, gir praktiske råd og har ideer om hvordan matens spesielle kvaliteter kan fremheves. Har register.

Zen er en inspirerende blanding av praktiske råd og tradisjonell visdom. Det rene, enkle og naturlige er de viktigste elementene i zen. I denne boken kommer zen til uttrykk i hagen, på soverommet, i spisestuen, i stuen, på badet og på kjøkkenet. Zen viser hvordan du kan fange inn zens ånd ved å bruke detaljer i vestlig design i forening med det orientalske.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205271159

EAN 9788205271159

Noen spiselige blomster
Krysantemum (C.coronarium): bitter og skarp (pass på: støvbærerne i blomsten er allergiframkallende.
Løvetann (Taraxacum officinalis): når de stekes i smør, smaker knoppene som sopp.
Blomkarse (Tropaeolum majus): svak peppersmak; bladene smaker som karse.
Roseblader (Rosa-arter): har en delikat smak, brukes ofte på desserter.
Ringblomst (Calendula officinalis): den oransje sorten brukes ofte som en erstatning for safran i ris og suppe.

Ringene i en trestamme,
oss selv reflektert tilbake til barndommen
i to speil,
det ene overfor det andre.

Når du tilbreder grønnsaker eller suppe, behøver du ikke å bekymre deg - bare tilbered det med oppriktighet.

• Dogen

• "Bokhandleren i Kabul - et familiedrama" av Åsne Seierstad