En grei bok om litteraturformidling fra litt forkjellige hold og skrevet av forskjellige forfattere. Noe av innholdet kan komme meg til nytte som lærer (barneskolelærer), men det var også mye som ikke var like interessant og som var mer siktet mot bibliotekarer, foredragsholdere og andre mer fremtredende litteraturformdlere enn en lekman som meg, selvom den også kom med noen gode og generelle tips for hvordan man bl.a. kan fenge elevenes interesse for lesing, bl.a. å ikke begynne med å presentere "de fire store" midt i fasen da elevene er i ferd med å danne et elsk-hat forhold til lesing. Ellers så gav den også noen godbiter for en som liker å lese, og hvordan man kan formidle videre til andre det man har fått ut av lesingen. Så var det litt gøy at boken nevner både bokelskere.no og Goodreads. En helt grei bok, selvom ikke alt gav mersmak og fenget like mye.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

I denne boken tar Don K. Preston utgangspunkt i Matteus 5,17-18 der det står: "Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå – før alt er skjedd."

Preston viser til hvordan et preteristisk syn gir verset utmerket mening, mens et futuristisk syn har sprikende meninger og ufullkomne og motisgende forklaringer på dette. Preston viser til viktigheten av å tolke bibelen i riktig kontekst for å få riktig betydning av disse versene. Han viser til hvordan alt peker mot dommen over Jerusalem i år 70 og templets ødeleggelse, og at det å tolke versene i sammenhengen med denne profetiske hendelsen gir aller mest mening.

Forfatteren trekker fram flere forskjellige syn på verset fra flere forskjellige endetidsgrupperinger og kommentarer der ute og viser på en god, bibelsk og klar måte til hvorfor de fleste av disse ikke holder mål. Selvom Don K. Preston skriver i sin vante stil, så er det noe ved hans utlegging, kunnskap og engasjement som fenger selvom jeg flere steder måtte holde tungen litt rett i munnen, lese sakte og omigjen, for å forstå betydligheten rundt noe av det han skriver. Uansett, en viktig del 1 i serien av flere rundt "Torah To Telos".

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Dette er en av de bedre barnebibler der ute. Den innholder flotte illustrasjoner og mange av historiene er godt fortalt, og forfatteren har også tatt seg noen kreative friheter uten at det har gått på bekostning av budskapet fortellingen prøver å formidle. Jeg har lest denne sammen med barna om kveldene og det er flere ganger de har bedt meg om å lese mer. En barnebibel som kan anbefales for barn fra og med skolealder. Denne tar også for seg noen historier som ikke så ofte er å finne i barnebibler, slik som historien om Job og en kort og enkel formidling av brevene til Paulus, Jakob og Peter.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Denne boken om skriving i førsteklasse gir et godt opplærende innblikk i hvordan man på en god måte kan legge til rette for skriving for elever som har begynt i første klasse. Ronny Johansen, som også er læreren min i norsk på høgskolen, og Christian Bjerke, setter ikke listen så veldig høyt for en førsteklasselærer (ihvertfall føler jeg det slik), samtidig som de påpeker at lista og forventningene til førsteklassingene heller ikke skal være så høye, i dette tilfellet når det kommer til skriving. Forfatterne gir studenten/leseren forslag til forskjellige måter å skrive på sammen med elevene og legger bl.a. også vekt på å ikke irettesette feil skriving hos førsteklassingen, men til og med godta såkalt pseudoskrift, med modifikasjoner selvføleglig. Elevene vil komme til å lære så lenge undervisningsmiljøet er godt, når undervisningen og metodene fenger elevene og når de slipper å føle på et prestasjonspress, men at de kan få utvikle seg fra det nivået de ligger på. Får elevene skrive om noe de interesserer seg for og om noe de har erfaringer rundt så blir det enklere også for elevene å komme videre i skriveutviklingen sin.

Johansen og Bjerke påpeker hvordan et godt talespråk, stort ordforråd og god begrepsforståelse kan gjøre det enklere for elevene å fatte skrivingens hemmeligheter. Dette er også med tanke på at elevene til å begynne med ofte skriver slik de hører at ordene blir uttalt. De påpeker også viktigheten av å leke med skriftspråket for å lære det bedre. Selvom forfatterne er kritiske til at elevene skal lære alt med skriving på kortest mulig tid, så mener de også at det selvfølgelig er innenfor å lære bort tekniske delferdigheter, men at det må skje i passe omfang og under et omfang som er tilpasset elevenes nivå og det de har forutsetning for å kunne lære der og da. De bør også oppleve at skrivingen gir mening, at den kan brukes til noe, samtidig som at den skal oppleves som gledesfylt og motiverende.

Johansen og Bjerke gir leseren også flere gode og enkle oversikter, bl.a. om de forskjellige utviklingsnivåene i skriving, alt fra pseudoskriving til den otrografiske skrivingen. De viser også til Vygotskijs teorier om stillasbygging og viktigheten av det når det kommer til skriving.

Dette og mye mer får vi servert på en lettfattelig måte, uten de mange innviklede akademiske faguttrykkene som lett forekommer i akademisk litteratur. Forfatterne leverer studenten på det nivået de stort sett ligger på og får lesingen til å bli en engasjerende ferd, og dermed også mest mulig lærerik. Johansen og Bjerke skriver på en måte som de selv praktiserer, bare forflyttet opp mot lærerstundetnivå, noe jeg beundrer dem for. I siste del av boken får vi servert en rekke med eskempler på skriveoppgaver man kan utføre sammen med elevene. Alt i alt blandt de bedre akademiske bøker der ute som har med skriftspråket å gjøre.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

I denne boken tar forfatter Gerald B. Shugart for seg det store temaet rundt arvesynd. Han tar for seg noen av de mest brukte skriftstedene som blir brukt for å proklamere "sannheten" i denne læren. Ved hjelp av bl.a. kontekst, nøye blikk på verset, innblikk og sammenligning av kommentarer fra begge ståsteder, og ved hjelp fra grunnteksten så tilbakeviser Shugart arvesyndlæren, ihvertfall ut fra de bibelstedene han tar for seg i denne noe lettfattelige og korte boken.

Jeg skulle ønske boken var mye lengre og gikk mer grundig til verks i sin tilbakevisning av arvesyndlæren, men isteden blir det enslags uferdig og noe rotete gjennomgang av temaet, selvom forfatteren klarer til en viss grad å få fram poengene sine. En stor variasjon i bruk av kursiv, fet, fetkursiv, vanlig skrift og altfor mange kommentarhenvisninger gjør at innholdet blir noe rotete og uoversiktlig. Selvom jeg kan si meg enig i mye av innholdet så blir måten det blir lagt på ikke helt etter min smak. Boken kan passe for de som bare ønsker en kort innføring i denne læren og hvordan den ikke helt holder mål Bibelens lære om mennesket. Skal man derimot ha en gjennomgang av alle vers som blir brukt for å forsvare denne læren så må man se andre steder, eller ty til mer selvstudium. Forfatteren har sin egen måte å skrive på, noe som ikke helt er etter min smak, men samtidig får han sånn noenlunde fram poengene sine. Alt i alt en grei bok som tar for seg arvesyndspørsmålet.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Preterister møter ofte på motargumenter mot sin noe kontroversielle "endetidslære". Et av dem er verset i Lukas 20,35 der det står "*...de som er holdt verdige til å få del i den kommende verden og i oppstandelsen fra de døde, verken gifter seg eller blir gitt til ekte."
Det er få som klarer å gi et mer grundig og bibelsk svar på dette argumentet enn Don K. Preston. Hans motargumenterting går mest mot det som kommer fra delpreterister munn og penn der han henviser til debatter, deres prekener og skriverier og viser på en kunstferdig måte hvordan de motsier seg så tydelig og klart at det er rart at de ikke merker det selv, og hvordan de i tilegg selv praktiserer det de påstår at fullpreterister lærer feil på dette området.

Preston er god i retorikken sin, selvom han som vanlig gjentar seg og gir kanskje litt for lange avhandlinger på argumenter som man kunne brukt halvparten så mye plass på som han gjør. Samtidig er det også noe underholdende å se hvordan han på en såpass tydelig og bibelsk klar måte viser at futuristers argumenter ikke holder mål i lys av Bibelen.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

"Listelykke" er en god bok om å holde det ryddig rundt seg og hjelpemidler til å kunne få det til.
Til min kones store glede så fikk jeg lest gjennom denne og eldste datteren min på 10år satt innimellom ved min side og hørte på mens jeg leste høyt for henne. Det er kanskje for mye å forlange at det her etter vil være ryddig rundt henne, men tror hun likte tankene som Gunn Beate deler i denne boken, som innholder noe for enhver "ryddesmak". Dvs. at ikke alle tipsene her passer for alle, men de kan være til hjelp og er et utvalg der man kan velge å vrake og dermed lage sin egen ryddestil som passer best til ens eget familieforhold, hus, livssituasjon osv.

Jeg har alltid vært opptatt av lister og noenlunde system, og dermed var "Listelykke" en noe misvisende tittel, når boken stort sett handlet om rydding og det å ha orden rundt seg. Selvfølgelig kan rydding spille inn i en rekke med lister, men boken burde ha hett "Ryddelykke" eller "Ordenslykke", der lister heller kunne vært en mer underordnet del av boken. Men tross dette så tok ikke den noe misvisende tittelen gnisten fra innholdet i boken, men gav noen gode tips til videre ryddeshauer. Det eneste som mangler er å realisere det i praksis, og det krever kanskje noen mentale anstrengelser, ihvertfall til å begynne med.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Da er denne mursteinen av en helsebok på 640 sider i omtrent A4 størrelse unnagjort. Det tok sin tid, men det har vært litt av en reise, en reise inn i en verden fullspekket av helse og vitenskap og med råd og inspirasjon til videre utforsking på helsefronten. En god del av innholdet var jeg kjent med, i hvert fall på overflaten, men ”Boundless” går mer i detaljer og gav meg også mer kjøtt på beina. I en slik informasjonsrik bok så er det selvfølgelig ikke alt som er like interessant og noe var faktisk ganske kjedelig til tider, spesielt de delene som går i detaljer rundt forskjellige kosttilskudd som Ben Greenfield anbefaler. Noen av dem virket verd å prøve, mens mye var uinteressant og kanskje bare for den spesielt interesserte. Andre tilskudd kan det jo hende jeg fanger interesse for ved en senere anledning. Når det er sagt så var det veldig mye interessant han er innom i boken, alt fra kuldeutsettelse, pusting, fysisk aktivitet, soling, viktige vitaminer, mat, sex, søvn, tarmhelse, hvordan aldri å bli syk til hvordan man kan leve lengst mulig, rundt hjernehelse og mye mer. Noe kan bli litt teknisk og avansert, men i det store og hele får man svar på mye som man kan ta med seg inn i livet som helsefreak.

I etterkant kan jeg spørre meg hvordan i all verden klarer Ben Greenfield til å få tid til alt dette; prøve ut, teste og praktisere alt det han skriver, samtidig som han får tid til å skrive slike tykke bøker. Svaret kan man delvis få i løpet av boken. Han gir faktisk tips hvordan man kan være ytterst produktiv på en mest mulig effektiv måte.
Som en kristen så har Ben Greenfield også utgitt noen kristne bøker. I forbindelse med det er det jo noen ting jeg stusser på som at han ikke ser ut til å ha noen mistenksomheter mot yoga, samt kundalini yoga, men da ser det ut som han mest sikter til pusteteknikkene som blir brukt. Andre områder jeg som kristen reagerte på er hans anbefalinger av å bruke psychedelics, men til motsetning av misbruk og store doser så anbefaler han heldigvis bare minimale doser som han påpeker kan vise seg å være helsebringende. Når det er sagt så kan mye av disse stoffene man finner i naturen i utgangspunktet ha vært ment som en slags medisin fra naturen og fra Guds side, og misbruk, det er en fare med alle ting.

Det er også ekstra spennende å lese boken når Greenfield ofte nevner forfattere og helseentusiaster man har hørt om og lest om før i tillegg til bokanbefalinger, noen som jeg allerede har lest og andre som fortløpende ble lagt i ønskelisten over mulig fremtidige anskaffelser. Alt i alt er dette en bok med veldig mye å ta med seg, men samtidig også en bok som man til stadig kan vende tilbake til, slå opp i og innhente informasjon som kan bli mer relevant etter hvert. Bare det å ha kommet seg gjennom denne gir den det lille ekstra, men allikevel klarer den ikke nå helt til topps hos meg.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Dette er en direkte norsk oversettelse av den engelske King James Oversettelsen fra 1611. Det er en god og forståelig oversettelse, men til tider har oversetteren valgt ut noen litt merkelig ord, som f.eks. "ministere" isteden for "tjenere". Selvom jeg ikke er en King James Only supporter så er dette et godt supplement i havet av oversettelser, der ingen oversettelse er helt perfekt.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

I denne boken går Don K. Preston grundig til verks på en vanlig anklage som preterister møter på fra futurister; at de blir skyldig i vranglæren til Hymeneus og Philetus fra 2.Tim.2,17 om at oppstandelsen allerede har funnet sted. Preston viser på en god, bibelsk, men også underholdende måte hvordan denne anklagen er malplasert og ubibelsk. Preston snur også på mynten og viser hvordan futurister, kanskje uten å være klar over det, står faktisk for en lignende ubibelsk lære, som forfatteren allikevel ikke vil stemple dem med de sterke ordene ”vranglære”, selv om han klart viser hvordan deres lære og anklage er ubibelsk og med mange forutinntatte meninger.

Selv om Preston gjentar seg en del som vanlig, så gjør det at han får vektlagt det han mener er viktig for leseren å få med seg. Innimellom får vi også lese hans artige uttrykk: ”Do you catch the power of this(that)”? Preston er også utrolig god på å holde seg til Skriften, og klarer på en god måte å balansere de nytestamentlige skriftene med de gammeltestamentlige skrifter, løfter og profetier. En god bok med mange gode argumenter.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg husker for flere år siden at jeg så en video på Youtube der Peter Williams pratet om noen av de tingene han tar for seg i denne boken. Nå har jeg boken i mine hender og fikk pløyd gjennom flere gode argumenter til at evangeliene er til å stole på. Han peker spesifikt på når evangeliene viser seg å være til å stole på i de små detaljene, så må de også kunne stoles på i det større bilde og med tanke på de mer vesentlige hendelsene.

Selv om jeg med fordel synes han kunne kommet med enda flere argumenter på hvert punkt, så forstår man fort at poengene hans sammenlignet med mange andre skrifter som ”Thomas evangeliet” eller ”Judas evangeliet”, eller andre lignende skrifter fra samtiden, er utrolige og bekreftende på evangelienes troverdighet. Han viser med en tydelig hånd hvordan de små detaljene er med på å løfte evangeliene til et høyere nivå, ikke bare når det gjelder historisk troverdighet, men også med tanke på evangelienes helhetlige troverdighet som omfavner mirakler og andre overnaturlige hendelser.

Som sagt, så kunne jeg gjerne kost meg med en enda tykkere bok av dette slaget som brettet ut enda flere funn som Williams kommer med, men denne passer spesielt godt for noen som kanskje ikke er så veldig leseglad, men som allikevel er interessert i apologetikk og bibelens troverdighet. Ja, selv en skeptiker kunne fått litt mer å bryne seg på.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

”Israel” er et viktig fenomen for mange troende i dag, og de ser på det som skjer i Midtøsten og Israels gjenopprettelse i 1948 som vesentlige sider ved den kristne troen og endetiden. Men hva om dette er et helt ubibelsk syn å ha? Don K. Preston viser på en bibelsk måte at gjenopprettelsen ikke har noe med endetid å gjøre, og at jødene ikke er Guds utvalgte folk lenger. Han går bl.a. inn på at de fleste jøder i dag faktisk er ateister og agnostikere og at Guds krav for å kalles Guds folk ifølge Bibelen er lydighet mot Gud. Dette er også stikk i strid med Israels gjenopprettelse som et tegn på de fortsatt er Guds folk.

En annen ting han går inn på er hvordan dagens jøder ikke har noen som helst forbindelse med jødene som stammet fra Abraham, og at jødedommen som blir praktisert i dag langt i fra er sammenlignbar med den på Jesu tid, men at det var en rabbi etter år 70e.Kr. som lagde sin egen form for jødedom som siden har spredd seg fram til vår tid. Dette er bare noe av det som møter deg i denne korte lektyren om Israel. Den legger fram Bibelske bevis som du sjelden har fått lagt fram i dagens dispensasjonalistiske kristendom.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

En god bok om hjernehelse og den negative påvirkningen korn, sukker og karbohydrater kan ha på hjernen vår. Perlmutter kommer med mye oppdatert informasjon i denne nyere utgaven av boken2018) som jeg i dette tilfellet har lest. Fokuset er hjernehelse og hva dette gjør med hjernen vår, men livsstilsforandringene han peker på er ganske lik de man leser om i flere andre bøker som har med lav-karbo-høy –fett kosthold å gjøre. I tillegg påpeker han viktigheten av trening og god søvn som avgjørende for god hjernehelse og forebygging av hjernesykdommer som Alzheimers.
Det er mye bra her, men en del standard informasjon også. Jeg ble overrasket over at under et avsnitt om D-vitamin, så nevner forfatteren ikke sollys med et eneste ord, men anbefalte heller tilskudd eller vitamin D holdig mat. Bortsett fra det så var det mye interessant og matnyttig, selv om jeg hadde lest mye lignende fra før, som for eksempel det han tar for seg om kolesterol, faste og insulinresistens og diabetes. Han fokuserer også bra på hjernehelsen og hva som skjer i hjernen når vi inntar de matvarer som innholder korn, sukker og mye karbohydrater. Denne boken er et godt supplement til hans tidligere bok ”Sunn tarm, klart hode”.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Dette er den andre barneromanen som er på pensumlista i lærerstudiene mine. Denne handler om kjønnsidentitet, om hvordan det kan være for en syvendeklassing å begynne på en ny skole og prøve å skjule sin nye identitet som jente selvom "hun" er født som en gutt. Skallet sprekker etterhvert og det oppstår forståelig nok et lite kaos blandt både elever og foreldre.

Først vil jeg spørre, er det nødvendig med en slik bok for barn? Jeg vil mene nei. Barn trenger ikke ha et dypt innsyn i noe som et mindretall av befolkningen sliter med. I verste fall fører det bare til mer forvirring hos mange. Oppstår det et slikt tilfelle på en skole så bør man selvfølgelig ha en plan for hvordan man takler det. Boken presenterer på en grei måte at det riktige er å ta vare på disse, som faktisk risikerer å bli mobbet, noe som ikke er bra. Boken skjuler heller ikke den vanlige reaksjonen som vil kunne oppstå balnt elevene når noe slikt kommer fram i lyset, spesielt på måten det gjør i boken.

Slik jeg ser det så trenger transpersoner, eller "transbarn" som i dette tilfellet, hjelp, isteden for å normalisere dette. Boken hevder at det finnes flere kjønn, ihvertfall syv. Det er en helt uvitenskapelig påstand å påstå at det finnes flere enn to kjønn. Dette er det ikke bare kristne som mener, men også både ateister og andre ikke troende. Les gjerne boken "End of Gender" som gir et vitenskapelige innblikk rundt dette. Jeg hørte også en lege som jeg kjenner si at i legepraksisen så opererer vi kun ut fra to kjønn. Da siktet han til jente eller gutt, kvinne eller mann, ikke noe midt i mellom. Det finnes også flere eksempler på personer som har tatt en kjønnsoperasjon og så etter en stund følt seg som sitt opprinnelige kjønn igjen og dermed angret på operasjonen i etterkant. Det finnes også eksempler på dype fysiske skader slike operasjoner har ført til.

Ja, det kan være ganske vanlig at barn kan gå gjennom perioder med kjønnsforvirring, men for de fleste normaliserer dette seg før eller siden. Det er kun et mindretall som sliter med dette videre inn i voksenlivet. Da bør vi heller kunne ta et dykk inn i oppveksten til disse og se om det muligens finnes psykologiske årsaker til dette.
Men når alt kommer til alt så bør vi allikevel ikke rette dømmende fingre mot disse som har det slik, men heller omsorg og en hjelpende hånd. Da mener jeg ikke svaret er å gi dem hormontilskudd som pubertetshemmere eller anbefaling av kjønnsoperasjon. Det er ren barnemishandling spør du meg, selvom boken påpeker at aldersgrensen er 16 og 18år på dette. Det kommer allikevel til uttrykk et sted i romanen at forberedelsene til kjønnbehandling allerede er godt igang for syvendeklassingen vi møter her.

Jeg føler allikevel boken prøver å normalisere dette litt for mye og påpeke at dette er på en måte en ny normalitet som vi skal akseptere sånn uten videre, og når det går så langt at disse transpersonene skal dele garderobe på skolen med det motsatte kjønn som de ble født som så går det litt for langt etter min mening. De finner allikevel en gylden middelvei på dette, siden flere naturligvis retter kritikk mot dette i boken. I samfunnet idag har det allikevel vært snakk om dette med tanke på offentlige toaletter og lignende.

Det er viktig å finne en god måte å håndtere slike saker på, og på den måten kan boken skape refleksjon blandt lærere om hvordan tilværelsen til et "transbarn" kan oppleves, og de utfordringene barnet står i. Videre bør læreren reflektere over hvordan de kan tilrettelegge for de det gjelder på en god måte. Skoler har jo stort sett gode planer for hvordan de hjelper barn med ADHD og andre adferdsproblemer, samt dem som har visse handikapp. Hvorfor ikke lage en plan for håndtering av de som er kjønnsforvirret, spesielt de som allerede har bestemt seg for å gå "all inn" for å "skifte kjønn". De blir lurt til å tro at det er mulig å skifte kjønn, men vitenskapelig sett er det umulig å bytte kjønn, selvom man f.eks. føler seg som en jente i en guttekropp.

Jeg vil ikke anbefale denne for barn. Dersom jeg likevel skulle anbefale den litt for noen så kunne det vært en bok som i beste fall kunne ført til refleksjoner i en lærergruppe, forhåpentligvis uten at refleksjonene fører til normalisering rundt det at det finnes flere enn to kjønn og at det skulle vært helt naturlig og vitenskapelig akseptabelt å fremme en slik kjønnsidelogi som dessverre er på fremmarsj i flere norske skoler i dag.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

En stort sett kjedelig bok om fire kjente, men samtidig forskjellige planter; eplet, tulipanen, marijuana og poteten. Pollan virker engasjert i sine beskrivelser, skildringer og opptatthet av disse plantene. Første kapitlet om eplet var kanskje det mest interessante med Jonny Appleseed som den eventyrlystne epleplanteren, samtidig som han var en noe kontroversiell kristen misjonær der han vandret rundt med sine eplefrø. Resten av boken og kapitlene inneholder noen små interessante drypp, men ellers blir det mye som ikke klarte å fenge meg nok.

Pollan skriver ofte på en noe uforståelig måte og bruker kanskje endel talemåter som jeg ikke er helt kjent med som nordmann. Pollan bruker også endel henvisninger til bibel og religion gjennom det han skriver rundt planteriket han formidler gjennom boken. Jeg stusset over at han påpeker at det ikke fantes noen blomster i Edens hage. Hvor har han det fra?

Det jeg ikke visste var at botanikk ble ansett i sin tid å være like populært som nasjonal idrett. Videre så påpeker Pollan angående tulipanen, at det ikke først og fremst var dens skjønnhet som var sentral, men nytten den ellers hadde. Bortsett fra noen flere interessante betraktninger så havner boken inn i mye unødvendig evolusjonssnakk og skildringer som ofte får et tydelig poetisk preg over seg. Jeg skulle ønske jeg hadde fått litt mer ut av boken, for den hadde hatt potensiale, men dessverre klarte den ikke å fange hele min oppmerksomhet.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

En god bok, med en del som er ganske teknisk og bør leses som en dypere studie rundt mitokondrien, spesielt for de som ikker så veldig opplyste rundt detaljene. Med andre ord, slike som meg. Ellers er begynnelsen, og siste del god og spennende lesing rundt viktigheten av en frisk mitokondrie i cellene. Boken viser til hvordan man kan oppnå dette og hva som er viktig for god mitokondriehelse og dermed også generell helse.
Mitokondiene spiller en større rolle på vår helhetlige helsetilstand enn vi ofte tror. Forfatteren gir også god innsikt i tilskudd og mat som er med på å opprettholde en sunn cellehelse, og ikke minst fysisk aktivitet. Vi får bl.a. innblikk i Q10, NAD+, NADH, L-carnitine og Kreatin og betydningen det har for en god mitokondrefunksjon. En bok som kan anbefales for den helseinteresserte.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Dette er nok en bok som står på pensumlisten min for å bli en autorisert grunnskolelærer. Den tar for seg leseopplæring i grunnskolen og hvordan man på best mulig måte kan være med på å utvikle elevens lesekompetanse.

Et område forfatterne legger frem er dette med leseforståelse, og hvor viktig det er for videre lesekompetanse. Her spiller avanserte tankeprosesser inn, men også gode lesestrategier og relevante bakgrunnskunnskaper. Tankeprosessene som foregår under lesingen trenger også konsentrasjon, oppmerksomhet og hukommelse. Uten dette er ikke lesingen til så veldig stor nytte. Flere sliter også med lesevansker som dysleksi, som kan være med å påvirke leseforståelsen.

Dette med bakgrunnskunnskaper om noe før man begynner å lese en eller annen bok synes jeg er spesielt interessant. Vi vet at når barn blir lest for så har dette også betydning for hvor mye de får ut av lesingen. Roe og Blikstad-Balas påpeker at dette også er en viktig faktor for elevenes oppfatning av en tekst som de leser selv. Jeg er selv en ivrig leser av forskjellig sjangere og jeg merker meg at en bok som omhandler noe jeg har tidligere bakgrunnskunnskaper om fenger mer enn noe jeg er helt blank på. Dette gjelder også hvis man møter på innhold i en gitt bok som man faktisk har noe bakgrunnskunnskap om, og dermed har noen knagger å henge ny og oppdatert kunnskap på, for så å bygge videre på sin kunnskapsbase. Forfatterne tar også frem hvordan forskjellige kulturell bakgrunn også vil være med å påvirke leseforståelsen. Videre kan vi lese om viktigheten å være motivert og engasjert i det man leser og at lærerens engasjement har mye å si når det kommer til lesing av fagtekster. Så har vi dette med ytre og indre motivasjon. Kunsten blir å få de som er lite motivert og engasjert, og de som har dårlig leseforståelse til å få en opplevelse av det motsatte, for de kan fort oppleve lesingen mer som en straff enn en belønning, og vil ikke akkurat prioritere det hvis de fikk velge. Her skriver forfatterne at lesende foreldre kan fungere som gode forbilder og samtalepartnere. En viktig ting som også spiller inn er å velge litteratur om et tema elevene interesserer seg for.

Denne boken gir god innsikt i alt dette og mye mer. Den gir oss et innblikk i forskjellige tekstsjangere, om avanserte tekster, digitale tekster og mye mer. Det vises også til forskning som viser at jenter over det store og hele er bedre lesere enn gutter. Vi får også innblikk i forskning som viser at de fleste foretrekker å lese på papir fremfor skjerm. Et annet interessant fenomen forfatterne viser til er forskning som peker på sammenhenger mellom høy bruk av sosiale medier og lavere leseforståelse. For at elever skal bli gode skjermlesere må læreren gi dem de rette strategiene for dette.

Videre kjennetegner boken hvordan en god leselærer er. Et viktig punkt er at en god leselærer har tro på at alle elever kan lære å bli flinkere til å lese. De vet også hvilke strategier gode lesere bruker og hvordan de skal hjelpe alle med å bli såkalte strategiske lesere. Denne boken kan være en god hjelpende hånd til det. En god leselærer må også jobbe med elevens motivasjon. Videre så snakker boken om forskjellige lesestrategier der en av de viktigste er å kunne overvåke sin egen lesing. En strategi jeg selv har måttet ty til tider er å lese en tekst eller avsnitt om igjen for å kunne huske innholdet, ikke bare når det er interessante ting man gjerne vil lese en gang til, men også når en tekst ikke er så interessant men kanskje mer uforståelig og teknisk.

Boken innholder mye, og mye går i hverandre, noe repeteres og annet blir noe mer uinteressant som innføringen i forskjellige nasjonale og internasjonale leseprøver. Jeg føler at alt med andre ord ikke er like relevant, men jeg synes boken også passer for personer som er interessert i det å lese og gir kanskje et par lesetips underveis. Dette er stort sett en engasjerende bok som jeg ved en senere anledning nok må fordype meg litt mer i, spesielt når eksamen nærmer seg.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

En helt ok pensumbok i norskfaget i lærerutdanningen. Den er ganske enkel å lese, men til tider noe kjedelig med litt for mange punkter å holde styr på, spesielt punktene under de forskjellige fasene i skriveutviklingen.
Boken gir god innsikt i hvorfor skriving er viktig å kunne på skolen, bl.a. for å øke elevenes forståelse på ulike faglige områder. Videre skriver forfatteren at skriving er en vei til økt bevissthet om vår eget språk og om oss selv. Lundberg går også litt innpå hvorfor det kan være så vanskelig å lære å skrive, spesielt med tanke på rettskriving. Lundberg påpeker bl.a. at bevissthet om fonemene er en grunnleggende forutsetning for å lære å lese og skrive. Forfatteren gir leseren også, som han antar er en lærer/kommende lærer, tips til hva man bør være bevisst på i skriveopplæringen på skolen.

En interessant ting som Lundberg påpeker i boken er at barn som peker tidlig, vil få en god språkutvikling senere. Han påpeker også at å skrive er et viktig redskap for utvikling av språk og tenking. Vi får også et nødvendig innblikk i hvilke faktorer som kan forhindre en god skriveutvikling som igjen kan være alt fra mangelfull språkstimulering hjemmefra, et begrenset ordforråd og arbeidsminne. Han peker også på oppmerksomhets- og konsentrasjonsproblemer som et stort hinder. I møte med hindringens potensielle farer så må læreren prøve å legge tilrette for den enkelte elev som det gjelder et tilpasset undervisningsopplegg, så godt det lar seg gjøre.

Noe jeg ikke klarer å forstå at forfatteren mener er når han hevder at når vi sier "en kant" eller "en ball", så er lydanalysen, eller det vi egentlig sier "eng kant" og "em pall". Kanskje jeg har oversett noe, men skjønne det den som skjønne kan. Et annet lingnende merkelig eksempel blir også presentert i boken. Kanskje det har noe med dialekt å gjøre? Vet ikke.

I det store og hele er boken en helt grei bok om en god skriveutvikling, som starter allerede i barnehagen og fortsetter gjennom hele skoleløpet.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Jeg er ingen romanleser, men unntaksvis skjer det at jeg leser én. Denne gangen i regi av skolen jeg studerer på. Denne var visst endel av pensum. Jeg husker i timen at læreren snakket om hvordan det er voksne som bestemmer hvilke barnebøker som skal nomineres til, og vinne priser. Spørsmålet hun lot ligge i luften var om det er de samme bøkene som hadde vunnet prisene om barna fikk bestemme? Selvom dette er en engasjerende barneroman så tviler jeg på at barna lar seg engasjere like mye av bokens budskap, eller propaganda som jeg vil kalle det. Her er det egentlig miljøpropaganda fra begynnelse til slutt, i høygir og på bekostning av en gutt som lider av kreft. Hva annet skal man gjøre enn å få politikerne til å få fart på miljøsakene? Dette blir Henriks oppgave den tiden han har igjen og han skyr ingen midler i å få fram budskapet sitt, noe som fører til uventede vennskap, men også hatytringer og ting som et barn egentlig skulle sluppet å stå i bare de voksne hadde gjort jobben sin.

Jeg er ikke så veldig engasjert i klimasaken, men synes den har gått litt over styr og boken får det til å virke at alle ligger på latsiden bortsett fra hovedpersonen i boken som retter pekefinger på alt og alle som går imot saken. Foreldrene får høre det, statsministeren får gjennomgå og flere andre. Bokens hovedperson ser ut til å lide av en tvangstankegang, men får til ganske mye selvom boken spiller på usannsynlige strenger på grensen til Greta Thunberg hysteri, bare at Henrik overgår henne i sin kamp. Ihvertfall er underholdningsverdien større, og kanskje det er den som fenger målgruppen, fremfor klimasaken boken prøver å formidle.

Selvfølgelig må forfatteren ha med noen aktuelle samfunnsforhold som skilsmissefamilie, en lesbisk statsminister og et lite hint av hvordan et barn blir til. I tilegg kommer det feilinformasjon over at prompen til kua skal være så ille som miljøentusiaster skal ha det til. Dette er ingen bok jeg hadde valgt å nominere til Brageprisen eller Arks barnebokpris. Hadde Henrik hatt en sterkt religiøs eller litt uortodoks folkehelseagenda på agendaen sin, så hadde han sikkert blitt stemplet som syk fra øvre sjikt i samfunnet, men at en elleve åring går inn med hud og hår og sliter seg ut med miljøpropaganda, er det ingen som ser ut til å reagere på, eller kanskje det finnes noen kritiske røster til dette der ute? Når det er sagt, så er dette for all del en underholdende bok, spesielt for målgruppen, selvom den er noe løsrevet fra virkeligheten, til dels med klisjér og noe tilgjorte replikker, men barn bryr seg kanskje ikke om det. Jeg vil allikevel være forsiktig med å fõre barna mine med innholdet i denne. Jeg har absolutt ikke noe ønske om å gi dem dårlig samvittighet for at de ikke alltid gjør det som liksom skal være bra for kloden og miljøet.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Dette heftet var lekse for meg som ansatt i læreryrket og dermed tok jeg meg i kast med den. Heldigvis var den ikke av den lange sorten, men gir en enkel og grei gjennomgang av aktivitetsplikten vi har som lærere på skolen. Et par år før denne leste jeg barnehagens versjon av det samme: "Ny mobbelov for barnehager - Psykososialt barnehagemiljø". Den var skrevet på et litt vanskelig og kjedelig språk for at en gjennomsnittelig barnehageansatt skulle gidde å lese gjennom hele. Skoleversjonen derimot er et par hakk bedre, tydeligere og enklere å lese, med et språk som selv assistenter kan ha råd til å forstå. I tilegg kommer den med et eksempel på hvordan man fyller ut en aktivitetsplan, noe jeg ikke kan huske barnehageversjonen inkluderte. Ellers har dette heftet også en del praksiseksempler som med fordel kan få en til å tenke over det man observerer i skolegården. Juridisk materiell er ikke det enkleste å anmelde, og heller ikke det mest interessante å lese, men allikevel nødvendig. Juridisk sett er dette et greit hefte å ha lest gjennom.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Sist sett

Vidar RingstrømritaolineAnne-Stine Ruud HusevågRufsetufsaWenchePiippokattaMorten MüllerMads Leonard HolvikHarald KAndreas BurøsomniferumHanne Kvernmo RyeDagfinn JakobsenSynnøve H HoelTor-Arne JensenTheaKirsten LundCarine OlsrødEli HagelundBjørg L.LailaEgil StangelandBertyAgnete M. HafskjoldSilje-Vera Wiik ValeEvaDemeterHeidi LTone Maria JonassenEster SGodemineInger-LisealpakkaBookiacMalinn HjortlandIngunn SAstrid SæverhagenTanteMamieTonjeNorah