Dette er ein historisk roman, der hovedhandlinga er lagt til Trondheim i juletider 1918, og litt ut i 1919.
Plottet er meget bra, språket er lett, og små kapitler med gode cliffhangere, gjer at boka er vanskelig å legga frå seg. Det er óg mange korrekte historiske fakta i romanen, og han bruker også hendingar frå virkeligheten i boka.
Det er med andre ord ein meget god debutroman frå Svein Gudbrandsen. Anbefales!
Les heile min anmeldelse av boka her.
Egentlig er jeg enig med deg, men denne gangen ble det så påfallende mange innlegg om samme bok i omtalene at jeg følte trang til å snoke litt i medlemslistene, og fant ut at her var det noe muffens. Utrivelig at Bokelskere blir invadert av slikt, på bekostning av mer seriøse bidragsytere, synes jeg.
Husker også det skjedde med Fem dager i mai for en stund tilbake og Blyantskissen av Tone Skillebæk Moe for noen dager siden.
Det har dessverre skjedd før. :/
Pussig observasjon i dag: Nyutgitt bok har på få timer fått fem-seks omtaler fra "bokelskere" som kun har den aktuelle boka i "samlingene" sine, og som har vært medlemmer i mindre enn et døgn. Alle med terningkast 6. Bokelskere kan brukes (misbrukes?) til så mangt. eller er jeg i ferd med å bli en konspirasjonsteoretiker?
Romanen Der skogen møter stjernene av Glendy Vanderah, har vært småsynlig i det siste. Er den så fantasisk som så mange sier at den er?
Egentlig ikke. Den har et fascinerende konsept som det er lett å bli dratt inn i, men språket er kanskje litt barnslig? Det er den oppfatningen jeg sitter igjen med. Men er det en dårlig bok? Slett ikke.
Hovedkarakterer med store utfordringer
Denne romanen er om Joanne Teale, som har vært gjennom mye i det siste. Hun har selv slitt med alvorlig sykdom og mistet kjæresten på grunn av det. Han har ikke innrømmet det, selvfølgelig, men hun er veldig sikker på at det er grunnen til at hun ble dumpet, og moren hennes døde for ikke lenge siden. Nå for tiden leier hun et hus for å gjøre feltarbeid. Hun undersøker forskjellige fuglereir, og det meste av dagene går med til det. Dagene hennes blir ikke helt det samme da en jente dukker opp i området som nekter å gå hjem. Hun sier at hun kommer fra en annen planet. Hun besøker jorden for å studere mennesker og drar ikke derfra før hun har opplevd fem mirakler. Jo tror selvfølgelig at det hele er en spøk og ønsker at jenta skal dra hjem. Men hvordan skal hun få henne hjem da hun nekter å si hvor det er, og hva skal hun gjøre med henne imellomtiden? Hun kan jo for all del ikke ta over noens barn. Hun tilbringer tiden på Internett og søker etter savnede barn i området, men jenta dukker ikke opp der heller. Ved en tilfeldighet kommer hun i kontakt med naboen Gabe Nash. Han har sine utfordringer han, også. Vil de finne ut sammen hva de skal gjøre med jenta, og vil de tørre å åpne seg for andre igjen med tanke på hvilke utfordringer begge to har?
Dette kan kanksje virke som en fluffy roman. Delvis er den det, men den har også en del tyngde, spesielt når det gjelder alvorlige temaer som sykdom, både fysisk og psykisk sykdom, å miste noen nære, og hvordan komme seg videre når man strever med noe, og blant annet omsorgsvikt. Det er en liten blanding av alt.
Noen irritasjonsmomenter
Det som småirriterte meg gjennom romanen, var jenta og språket. Jeg irriterte meg ikke over jenta fordi hun var sta, men for hun kunne være svært gjentagende og visstnok unik, noe som ikke er helt troverdig gjennom teksten. Greit at hun er veslevosken og intelligent, men ble ikke så kjent med henne som person. Språket kunne også ha vært bedre. Den er noe svak og nybegynneraktig. Det er også Vanderahs første bok, så det er forståelig at det har tar tid å finne sin egen fortellerstemme. Men har opplevd debutanter ha mye bedre språk enn dette. Det blir vel enkel og noe pompøs. Likte heller ikke alle retningene boka tar, for en del av det blir for åpenbart og syntes boka kunne ha vært bedre uten i hvert fall en av retningene boka tar. Hva det gjelder kan jeg ikke si da jeg ikke vil avsløre noe.
Likte dog at boka inneholdt både et snev realisme, mystikk og man undrer seg over hvem denne jenta er, og hva hun eventuelt skjuler. Så det er et konsept som det er lett å bli fascinert av, og man vil lese litt mer og litt mer for å se om man har rett eller ikke. Det var også spennende å bli kjent med familien til Gabe som visstnok har mye å skjule.
Selv om boka har sine svakheter og ikke ble noen favoritt, er den for all del verdt å lese. Den hadde som nevnt, et interessant konsept.
Fra min blogg: I Bokhylla
Work she did not mind, or sacrifice of leisure, rest and comfort. But she hated having to stand up for herself when people treated her badly
Nei, her er ingen ting sikkert. Men særlig sannsynlig er det vel ikke at Raili står naken og hutrer under ei bru mens hele den lokale overklassen seiler forbi i tur og orden og blir borte - hvor?
Drømmer og visjoner kan man ha også i en slags våken tilstand. Og "sove" betyr ikke nødvendigvis å ligge; en del mennesker gjør og opplever de underligste ting i søvne.
Så ei helt bokstavelig forklaring på denne opplevelsen kjøper jeg ikke.
Nå henter jeg fram Seierherrene fra bokhylla. Det er mange år(tier?) siden jeg leste den, men etter å ha avslutta Bare en mor føler jeg at Jacobsen er i ferd med å etablere sin litterære forbindelse mellom Helgeland og Oslo.
Noen ganger er det forfriskende å komme over en ukjent bok og forfatter.
En annerledes thrillerkarakter
En kule i hjertet av Un-su Kim, er en av dem. Ikke vanligvis en sjanger jeg ville valgt, men gøy å utfordre seg selv iblant. Jeg liker thrillere og leser mange av dem, men har ikke lest om mange leiemordere/snikskyttere, kan jeg innrømme. Har sett flest filmer enn lest om dem. Så det var forfriskende å lese om en slik karakter istedet for etterforskere og FBI agenter til en forandring.
Boka er om Reseng som har hatt en hard oppvekst. Han er delvis oppvokst hos en fyr som driver "Biblioteket". Et samlested og oppdragsted for de kriminelle. Reseng lærte seg selv å lese i ung alder. Han kunne bare velge og vrake av bøker i "Biblioteket".
Kan man leve slik resten av livet?
I begynnelsen av boka er Reseng på toppen av et fjell, med en mann og en hund i sin egen hage, i sikte. Reseng er nøye på å skyte/drepe noen på riktig tidspunkt. Når ting føles rett. Vil han gjennomføre det, og hva skjer hvis han blir oppdaget? Hvor gjør han av likene og vil han få flere oppdrag? Underveis møter man flere karakterer, og leser om underlige hendelser.
Godt mulig dette er en vag beskrivelse av boka, og det er også meningen, for dette er en bok som helst bør oppleves istedet for å lese om. Jeg likte å lese den uten å vite noe særlig om den på forhånd. Trodde først at det ikke var noen bok for meg, men jeg tok feil. Dette er en thriller med humor til tross for den mørke handlingen, og handlingen har en del snert. Det er ikke en thriller man kjeder seg med. Jeg gjorde ikke. Det var også forfriskende å lese en asiatisk thriller istedet for en amerikansk thriller til en forandring.
Boka får meg til å tenke på filmene til Quentin Tarantino. Denne boka og filmene hans har ingen sammenheng når det gjelder handling, men de har på en måte den samme svarte humoren og den dystre stemningen. De har litt av de samme vibbene. Noen ganger er det befriende å blande alvorlighet og dysterhet med litt humor.
Bakpå boka står det at mannen som Reseng er oppvokst hos mesteparten av livet og som eier "Biblioteket" kalles Gamle Grevling, men i innholdet blir han kalt Gamle Vaskebjørn, så vet ikke helt hva som er helt riktig. Ikke godt å si.
Fra min blogg: I Bokhylla
Hehe. Hadde Goodreads og sletta den. Anbefaler å slå av varsler og IKKE få dem på epost - de maser noe så inn i granskauen...
Hver sin lyst og smak, Goodreads har brukbare fora, men noe uoversiktlig boksamling. Til tider kjipt å legge inn norske bøker pga internasjonal/ hovedsaklig engelsktilpasset.
Bokelskere er blandt de aller, aller beste online databaser - uvurderlig når man står ved -% salgsbordene i bokhandelen og ikke husker eksakt hvor man har hull i samlinga.
Som offline database uten debatt og til personlig bruk MÅ jeg bare nevne en fantastisk app for den som er interessert: Memento. Med bare en kort bolk for å sette seg inn i hvordan appen kan bygges opp, kan man enkelt skreddersy databaser nøyaktig slik man selv vil ha dem, uten poster man aldri har bruk for og man har dem gratis, de kan eksporteres og sikkerhetskopieres og fylles til og med med bilder og nettlenker. Knallappen sin, det.
Lykke til!
Jeg ble anbefalt denne kvartetten som "The Giver" er første, frittstående bok ifra og hadde kanskje litt store forventninger. Jeg anbefaler den riktignok videre, men ikke uten et men.
Ganske tidlig hadde jeg tanker løst assosiert til både asiatisk kommunisme og en obskur tittel fra et "Blur"- album på 90-tallet, "Poor Old Ernold Same" (ja, jeg var på Blur-sida i "krigen" mellom dem og Oasis, fordi jeg tilfeldigvis visste hvem de var etter en Chrissie Hynde-konsert før de slo gjennom - nåja, samma det, nå har verden bortimot glemt både Chrissie Hynde, Blur og Oasis~), så jeg lette liksom litt etter den "perfekte" verdenen deres fra vaskeseddelen. En gang i tida leste jeg "Anthem" av Ayn Rand og da var den noe annerledes enn det meste annet, men "The Giver" ligner mest på den enn på andre bøker. "Anthem" var bedre, men "The Giver" inneholdt også noen interessante, evolusjonære tanker som gjør det kanskje littegrann originalt.
Jonas lever et A4-liv og vet ikke om noe annet. Så får han en oppvåkning som ga meg assosiasjoner til kultfilmen "The Fifth Element" der hun sitter og skal lære om menneskenes verden og gråter og forstår ikke hvorfor vi gjør hverandre så mye vondt, men også Dumbledores pensieve i Harry Potter. Hvor flyktige er vel minner? Er det ikke så at vi liker å tenke på dem som evige? Jeg kan ikke si jeg var veldig begeistret for den utflytende, uspesifikke slutten. Da tenkte jeg på "Piken med svovelstikkene". Litt nettsøk ga meg info om at slutten bør tolkes positivt, sånn for å fortsette med å gå rundt grøten. Interessant hvordan han går fra gutt til mann på et vis, i løpet av en heller kort periode.
Så må en bare huske på at Lowrys kvartett er skrevet for store barn/ ungdom. Jeg har likevel ingen planer om å bruke det som unnskyldning for at boka kanskje ble litt mye simplex, at den med fordel kunne vært litt mer kompleks. Alt i alt vel verdt å lese, det er bare jeg som skrur til kritikken litt hardt. Jeg landet denne på en firer. En ok firer. Ikke svak, ikke sterk firer, men en renstrøken, ukomplisert firer. Boka var tross alt renstrøken og strømlinjeformet og tydelig. Det var dessuten slående hvor enkelt og elegant hun har utmalt en fiks ferdig alternativ virkelighet, her er ingen langdryge beskrivelser, bare helt presist og ubemerket forklart eksakt det bilde hun ønsker at vi skal oppleve. Bare akkurat det man trenger for å få filmen til å rulle på det indre øyet. Snedig.
Drøyt 220 sider, denne ble en "one sitting read", den var slukt på et par-tre timer. På en måte godt, for jeg har lest utrolig lite de siste årene.
Hvordan forklarer man det når man trollbindes av noe man ikke forstår? Jón Kalman har greid det igjen: En historie der fortelleren "prøver å finne seg sjæl" i beretninger om personer og begivenheter gjennom fire-fem generasjoner, der han utbroderer lengsler, kjærlighet, svik, samhold, avstand, fremmedgjøring og et svært spesielt far/sønn-forhold der "dødens spilleliste" har en sentral plass. Alt presentert med den særegne islandske atmosfæren, der du fornemmer sagalitteraturen som et diffust bakteppe.
Men finner han seg sjøl, denne fortelleren? Jeg må nok lese boka en gang til og notere navn, slektstavler og spor fra fortid og nåtid om jeg skal finne ut av dette. Likevel: Terningkast fem for uforlignelig komposisjon, språk, fantasi og fortellerglede.
Boka begynte som et prosjekt på nettsiden Reddit som en creepypasta, i følge forfatter Jasper DeWitt.
Et interessant begrep
Creepypasta er et slags uttrykk for amatør horrorhistorier som blir skrevet og delt gjennom forum på Internett. Noen av disse Creepypasta historiene blir svært kjente som Slender Man, Jeff the Killer, The Rake, Laughing Jack, bare for å nevne noen. Noen er basert fra virkeligheten og det er opp til hver enkelt å dømme om det er sant, eller ikke. Godt mulig jeg har noen sære interesser, men får man ikke sove eller har noen timer å drepe, er det underholdende å kvele litt tid med Creepypasta. De var mer populære før i tiden, men produseres ennå.
Det er nettopp det denne boka handler om, også. Hovedpersonen deler en historie som "skal ha skjedd" for over ti år siden.
The Patient er om Parker H. som er nyansatt i et gammelt mentalsykehus. Etter at hans mor ble innlagt da han var liten, bestemte han seg for å ha en jobb hvor han kan hjelpe andre. Vi får ikke vite etternavnet til Parker eller de andre ansatte. Men de blir ofte omtalt som Dr. H., Dr.G. osv ... Han er forlovet med Jocelyn og de støtter hverandre angående ting de velger å gjøre.
Hvem er mystiske Joe?
På jobb er det en mystisk pasient som ingen vil eller liker å snakke om. Han heter Joe og han har vært der som pasient siden han var gutt. De ansatte har gitt opp å behandle ham. Ingenting har vært til nytte så langt, og de slipper ham ikke ut. De mener de er for risikabelt og de blir sponset av foreldrene hans. De ansatte har ikke så mye med ham å gjøre. De som har prøvd å kurere ham, har enten blitt rare eller når de snakker om ham, kommer det en gammel frykt tilbake. Dette gjør Parker svært nysgjerrig. Han insisterer på å få møte denne mystiske pasienten, og eventuelt se om han kan gi ham en diagnose. Men vil de andre gå med på det?
Deler av konseptet kan minne om Den tause pasienten av Alex Michaelides hvor en mann ønsker å møte en av pasientene som aldri har sagt et ord etter at hun ble innlagt, men der stopper også likhetene. De kan på en måte ikke sammenlignes. Mange thrillere og horrorbøker har jo visse likheter i seg, men likevel ha store forskjeller.
Boka har mange ganger blitt stemplet som en horrorbok, men synes det ligner mer på en psykologisk thriller med noen horrorelementer. Fortellerstemmen er kanskje vel enkel, men det er muligens meningen? Man blir svært nysgjerrig på denne pasienten. Hvem er han, hvordan ser han ut og hvorfor er han så skremmende? Mange spørmål dukker opp mens man leser.
Likte godt delene hvor Parker deler sin historie med ukjente i et forum på Internett. Det gjør hele boka mer mystisk og ekte. Mørkere. Noen ganger er det kanskje tryggere å dele noe rart man har opplevd med fremmede, enn de nærmeste? Den delen gjør boka mer kryptisk.
The Patient er ikke spesielt skremmende, men kryptisk, mystisk og og en bok som pirrer nysgjerrigheten. Noe skuffet over slutten som ble litt som forventet, men samtidig kunne det heller ikke ha blitt avsluttet på en annen måte. Synes likevel at dette er en god og dyster bok som er verdt å få med seg, hvis man vil ha en lettlest og småekkel bok å lese, uansett årstid.
I følge forfatterens takketale, skal skuespiller Ryan Reynolds produsere filmen, men det har så langt ikke blitt noen filmatisering. Men hadde likt å se den og håper det blir noe av.
Fra min blogg: I Bokhylla
I was [...] absurdly shy, and therefore often mistaken for a fool, which upset me deeply.
I had always been one of those quiet boys who preferred dreams to the rreal world.
Dean Koontz er nesten like produktiv som King i sine eldre dager. Det er som om de aldri slipper opp for inspirasjon. The Silent Corner er ikke en av Koontz nyeste, men en bok som kom ut i 2017, og er starten på en serie.
Jeg leser en del serier, men når det gjelder både Dean Koontz og Harlan Coben, foretrekker jeg nok de enkeltstående bøkene deres fremfor seriene. For noen forfattere behersker enkeltstående bøker bedre enn serier, synes jeg.
Hadde likt boka bedre hvis den var mer nøytral
Jeg likte The Silent Corner, mye mer enn det jeg trodde jeg ville gjøre i begynnelsen, for er ikke så veldig glad i kvinnelige hovedkarakterer av en eller annen grunn, og det er sikkert en upopulær mening, også. Men hadde nok likt boka bedre, hvis den hadde mindre science fiction. Den består ikke av altfor mye science fiction og med science fiction i denne boka, mener jeg ikke ufoer og aliens, men andre science fiction elementer som påvirker deler av historien. Syntes handlingen var god nok i seg selv uten science fiction elementene. Koontz har brukt litt science fiction elementer i andre bøker, også, og de elementene har jeg likte bedre, men syntes ikke de passet inn i denne. Syntes faktisk det ødela litt av mystikken.
The Silent Corner er første bok i en serie på fem bøker om Jane Hawk. En FBI agent som har hatt det alt annet enn lett i det siste. Hun føler seg noe lost etter at hennes ektemann døde. Han skal ha tatt selvmord, men hun synes ikke det gir noen mening, heller ikke brevet/lappen han har etterlatt seg, gir noen mening. Hun kan ikke forstå hvorfor han gjorde det. Derfor gjør hun sine egne undersøkelser, og det leder henne til flere usannsynlige selvmord. Hun merker også at noen holder øye med henne, og følger hennes spor. Hvem er det, og hvorfor? Hva er de redde for at hun skal finne?
En veldig anonym heltinne
Koontz skriver godt og engasjerende. Er bare ikke så veldig glad i heltinner. Hun prøver ikke å være noen heltinnne, men blir likevel stemplet som en, fordi hun prøver å gjøre det riktige og velger egne veier. Det jeg likte minst i boka var dessverre hovedkarakteren Jane, som ikke alltid er like trovedig, og en del av dialogene som kan bli nokså pompøse. Blant annet hennes elskede ektemann gjorde aldri noe galt eller noe irriterende så lenge han levde. Hun har også av og til en vane for å møte på menn mens hun er i farta. Allerede da kan en dialog bli noe flørtende og flåsete. Noe som ikke er helt realistisk, spesielt ikke når man flykter fra noe(n). Men likte at The Silent Corner var såpass dyster, både når det gjaldt tematikk og handling. Handlingen tar også noen dystre vendinger. Det som plaget meg mest med boka er at Jane føltes litt for blass til å være en heltinne. Jeg er mer vant til helter og heltinner tar mer plass, og som også kan virke skremmende.
God, mørk stemning med mange vendinger og interessant tematikk, men som sagt, falt ikke helt for Jane Hawk som person. Hun blir litt for kald og uinteressant, og hadde nok likt vendingene dersom de hadde vært mer nøytrale uten disse science fiction elementene. De er ikke alltid nødvendige. En god førstebok til tross for at jeg ikke ble fan av Hawk, og er interessert i resten av serien, men det blir ikke med det første. Akkurat nå er jeg som med Harlan Cobens bøker, mer interesert i Koontz enkeltstående bøker.
Min favoritt av Koontz er fremdeles Intensity og blant hans nyeste utgivelser, er Devoted hans beste.
Fra min blogg: I Bokhylla
Jeg har lest boka omtrent parallelt med dere og er enig i en del av det dere undres over. Men akkurat biljardbordet ser iallfall jeg som det fremste symbolet på klasseskillet, som de tre hovedpersonene våre har lidd under gjennom hele livet. At det nettopp er Raili som opplever at dette blir vraka på slutten av drømmesekvensen hennes, er neppe unaturlig. Hun er vel den av de tre som har gjort de bitreste erfaringene i dette samfunnet.
Terje Bjøranger var et ukjent navn for min del, helt til jeg kom over Kalifatet. Derfor har jeg ikke lest de andre to bøkene om Charlie Robertsen.
Kalifatet er en noe mørk og grotesk bok som kan leses som både krim og thriller. Siden jeg ikke hadde lest de to andre bøkene i Charlie Robertsen serien, gjorde det ikke noe, for man blir godt kjent med ham, Kim og kollegaene hans. Kim er en tidligere innsatt som Charlie har et spesielt forhold med, for han er ikke noen vanlig politimann. Han vipper litt over grensene, og har sin egen måte å jobbe på. Kim kan være god å ha fordi han vet litt om alt og alle. Man får vite litt i fengsel. Men hvor mye bør Charlie involvere Kim i sin nye sak om en mann som er blitt funnet halshugd med hodet i hendene? Er det IS som står bak som gir varsel på at noe verre er i vente, eller andre som er påvirket av IS? Er det realistisk av dem å frykte terrror i Norge og eventuelt i flere land?
Tar litt tid å sette seg inn i handlingen
Begynnelsen er noe rolig, vel rolig. Mange navn å huske og skille fra, og en del begrep å sette seg inn i før man kommer inn i handlingen. Likte å lese om Charlie og hans kollegaer. De tar vare på hverandre og de kan være både humoristiske og utfordre hverandre. Mens Charlie er travelt opptatt med å løse en kompleks sak, sliter han med helsa. Folk prøver å få ham til å oppsøke lege, og han lover så fort saken er løst og ting har roet seg, men er det bare tomsnakk? Et tomt løfte?
Har selv ikke noe i mot rolige handlinger i en bok. Trenger ikke action på hver side, men dette er en mer karakterdrevet krim enn handlingsdrevet. Underveis dukker det opp mange interessante og noen underlige karakterer, som man blir nysgjerrig på og som man vil vite mer om. Spesielt en jente som beskriver sitt liv som en slags slave og ønsker hevn. Hennes del i boka var både sårbart og virket ekte.
Ja til mer Charlie
Grunnen til at jeg ikke ble helt begeistret for boka, var nok selve saken som ikke engasjerte så mye, noe som er synd fordi det er høyst aktuelt. Godt mulig for at jeg ikke bryr meg så mye om religion og da blir også interessen å lese om det deretter. Men mener ikke at boka er dårlig eller kjedelig. Jeg liker Charlie og gjengen hans, og de siste 150 sidene var det mye som skjedde, og sidene bladde nesten av seg selv, for man vil se om man får rett i hva som skjer videre eller om man er på villspor. Ikke helt min type krimbok på grunn av saken, men liker fortellerstemmen og hovedkarakterene. Det ga mersmak og sier ikke nei til neste Charlie bok.
Fra min blogg: I Bokhylla