Jeg synes også at Kafka på stranden er fantastisk stilren, og coveret gjør meg nysgjerrig på historien. Er novise i forhold til Murakami, og har en plan om å gjøre noe med det.
Sjekk valget "tekstformattering" under svarboksen, der får du tips og instruksjoner:)
Jeg har lenket opp diktene av André Bjerke som er nevnt i denne tråden.
En handelsreisendes liv / På jorden et sted
Dette er også et godt dikt:
Jeg falt pladask for coveret på Pinnsvinets eleganse av Muriel Barbery. Hvilket cover trigga deg?
Lange, interessante titler kan noen ganger være nok til at jeg kjøper ei bok.
Nå er dette lagt inn i FAQ.
Ja, det forstod jeg ganske tidlig. Derimot er jeg mer usikker på om han faktisk drepte sin egen far eller ikke? Hva mener andre om dette? Ødipuskomplekset er jo i stor grad til stede i romanen, og i tillegg er fortelleren meget upålitelig.... Uansette er dette ei fascinerende, dyster og språklig sett god bok. Personlig syns jeg det er Saabye Christensens beste:)
Jeg låner bort bøker og får dem sjeldent igjen. :) Selv låner jeg ikke så ofte bøker av kjente. Jeg skjønner den litt stressa følelsen av å måtte levere dem raskt tilbake. Biblioteket er en fantastisk ordning. Særlig med lydbøker. Ikke gjør de seg noe særlig i hylla uansett. De ligger i bilen og gir gode leseropplevelser ute på tur.
Jeg tipper min bokhylle likner litt på din fars. :) Jeg leste samtlige Desmond Bagley og MacLean-bøker før jeg var 18 og så selvsagt alle filmene. Ved siden av Clint Eastwood og Charles Bronson var det neppe noen som skapte ungdommens spenningsopplevelser mer enn MacLean.
Doppler er morsomt skrevet, men svært alvorlig i innhold. I dette spennet ligger noe av genialiteten i Loes forfatterskap.
Godt poeng! Det er stor forskjell mellom Tolstoj og Dostojevski, både i språk og tematikk, noe som nok kan skyldes deres svært ulike miljø i oppveksten. Det er alles soleklare rett å synse litt av og til. :)
Godt poeng! :)
Jeg fant Jens Bjørneboe i fars bokhyller en dag jeg ikke følte for å sykle til biblioteket, Bestialitetens historie. Tror det var de første "voksne" bøkene jeg leste. Gjorde dypt inntrykk på ei ung jente.
Jeg fikk bøkene anbefalt på biblioteket etter at jeg hadde rast igjennom en fryktelig litren ungdomsavdeling. Bøkene var i alle fall spennende da jeg var ung, og nå kom jeg på at jag har glemt Ørneredet, som kanskje var den aller beste, og som også er kjempespennende som film:)
Tor Åge Bringsværd er fantastisk, selv om han vel har skrevet mer SF en fantasy. Du bør uansett sjekke ut han, dersom du ikke har gjort det.
Jeg holder nå på å lese denne boka, og har kommet litt over halvveis. Er litt usikker på hva jeg syns så langt: er valgte struktur bare en måte å unngå problemer på, elelr har det noe mer for seg? Jeg antar at svaret vil komme mot slutten. Vil gjerne høre fra andre som leser eller har lest denne.
Det er en fantastisk roman, men jeg syns faktisk "Hässelby" er enda bedre. Dersom du ikke har lest den, anbefaler jeg den på det sterkeste.
Det er nesten en skam å si det, men "Alkymisten" er forferdelig. "Parfymen" anbefaler jeg så absolutt - av argument som allerede er nevnt nedenfor.
Ja, det er likhetstrekk mellom "Parfymen" og "Latours katalog", men jeg må innrømme at jeg syns "Latours katalog" er bedre, både språklig og tematisk. Frobenius' beste så langt:)
Spennende innlegg! Jeg er selv ei av de kvinnene som leser veldig få kvinnelige forfattere, og med årene har jeg faktisk brukt litt tid på å undre meg over hvorfor. Det jeg har kommet fram til er at det har til en viss grad med skrivestil å gjøre, uten at jeg (selvfølgelig -eventuelt dessverre)har noe belegg for å si dette, utover egen erfaring. Likevel, det finnes kvinnelige forfattere som så absolutt har fanget min interesse. En av disse er Hanne Ørstavik. Spesielt romanen "Kjærlighet" syns jeg er veldig god. I tillegg er Alberte-trilogien til Cora Sandel et must. Mirjam Kristensen er en interessant, ung forfatter. Det samme er Gunnhild Øyehaug - spesielt innen kortprosa. Tar gjerne imot tips tilbake, dersom du har funnet noen spennende navn:)
Takker og bukker! Regnet med at det vanket en slags premie for den første som gjettet riktig. For øvrig gjelder da også min argumentasjon for at hun neppe kan kalles den mest inflytelsesrike forfatteren i 2009. :)
Jammen motemagasinet for herrer sier jo nettopp dette! Hvis vi ikke kan stole på deres sosioøkonomiske analyser og litterære fingerspissfølelse, hvem kan vi stole på da?