Den som er veldig sterk, må også være veldig snill

Tiden 2003 Heftet

Boken handler om en ung mann som ikke kan frigjøre seg fra familien sin. Både moren og søsteren hans er tilstede i tankene hele tiden, og han er tilstede i alt de tenker på. Omsorgen og omtanken for hverandre har nesten vokst utover alle grenser i denne familien.

En melankolsk og humoristisk roman om en mann som ikke makter å frigjøre seg fra familien sin - en familie hvor omsorgen for hverandre har vokst utover alle grenser. Tittelen på Dag Johan Haugeruds roman er hentet fra Astrid Lindgren, og det sier noe om stemningen i denne romanen. Forfatteren har skrevet en humoristisk og melankolsk historie om en ung mann som ikke klarer å frigjøre seg fra familien sin. Forholdet til moren og søsteren er så sterkt at det overskygger mye annet i livet hans. De er tilstede i tankene hans - slik han er tilstede i alt de tenker på. I denne familien strekkes omtanken og omsorgen for hverandre nesten utover alle grenser. På en litterært underspilt måte både tematiserer og problematiserer romanen begreper som omtanke, kjærlighet, fellesskap og intimitet. Dag Johan Haugerud er født i 1964, og han debuterte med romanen Noe med natur i 1999, en roman som fikk strålende mottakelse. Han har også laget flere kortfilmer. Den som er veldig sterk, må også være veldig snill er hans andre roman.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2003

Lange, interessante titler kan noen ganger være nok til at jeg kjøper ei bok.

• "Noe med natur" av Dag Johan Haugerud
  • "Garden under jorda" av Brynjulf Jung Tjønn