Fristen

Pias bok

av (forfatter) og Simon Flem Devold (medforfatter).

Cappelen 1995 Innbundet

Pia, 23 år og schizofren, hører stemmer. Den viktigste stemmen forteller at hun skal ta livet sitt. Hun ønsker å dø, men håper å leve. Dette skaper et indre kaos som hun forteller om i samtalene med Simon Flem Devold. Disse samtalene danner grunnlaget for denne boken, der Pia forteller sin historie

Lite har vært skrevet for vanlige mennesker om unge sinnslidende. Dette var bakgrunnen for at 'Pia', 23 år og schizofren, tok kontakt med Simon. Hun hadde seks år med behandling bak seg, tre år på institusjon. Hun var, og er fortsatt syk. 'Pia' hører stemmer og ser grufulle bilder uavbrutt. På ny og på ny dukker den mest dominerende stemmen, 'Fristen', opp med dato for når og hvordan hun skal ta sitt eget liv. Dette skjer samtidig som et bilde dukker opp, 'Karusellen', der 'Pia' klamrer seg fast og kjemper for å leve. Denne kampen skaper et indre kaos for 'Pia', som hun bærer med seg hver dag. Simon og 'Pia' har møttes til mange og lange samtaler, også sammen med hennes behandlere. Disse samtalene er grunnlaget for et dokument som er det første i sitt slag. Det er blitt en sterk og bevegende bok. 'Fristen' er 'Pia's historie, sett fra hennes standpunkt

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1995

ISBN13 9788202149307

EAN 9788202149307

Oppslagsverk, romaner og biografier om psykiske vanskeligheter og tanker tenkt rundt det, død og harde tider.

• "Naturlig størrelse" av Jenefer Shute
  • "Det sultne hjerte - om mat og følelser, tvangstanker og skjulte behov" av Geneen Roth
  • "Bare jeg - en dissosiativ identitetsforstyrrelse" av Inger Eggen
  • "Randis verden" av Randi Magnussen
  • "Sulten på livet - en historie om spiseforstyrrelser" av Nina W. Palmer
  • "Veiet og funnet for lett - en anorektikers dagbok" av Kari Iveland
  • "Det tause språket" av Birgit Alm
  • "Brev til en minister - historier om psykisk helse og rus skrevet til Ansgar Gabrielsen" av Tor Øystein Vaaland
  • "Uten fremtid - Annika Östberg forteller om sitt liv" av Lena Katarina Swanberg
  • "Ung jente" av Hannah Petrie
  • "Fra asken til ilden" av Hege Arstad