Tre kvinner

et dikt for tre stemmer

av (forfatter) og Hanne Bramness (oversetter).

Cappelen 2005 Heftet

Diktsamlinga handler om tre forskjellige kvinners erfaringer med svangerskap og fødsel.

Tre kvinner fra 1962, ble utgitt året før Sylvia Plath døde, og er et relativt ukjent og annerledes verk fra hennes hånd. Bevegende og sterkt om tre forskjellige kvinners erfaringer med svangerskap og fødsel.

Sylvia Plath ble født i Boston i 1932, et bråmodent barn av de ambisiøse lærerne Aurelia og tyskfødte Otto Plath. Farens død da hun bare var åtte år skulle komme til å bli et sterkt motiv i diktningen hennes.

Studiene førte henne til Cambridge i England hvor hun traff den engelske forfatteren Ted Hughes som hun giftet seg med og fikk to barn med.

Kanskje har diktningen til Sylvia Plath kommet i skyggen av hennes mørke skjebne og spesielt da det mye omtalte selvmordet som har provosert og engasjert mange."Tre kvinner" viser hvilken stor poet Sylvia Plath var; hennes gode gehør for sinnets bevegelser og følelsesmessige konstellasjoner, for motsetninger og hennes billedskapende evne, gjør diktene hennes til stor kunst.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788202253639

EAN 9788202253639

Serie Stemmens kontinent

Jeg leste 199 bøker i 2012.
Her er mine favoritter blant dem, uavhengig av utgivelsesår.