Enig, sår og litt trist og fin. Bjørnstad er en flott historieforteller🥰

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Jo da, noen ganger har selvhjelpsbøker noe for seg, endring av livsstil et mulig. Men selvhjelpsbøker er middelklassens format. En del av de som trenger regulering aller mest, har ikke kapasitet til å sette seg ned med en selvhjelpsbok, kanskje ikke engang penger til å kjøpe den.

Hvis du er aleneforelder og jobber døgnet rundt for å få endene til å møtes, har du da krefter til å sette deg inn i hvordan du på fornuftig vis kan regulere ditt barns skjermbruk? Orker du å sette deg ned med skoleskjermen for å finne ut hva barnet egentlig kan bruke den til? Har du digital kompetanse nok til å installere skjermtidsapper og filtre som trygger barnet på internett? Orker du å sjekke aldersgrenser på spill?

Mangel på regulering rammer alltid de svakeste.

Individuelle løsninger fra bekymrede middelklasseforeldre er ikke noe mer enn nettopp det: Individuelle løsninger for middelkkassen.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Imponerende grusomt og skrekkelig, aldri kjedelig!

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Det begynner som historien om et manustyveri som blir til en bestselger under falskt flagg. Hvordan skal June klare å opprettholde løgnen om at hun har skrevet boken som i hovedsak er den avdøde venninnens verk?

Spennende nok, men "Yellowface" har mer enn dette under panseret. Den er ekstremt 2020-talls i sin skildring av bokbransjen og ytringsklimaet. Romanen er et presist tidsbilde. (En gave til framtidige lesere som vil vite hvordan det var 2020-tallet!)

Boka stiller også noen tidløse spørsmål. Hvis du overtar en av tekstene mine og jobber lenge med den, på hvilket tidspunkt blir sluttproduktet "vårt" og ikke "mitt"? Hvis jeg forteller deg en historie fra livet mitt, står du fritt til å bruke den akkurat som du vil i litterær form?

Smart, medrivende og ganske trist bok om skriving, ensomhet, sjalusi og løgn.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Et sørgelig aktuelt dikt, dessverre.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Evy blir med vennene, Ahn og Viktor til et hus i skogen, huset skal visstnok være besatt og alle som har fått en snap-utfordrnig på gjøre challengen, ellers...

Denne er skikkelig ekkel! Grøss som passer for mellomtrinnet og kanskje også ungdomsskolen.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Hva er dette egentlig? Greit at vi mangler samiske utgivelser for barn og flott at det kommer en på norsk, men historien er veldig tynn. Eller ligger det noe bak her som forsvinner fullstendig i den norske oversettelsen? Liker samiske barn denne?

En søskenflokk er hjemme alene og den ene mener at det banker på døra om natten. Til slutt åpner de døra og utenfor står en politimann som får barna til undersøke i kjelleren og uthuset og hos naboen er nabokjerringa også livredd for noen rare lyder. Men vi får aldri vite hva disse lydene kommer av og politimannen bare kjører sin vei. Jeg skjønner jo at poenget er at lydene og det som skjer sikkert skal være et overnaturlig vesen, men dette endte bare opp i ingenting for meg.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Faktisk viser mange ulike studier at vi voksne, som ikke er vokst opp med en skjerm i hånda, er like digitalt kompetente som yngre generasjoner. Heller ikke de som har laget all teknologien vi omgir oss med, hadde den da de var barn. De klarte å lage den likevel.

Argumentasjonen fra teknologioptimistene som dytter apper og dingser inn i livet til ungene våre, er ofte levert med andpustenhet, som om noe haster. Teknologien har ikke bare "kommet for å bli", men er et "tog som går fra oss" og er noe vi, og særlig barn og ungdom, "er nødt til å lære oss å bruke".

Jeg forstår ikke hvor hastverket kommer fra.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Å gå på ski er også å være i vinterskogen. Hver dag er den ny - glitrende isnåler på busker og visne strå den ene dagen, svarte greiner den neste, så bulende, yppige graner og furu, når snøen og vinden har pøst ut alt et oppfinnsomt lavtrykk har å komme med. En himmel som ulveragg, eller blå med en blek dagmåne. En tidlig solnedgang ned gjennom skiftende skydekke, med farger som knapt er navngitt og bare tilhører avskjeden med vinterens korte dag. Tegnene på at du deler vinterskogen med flere: et perlekjede av musespor, vifter av ekornføtter og harelabber, elgens brede klover som duger ganske bra på vinterføre, små pyntemerker etter rådyret, som ikke er skodd for forholdene. Lyden av en hakkespett på matjakt i et råttent tre, et klingende følge av stjertmeis på gjennomreise.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Sjøl om jeg kan ta med meg noe av innboet, noen av bildene, noen av tingene til en ny bolig, så kan jeg aldri få igjen et sted der mannen min har levd og barnebarna har lekt. Det er kanskje ensomt å bo i et stort hus alene. Men det er også ensomt å flytte til et hus uten minner.

Godt sagt! (10) Varsle Svar

Vi får stadig høre at det ikke er hvordan en har det, men hvordan en tar det, som er avgjørende. «Det som ikke dreper meg, gjør meg sterkere», er et «visdomsord» fra filosofen Friedrich Nietzsche. «Av skade blir man klok», lyder et ordtak. Alt dette er, med respekt å melde, i hovedsak tull. Riktignok er det forskjell på folks evne til å møte motgang uten å bli knekt. Men det er bare å ta en titt på dødelighetsstatistikken oppdelt på sosiale klasser, så ser en at det avgjørende er hvordan en har det.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Å skape en tekst gir så enormt stor glede. Ved å sette ord på papiret og fange tankene våre i et format som kan bevares for ettertiden, skaper vi også mening for oss selv, i vårt eget liv. Hver gang vi skriver noe, setter vi spor etter oss selv, gjør oss selv litt udødelige.

Skal vi virkelig gi det til maskinene?

Godt sagt! (4) Varsle Svar

De tre jentene som ser ned i skjermen på vei hjem fra skolen, ser ikke naturen rundt seg, oppdager verken ekornet på strømledningene eller meitemarken på bakken, er ikke i kontakt med den kroppen som er verden, og dermed heller ikke med sin egen kropp.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

(...) vil jeg benytte anledningen til å minne om et av litteraturens viktigste kjennetegn, nemlig dens langsomhet.

Jeg tenker ikke nå på hvor lang tid den tar å lese, men på hvor lenge den kan virke, og på det merkelige fenomenet at selv litteratur skrevet i andre tider med radikalt andre og noen ganger dypt fremmede forutsetninger fortsatt kan snakke til oss. Og ikke bare det, men også si oss noe om hvem vi er, noe som vi uten den ikke ville ha sett, eller ikke sett slik.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Dette er en adventsbok med 24 kapitler, oppfølger til "Glasskongen" som kom ut i 2023. Vi følger også denne gangen Anton og Emilie, Anton har bodd i Paris en stund og gått på skole og deres veier møtes på Linds Hotell utenfor Voss julen 1883.

Alt ser flott ut og de venter selveste Prinsesse Theodora av Braunschweig-Lüneburg på julebesøk på hotellet! Men selvsagt blir det ikke som planlagt og mystiske ting skjer. Er det spøkelset som sies å gå igjen på rom 15? Eller er det noe annet? Og hvem er egentlig denne mystiske vintergjesten?

Boken er spennende og litt skummel og det er ikke uten grunn at den er satt på u på biblioteket, altså for mellomtrinnet og oppover. Man må ikke ha lest "Glasskongen" for å ha utbytte av denne, men begge bøkene er gode og det er ingen ting i veien for å lese begge.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Husker du hvordan det var å gå på ungdomsskolen? Det gjør fortelleren i denne romanen. Han har kort tid igjen å leve, og bruker den på å skrive en tekst til sin ufødte sønn.

Fortelleren er ikke blitt bløthjertet av tilstanden sin, snarere det motsatte. Han beskriver maktspillet høsten 1998 på Midtstuen skole (den ligger i Oslo) på sosialantropologisk vis. Selv var han på grensen til å få innpass hos eliten på skolen.

Panikken brer seg når han innser at han ikke er kul nok til å bli invitert på et varslet nachspiel etter skolens juleball. Hvordan skal han klare å jobbe seg inn i det gode selskap uten å framstå som en streber? Hvordan skal han bli kvitt sin nerdete venn Georg i samme manøver, og er Lisa egentlig noe å samle på når han kanskje kunne hatt sjanse hos Michaela?

Nachspielet til Lippmann etter juleballet på Midtstuen skole, 1998 handler om ungdomstid, men bør leses av alle. Boka er både kynisk, kald og nokså trist i all sin disseksjon av menneskelig oppførsel. Den får deg til å tenke: Er vi alle bare deltakere i den samme primale kampen for å nå den sosiale toppen?

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Dette er de nominerte til Lytternes romanpris 2024


Godt sagt! (0) Varsle Svar

Den tredje boken om Hilda Humlevik. Her er det mørkt og dystert, mamma har dyp kjærlighetssorg og Vendela vil sende alle barna til Kina på utveksling. Men så finner Hilda en bok, en bok som snur opp-ned på alt og det blir en forrykende, dramatisk slutt!

Jeg synes boka var litt treg i starten, men jeg skal love at den tok av så det gnistret!

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Den (boken) er da et objekt, tilgjengelig for et hvilken som helst subjekt der ute. Da reverseres prosessen på en underlig måte, for når boken leses av leseren, oppheves på lignende vis skillet mellom objektet og subjektet, og det blir uklart hvor boken befinner seg: i leseren eller i objektet i hendene til leseren? Og hvem tilhører forestillingene som da tar plass i leserens hode? Boken eller leseren? Begge? I alle fall ikke forfatteren, som mens forestillingene utspiller seg i leserens hode, kanskje legger våte klær i en tørketrommel i et lite vaskerom et helt annet sted i verden og tenker på et stykke sjokolade som ligger i skapet på kjøkkenet.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Meningen med livet er å forbedre ting.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Sist sett

Grete AmundsenAnne Berit GrønbechJulie StensethKirsten LundBjørg L.Hilde H HelsethLailaReadninggirl30mgeBirkaNadira SunsetIngeborg GCatrine Olsen ArnesenÅsmund ÅdnøyHelen SkogEllen E. MartolEgil StangelandBjørn SturødTanteMamieJ FIngvild SOlePiippokattaGroTone SundlandAvaIreneleserBertymarvikkisHarald KKjell F TislevollChristofferKaramasov11Eivind  VaksvikSigrid NygaardHilde Merete GjessingLilleviAlexandra Maria Gressum-KemppiOle Jacob Oddeneselme