det er lenge siden jeg så en bokbuss, men da jeg var liten så stoppet den utenfor den nå nedlagte matbutikken i en bygd hvor lokaltoget på kongsvingerbanen stopper hvis du sier ifra.
En stilsikker og til dels god debut.
Hva skal du lese i julen?
Her er mine tanker om omkring hva jeg har lyst til å lese mellom knasking av ribbesvor og bælming av julemust og ikke minst tørrprating med familie, slekt og venner.
Helt siden bokbussen trillet inn på butikktunet i svingen har jeg nærmest hatt en religiøs opplevelse med å plukke ut hva jeg skal fylle høytidsdagene med. men dette har også vært gjeldende ved en hver ferie fra skole/jobb. hver gang har jeg satt meg fore å ha nok å lese på. dette har resultert i at jeg har lesset tursekken med strengt tatt litt for mange kilo lesestoff. i år skal jeg være mer fornuftig ettersom jeg har en ni kilos maskot på ryggen.
Derfor ser min liste slik ut i år:
Torgny Lindgren: Nåden har ingen lag. Her er romanene Hummelhonung (1995), Dorès bibel (2005), Pölsan (2002) samlet i et praktfullt eksemplar fra 2008. Egentlig kom de i denne rekkefølgen: Hummelhonung, Pölsan, Dorès bibel, men etter Torgny Lindgrens hode og ønske har de blitt utgitt i denne versjonen med en annen rekkefølge. Dermed tror jeg det er en mening med at jeg har forsømt disse bøkene inntil nå.
Hvis mot all formodning det skulle bli tid til mer eller at jeg ønsker et skifte i fortellerstemmen, så har med meg den svenske pocketversjonen av Kerstin Ekmans moderne klassiker Hunden (1986).
I tillegg har jeg med meg et par diktsamlinger når det liksom det er noe/noen man skal vente på eller hvis man trenger et lite pustehull. Kolon forlag har hatt en lei tendens til å gi ut lyrikk som ender opp som Tarjei Vesaas-debutanter. Derfor plukker jeg med meg diktsamlingen Utredningen om trengsel (2009) av Mathias R. Samuelsen som er ute i andre opplag nå.
Tar også med en debutant fra 2007; Jon Olav Sørhaug sin Du finst i bølgjene.
Helt til slutt Ryszard Kapuscinski, min reiseskildringshelt sine samlede dikt i den engelske utgaven I wrote stone (2007). De er gjendiktet fra polsk til engelsk av Diana Kuprel og Marek Kusiba.
Men kjenner jeg meg rett så blir det altfor mye denne gangen også, men det tar ikke store plassen og jeg kan alltids lese videre i januar.
God jul!
Og skakke og rare var ungane, etter kvart som slektstreet fekk krokete greiner som gjekk i kryss og minte mest om ei gammal fjellbjørk.
Har du en god potetåker og sterk rygg, kjem du langt i livet.
En burlesk og viktig folkefortelling fra det indre østlandet. Skal ikke forundre meg om det vanker en Rivertonpris på denne karen hvis juryen har baller nok.
Rå og god tegneserie!
Tynn bok, tynn historie, gode tegninger.
En viktig bok!
Veldig bra hørespill. Den holdt koken fra start til mål. Spennende, velspilt og tradisjonelt hørespill.
Litteraturhus i Krsand, Trheim, Bergen og Tromsø er god distriktspolitikk!
Mine ord blir så veike og bleike i forhold til det innholdet som skred fram igår, men jeg tror det lignet en rekord i antall besøkende. Det var en hop av litteraturfolk, bokhandlerfolk, ja nærmest alt som kan krype og gå av lesende mennesker i Oslo. Samtalen gikk over løst og fast blant de som var i salen inntil man fikk øye på hovedpersonene. Da ble det med et helt stille. Man kunne ta og føle på forventningen blant de som hadde fått tak i billett til dette arrangementet. De andre som hadde handlet litt for sent satt i etasjen over og fulgte det hele via en storkjerm...
Karl Ove Knausgård leste høyt fra åpningen av Min Kamp 1. Det om døden. Det var dødsstille i salen. Tore Renberg introduserte seg selv og intervjuobjektet som er både en venn og kollega. Litt om livet. Og det er i disse to innledningene man fikk essensen av hvordan hele seansen skulle tre framover; nemlig møtet mellom den mørke Knausgård og den lyse Renberg.
Renberg leste høyt fra brev som Knausgård hadde skrevet til ham i den tiden de har kjent hverandre. Bruddstykkene fra brevene var nesten identisk med ordlyden man kjenner fra Knausgårds tekster.
De snakket mye om hans siste prosjekt. Om det å minnes. Om det å utlevere. Om det essayistiske hos Knausgård som etter min mening er det sterkeste i tekstene hans. Knausgård og Renberg er gamle musikere og det kan man tydelig se på det musikalske i Knausgård sin skrivemåte. Nærmest som en dj forteller han om en episode i hans liv som senere blir trukket ut i en digresjon som tar opp en ny digresjon for deretter komme tilbake til utgangspunktet.
Begge forfatterne roste sine favoritter der i blant; Jon Fosse, Stig Larsson, Marcel Proust, Lars Norén osv. som hadde hatt stor betydning for dem begge.
Det var stille i salen under hele showet forutenom latter og knising da det flere ganger ble sagt morsomheter fra scenen. Avslutningsvis leste Knausgård de to siste sidene fra Min kamp 1. Med dette satte han punktum for en fortreffelig aften på Litteraturhuset, men for noen av oss lesere ble det kun et komma og samtalen gikk videre om hans prosjekt utover kvelden.
Jeg har sjelden sett både forfatter og intervjuer på hugget som igår.
Det ble en historisk aften på litthuset igår. Utrolig mange tok turen for å overvære to norske samtidsforfattere i toppform fra scenen. En av de bedre samtalene jeg har sett og hørt fra den scenen. Humor og sorg gikk hånd i hånd.
det er det fine med smak og litteratur, men etter min mening er dette stor litteratur og prisen er vel fortjent. det mørke, sarte og poetiske er styrken. men kanskje en annen av henne vil fenge? god lesning!
Kjempebok!
Det er sjelden jeg har sett skrekk-elementer bli brukt på en så meningsfull måte.
Fascinerende bok. Ironisk at den ble utgitt samme dag som det ble kunngjort at forfatteren hadde vunnet nobelprisen for Markens grøde, siden disse to romanene kan sies å være motpoler i forfatterskapet. Konerne ved vandposten er kanskje det minst "humanistiske" Hamsun skrev.
Henrik Angell sin reiseskildring "Gjennem Montnegro paa ski" (1895) i en revidert utgave fra 2005 er en fornøyelig lesning av en svært begeistret kaptein på skitur i de sorte fjell i 1893!
En skøytefest her ved aftenstid i fullmåneskinn, med kulørte lykter, med en brusende militærmusikk, med alle de praktfulle farver og vakre mennesker, med alt det fantastiske, eventyrlige og poetiske, som er spesielt for Montenegro, hører til mine vakreste idrettsminner.
lars fiske og steffen kvernland har reist i fotsporene til den norske kunstneren olaf g. det er en blanding av tegneserie, fotografier og reproduksjoner av olaf g sine verker. det beste de to gutta har skrevet etter min mening!