Så utrolig bra! Gleder meg til endelig å få diskutere denne boka. Står vi fast, kan jeg alltids be om oversetterens ekspertise ;) Advarsel: sett av god tid til den første delen, det krever litt å komme inn i historien!
Kondolerer! King Lear tar vi ikke fatt på før om noen uker. Gleder meg til å lese dine innspill ;)
Tror nok grunnen til de 4 stjernene er todelt:
Dette er et klassisk Shakespeare-stykke – og sitat - mange kjenner og har et forhold til
Spørsmålet som stilles før Hamlet ytrer de famøse ord, sier det meste (What do you read, my lord?). For er ikke nettopp det vi leser ”ord, ord, ord..”??! (se hele sitatet)
Det er mulig du er uenig, men jeg synes dette er et knakende godt sitat ;)
Jeg er utrolig enig i det du sier! Den første tiden jeg var medlem her, våget jeg ikke ytre ett eneste ord. Ikke skjønte jeg hvordan nettstedet fungerer, ikke visste jeg at det å skrive om ei bok automatisk fører til at en ny diskusjonstråd blir startet og ikke hadde jeg noen gang deltatt i diskusjoner på nettet før... Faktisk skrev jeg litt om flere av bøkene jeg har lest, men jeg våget ikke poste noe. Foretrakk å lese hva andre hadde skrevet og ble imponert over nivået mange bokelskere la seg på. Mine ambisjoner besto først og fremst av å legge inn bøker jeg husket å ha lest og endelig få laget meg en slags database. Det å skrive om egne meninger kjentes utrolig skremmende; hva om andre her inne ville synes jeg var en lettvekter eller kanskje til og med dum?
Etter en stund våget jeg imidlertid å vade uti, uerfaren som jeg var når det gjelder diskusjoner om litteratur. Det første innlegget var et svar på en påskenøtt-oppgave.. Det jeg etter hvert opplevde, er den største grunnen til at jeg i dag fremdeles (snart ett år etter!) er så aktiv her inne. Endelig kunne jeg diskutere bøker som betyr noe for meg med andre som har den samme interessen! Det å få respons på et innlegg om ei bok en liker, eller for den saks skyld misliker, kjentes veldig godt. Jeg følte jeg ble tatt på alvor og at jeg fant mange likesinnede her inne.
I dag er vi over 10 000 bokelskere på dette nettstedet. Mitt håp er at alle skal våge seg utpå og si sin mening om bøker de har lest (og aller, aller helst skrive mer enn en setning). Kanskje er jeg enig, kanskje er jeg uenig i det som skrives… Det eneste jeg er helt sikker på, er at enhver bokelskers innlegg skal tas seriøst. Uansett om du lovpriser ei bok eller slakter den, finner du folk med samme eller motsatt oppfatning her inne. That’s the beauty of it. Kast deg ut i det, bidra! Definitivt sier toppteksten det best – velkommen hjem.
HAMLET
...the play's the thing
Wherein I'll catch the conscience of the king.
LORD POLONIUS
What do you read, my lord?
HAMLET
Words, words, words.
Flott bokanmeldelse! Du fikk i alle fall denne leseren interessert. Boka føres straks opp på ønskelista ;)
MARCELLUS
Something is rotten in the state of Denmark.
På min 7-årsdag proklamerte jeg at jeg skulle bli dikter, forfatter, lyriker og poet, noe som førte til at jeg sporenstreks ble dumpet av min like unge kjæreste. Det er ikke sikkert at det var forfattere han ikke likte, for samtidig gjorde jeg det klart at han måtte ta seg av hus og eventuelle barn og alle dyra vi selvsagt skulle ha… I løpet av barneskolen skrev jeg et skuespill som faktisk ble framført (takk til min snille norsklærer) og ei bok om narkopenger på avveien.
I tiåra som har gått fra barneskolen til i dag, har jeg i perioder skrevet en del. Har hatt mange prosjekter underveis, men de har runnet ut i sanden på grunn av, blant annet, redselen for ikke å være flink nok. Ikke bare skal selve historien være god, i tillegg må alt fra språklige bilder til rettskriving sitte. I det siste har jeg så smått begynt å sysle med egne tekster igjen, takket være en bokelsker her inne som har inspirert meg. Vet ikke om det kommer til å bli noe av det, men det er godt å igjen kose seg med å skrive selv. Vel, kanskje ikke ”kose seg” er det rette uttrykket, det dreier seg vel heller om å rive seg i håret, akke og ve seg, slette passasjer i affekt og være svært kritisk til seg selv og egne evner. .. Men moro er det, likevel.
LAERTES
Be wary then; best safety lies in fear:
Youth to itself rebels, though none else near.
HAMLET
My father's spirit in arms! all is not well;
I doubt some foul play: would the night were come!
Till then sit still, my soul: foul deeds will rise,
Though all the earth o'erwhelm them, to men's eyes.
Det er tross alt ikke rart Hamlet langer ut mot kvinner, med en mor som gifter seg med hans onkel bare en måned etter at faren er død... Nei, her er det passende med et tilgivende sinnelag ;)
He he; hadde dette utsagnet kommet fra noen annen enn min kjære William, hadde jeg nok fyrt meg skikkelig opp ;)Men, jeg er villig til å tilgi mesteren det meste!
Jeg er veldig enig med deg i din vurdering av komediene - Much ado.. er absolutt favoritten! Tenkte under lesingen at jeg gjerne ville sett The Merry Wives.. på scenen, stykket må jo være den ultimate farse.
He he; jeg så også for meg Heide-Steen som Falstaff ;)
Har så vidt startet med Hamlet og koser meg selvsagt stort ;) Tror det blir lettere å komme gjennom dette mesterverket enn de to foregående skuespillene...
HAMLET
Frailty, thy name is woman!
Nei, nei ;) Jeg gir stort sett alltid stjerne til de som svarer meg, men det er ikke alltid jeg har tid til å svare med en gang! Og: jeg oppfattet egentlig kommentaren din som ganske humoristisk ment;)
Nei, jeg mener ikke at du uttrykker deg uklart. Jeg kommenterte kun at vi to har ganske forskjellig tilnærming når det gjelder diskusjon/argumentasjon. Som du sier: du skriver ut fra en subjektiv oppfatning og er ganske filosoferende av deg, mens jeg har en (kjedeligere og) mer objektiv måte å uttrykke meg på. Mente slett ikke å fornærme, jeg synes i grunnen det er kjempebra at vi er så forskjellige, tross at kom det en diskusjon ut av det ;)
John Falstaff, en av Shakespeares mest benyttede og ikke minst fornøyelige karakterer, befinner seg I Windsor. Her finner han det for godt å skrive kjærlighetsbrev til de godt gifte Mistress Page og Mistress Ford. Han er slett ikke forelsket i noen av dem, han er kun ute etter pengene han kan få ut av et forhold til en eller begge. Falstaff tar en Jon Arne Riise og sender likelydende brev til kvinnene. Siden de er venninner, tar det ikke lang tid før de oppdager hva som har skjedd. De legger så en plan for å ydmyke vår helt.
Mistress Fords ektemann er svært sjalu og han mistenker kona for å være utro. Han kler seg derfor ut og presenterer seg for Falstaff som Brook. ”Brook” tilbyr Falstaff penger for å få Mistress Ford (hans kone!) til å bli interessert i Brook. Flastaff forteller så om planene om et møte med Mistress Ford og lover å hjelpe Brook. Ford/Brook blir vill av sjalusi og bestemmer seg for å ta kona og Falstaff ”på fersken”. Godt hjulpet av Mistress Page greier Mistress Ford å smugle Falstaff ut av huset i en kleskurv. Hun sørger imidlertid for at tjenerne som bærer kurven, slenger Falstaff i Themsen. En liten svømmetur er ikke nok som hevn, og hun og venninnen planlegger et nytt møte med Falstaff.
Før dette møtet finner sted, oppsøker Ford/Brook igjen Falstaff og får høre om et nytt planlagt møte med fruen. Falstaff forteller også hvordan han greide å rømme sist gang. Ford er fast bestemt på at det denne gangen skal lykkes ham å avsløre konas utroskap. Mistress Page avslører imidlertid på nytt at venninnes ektemann er på vei. Falstaff kles ut som en gammel tante av Mistress Ford, ei tante ektemannen ikke kan fordra. ”Den gamle tanten” blir mer eller mindre jaget ut av huset av Ford selv. Den eneste som ser ut til å merke at noe ikke stemmer, er waliseren Sir Hugh Evans:
By the yea and no, I think the 'oman is a witch
indeed: I like not when a 'oman has a great peard;
I spy a great peard under his muffler.
Samtidig som alt dette foregår er det, som alltid i Shakespeares univers, flere forviklinger å forholde seg til. Mistress Pages datter, Anne, er svært ettertraktet. I begynnelsen av stykket blir en duell mellom Sir Hugh Evans og franskmannen Doctor Caius nesten gjennomført. Annes far mener hun bør gifte seg med Slender, moren foretrekker Caius, mens Anne selv har følelser for Fenton. Den godeste Mistress Quickly løper med bud mellom alle disse personene, og mellom Falstaff og damene, og tjener gode penger på dette. Hun lover troskap i øst og i vest og koser seg skikkelig!
Etter Falstaffs andre besøk, bestemmer Mistress Ford og Mistress Page seg for å fortelle ektemennene sannheten. Sammen legger de en plan for å ydmyke den troløse Falstaff. Planen inneholder et møte i skogen, gamle myter og overnaturlige vesener. Disse vesenene skal spilles av medsammensvorne, blant annet Pistol, Mistress Quickly og Anne. Samtidlig som planen for å sette Falstaff på plass legges, er både Mistress Page og ektemannen godt i gang med planer om hvordan de skal greie å gifte bort datteren til sin kandidat. Disse planene slår imidlertid feil, da Fenton, med hjelp av Mistress Quickly selvsagt, har lagt sine egne planer.
Enden på stykket viser ar Falstaff blir ydmyket i skogen, siden han tror det er virkelige alver han møter på. Fenton og Anne kommer for å fortelle om giftemålet, og Anns foreldre har ikke noe annet valg enn å akseptere det. Som seg hør og bør blir det fest, og selv Falstaff får være med på moroa. Siste ord får Ford, som ikke kan la være å dra en spøk på Falstaffs bekostning:
Let it be so. Sir John,
To Master Brook you yet shall hold your word
For he tonight shall lie with Mistress Ford.
Som en kuriositet vil jeg gjerne nevne av Christopher Marlowes skuespill Doctor Faustus blir nevnt i stykket. Artig for en som for tiden leser Goethes Faust. Dette sier Bandolph i det Host har blitt lurt av tyske svindlere:
Run away with the cozeners; for so soon as I came
beyond Eton, they threw me off from behind one of
them, in a slough of mire; and set spurs and away,
like three German devils, three Doctor Faustuses.
MISTRESS PAGE
Hang him, dishonest varlet! we cannot misuse him enough.
We'll leave a proof, by that which we will do,
Wives may be merry, and yet honest too:
We do not act that often jest and laugh;
'Tis old, but true, Still swine eat all the draff.
He he, nei, jeg tenkte ikke på helvete som noe abstrakt, akkurat. Siktet heller til andre ting du har skrevet før ;) Vi har rett og slett, etter min mening, svært forskjellige måter å argumentere på. I mine øyne er du både mye mer filosofisk og ja, abstrakt, i din argumentering enn hva jeg er.
Ja, jeg var absolutt entusiastisk og begeistret; jeg elsker å velte meg i det negative, melankolske og la meg synke ned i galskapen ei slik bok etter mitt syn representerer. Kanskje jeg heller burde benyttet meg av ord som ”forferdet”, ”kvalm” og ”angstfull”? Kanskje disse ordene hadde vært mer beskrivende for min sinnstilstand under lesingen?
Jeg skjønner hjelpeløsheten du føler; tror vi står såpass langt fra hverandre når det gjelder denne boka at vi snakker forbi hverandre ;) Uansett: nok et fint sitat og interessante betraktninger fra din side!
Tror kanskje jeg ikke tenker like mye i abstrakter som det du gjør, men jeg skal likevel prøve å komme med et slags svar (flott sitat, forresten). Grunnen til at jeg på mange måter liker Kvalmen, er at jeg finner enkelte gjenkjennbare elementer i den. Roquentin kjenner en slags kvalme ved selve tilværelsens meningsløshet, han føler seg rett og slett fremmedgjort. Dette er nok en følelse mange, meg inkludert, kan kjenne seg igjen i (vel, vi opplever trolig ikke denne fremmedgjøringen i like ekstrem grad som hovedpersonen her gjør... ).
Gjennom det meste av boka var jeg en entusiastisk og begeistret leser. Grunnen til at jeg ikke likte slutten, kan være noe så banalt som at jeg rett og slett synes den er for oppløftende. Her har Roquentin kjørt seg helt ned på grunn av sin tvil om verdens eksistens, men så finner han likevel håp mot slutten…
Så kan man altså rettferdiggjøre sin eksistens? Litt? Jeg føler meg meget skremt. Jeg har ikke stort håp. Men jeg er som et forfrossent menneske som kommer fra sneen inn i et varmt rom.
Fra å være veldig negativt innstilt, bestemmer han seg nå for å skrive:
Det ville naturligvis først være kjedelig og trettende arbeid, det ville ikke hindre meg i å eksistere og føle at jeg eksisterer.
Og videre:
Og jeg skulle makte – i fortid, bare i fortid – å akseptere meg selv.
Jeg liker melankolske og gjerne depressive bøker. Er ingen sucker for a happy ending, så jeg ble ganske overrasket da det ikke gikk ille for hovedpersonen til slutt… Tror ikke jeg greier å forklare meg bedre på det nuværende tidspunkt ;)