Det finnes mange forskjellige stillheter i verden, og det kan være vanskelig å skille dem fra hverandre, men den stillheten som kommer fra en gruppe mennesker hvis eksistens det er satt spørsmålstegn ved, og som står og holder pusten i spent forventning, er umulig å ta feil av. Fortelleren styrer leseren, fortellingen styrer fortelleren.
... man behøver ikke være motstander av sånt som ikke finnes. Det fortjener ingen motstand.
Først og fremst, hjertelig takk for alle podcast anbefalingene dine, før deg visste jeg nesten ikke hva det var for noe :)
Jeg leser med stor interesse tidligere nrk-journalist Christian Borchs Banalitetens tyranni, hvor han blant annet setter søkelyset på det moderne, materialistiske Europa. Tidligere tiders karakteroppbygging er satt til side for et stadig større jag på status, personlige ambisjoner og forgjengelige verdier. temaet er høyst aktuelt og gir stort rom for ettertanke. Jeg hadde ikke sansen for Borch som nyhetsanker på skjermen, men han skriver virkelig godt, både levende og engasjerende. Anbefales.
Når det gjelder Brødrene Karamasov har lufta gått litt ut av ballongen for meg. Akkurat nå kjeder Dostojevskij meg, men romanen tar seg kanskje opp mot slutten. Personlig likte jeg klart best de to første delene av verket.
Ønsker dere alle en riktig god pinsehelg og 17. mai :)
nydalenbokstue.no har Om Gud av Jonas Gardell.
Keplers heks av James A. Connor finner du på ark.no.
Jødeland og Saken gjelder tro fant jeg ikke til salgs.
På nettsiden theculturetrip.com kan du klikke deg rundt omkring til alle land i verden og lese om hva som er spesielt for det landet når det gjelder historie, kunst, mat, film, musikk, design og selvfølgelig litteratur.
Min lenke viser deg et eksempel fra Afghanistan.
Enhver historie søker sin form og finner den.
Eller dør.
En av dem som først og tydeligst definerte forvandlingene, var sosiologen Richard Sennett. Med utgangspunkt i to parallelle professorater i henholdsvis New York og London beskrev han the corrosion of character, eller nedbrytningen av den menneskelige karakter. Han viste hvordan enkeltmenneskets verdigrunnlag var endret gjennom det han i en boktittel kalte Den nye kapitalismens kultur. I Europas historie har mennesket bygget sin karakter i en etisk dimensjon, altså med et sett av moralske prinsipper som ramme. I den nye kulturen ble karakter skjøvet til side for personlighet, der kriteriene er matriell status, smak, vaner, omgangskrets, personlige ambisjoner osv. Markedsøkonomien bestemte premissene. Klassiske idealer forsvant. Matrialistiske verdier overskygget de moralske.
What had Granma Mary Rommely said? "To look at everything as though you were seeing it either for the first or last time: Thus is your time on earth filled with glory."
"Some day you'll remember what I said and you'll thank me for it."
Francie wished adults would stop telling her that. Already the load of thanks in the future was weighing her down. She figured she'd have to spend the best years of her womanhood hunting up people to tell them that they were right and to thank them.
Ta vare på folket, beskytt folkets hjerte. Oppdra folket i stillhet. Det er vår store oppgave som munker, for dette er Guds utvalgte folk.
Da er det vel Russlands folk, og ikkje berre munkane, som Dostojevskij ser på som «Guds utvalgte folk».
Jeg tror ikke det er så langt fra at han tenker sånn. Jeg har akkurat fullført En forfatters dagbok 2, hvor han er på en etterlengtet rundreise i Europa, og om den ortodokse tro som den eneste sannhet, skriver han på side 184:
Russland forstod at hun bar i seg en kostelig skatt som intet annet land kunne oppvise maken til: den ortodokse tro. Russland måtte beskytte Kristi sannhet, Kristi uforfalskede bilde, som var blitt fordunklet i alle andre konfesjoner og alle andre folkeslag.
Jeg må innrømme at jeg ble skuffet over Dostojevskijs beretninger i denne boka, jeg likte han bedre bak ordene i Brødrene Karamasov. Om jeg tidligere befant meg i en eller annen form for Dostojevskij-rus, så er den over nå.
Han rakker ned på det aller meste: katolisismen, protestantismen, islam, jøder, tyskere, franskmenn, engelskmenn, tyske og franske kvinner, de engelske fant han tiltrekkende. Han synes ikke noe særlig om verken Berlin, Paris eller London, og selv om han besøkte en rekke andre byer, som Wien og Venezia, så skriver han ingenting om dem. Ett eneste langt og surt oppgulp, etter min mening, og jeg kunne godt vært denne leseopplevelsen foruten.
Dostojevskij skriver riktignok i begynnelsen av boka at han kanskje kommer til å skrøne, og det er mulig at han overdriver noe med vilje, men på meg blir det hele både hovmodig og patetisk uansett hva som er tilfelle.
Jobben er viktig! Gratulerer!
Og en riktig god sommer til deg også.
Gjennom denne lenken: A Year of Reading the World, vil du finne mange tips.
Menneskeheten har nådd en moden alder. Vi er i stand til å skjøtte våre egne handlinger og velge vår egen framtid uten eksternt overformynderi.
Hvor tolerante ville vi ha vært om en kristen eller en jøde hadde angrepet oss i vårt eget hjem og siden bedt om å få bygge en kirke eller synagoge på åstedet? Jeg tviler sterkt på at vi hadde tillatt det.
Burde vi ikke spurt oss selv hvorfor USA tillater islamske misjonærer mens Saudi-Arabia forbyr alle former for misjonsvirksomhet?
Den døde raneren kunne vært Gud - ikke bare er han død, det virker jo som om han aldri har eksistert.
Demokrati har ingen plass i en etterforskning. Men hvem vet, kanskje det kan føre noe godt med seg å få litt spaltefokus på østkanten av verden? Så tar det bare et halvt år fra politikerne får med seg at media skriver om det, til hele styringsprosessen er gjennom kverna fra justis, til politidirektøren og endelig sjefen selv her på huset. Problemet er bare at da er det for seint. Men fin tanke.
Ofte fortsatte folk å prate, så lenge man bare holdt kjeft og ventet. Det var noe med menneskets forpliktelse til samtalen. Et behov for å holde den gående, innfri samtalepartnerens uuttalte forventninger.
Jeg liker ikke disse religiøse folka. Gi meg heller hundre voldspsykotiske sprøytenarkomane på speed, bol og LSD. Det er mer forutsigbart.
Det er jo alltid penger det handler om - og det var lite som sendte et sterkere signal om hva man mente enn en kule i brystet. I Norge hadde kutymen hittil vært å sende en kule i posten. Men tidene forandrer seg jo.