Takk!
For ramaskriket har sitt opphav i Det gamle testamentet.
Babylonerne okkuperte Judea på denne tida. Det var hardbarka tider, og i dermed ble det bruk for det nymotens skriket. Byen Rama lå mellom Jerusalem og Betlehem, og var midt i smørøyet.
Rakel, som var Jakobs andre kone, var gravlagt nær Rama. Jeremia skriver at dette er mødrens skrik som bærer i seg Rakel, landsmorens skrik over uretten.
Nettet
Vet du hvilken CD det er?
Der går ingen veg tilbake
til det du engang forsømte.
Tiden lukker seg bak dig
som døren bak den dømte.
Og ingen fremtid er åpen,
når selv du har stengt din port
og kastet nøkkelen fra deg.
Da er det gjort.
Arnulf Øverland
hehe hadde ikke ventet å bli tatt i paulus!
Tror ikke dette diktet er nevnt:
Du skal være tro.
men ikke mot mennesker
som i gold grådighet
henger ved dine hender.
ikke mot noe ideal
som svulmer i store bokstaver
uten å røre ved ditt hjerte.
ikke mot noe bud
som gjør deg til en utlending
i ditt eget legeme.
ikke mot noen drøm
du ikke selv har drømt….
når var du tro ?
var du tro
når du knelte i skyggen
av andres avgudsbilder ?
var du tro
når dine handlinger overdøvet
lyden av ditt hjerteslag?
var du tro
når du ikke bedrog
den du ikke elsket ?
var du tro
når din feighet forkledde seg
og kalte seg samvittighet ?
nei.
men når det som rører ved deg
gav tone.
når din egen puls
gav rytme til handling.
når du var ett med det
som sitret i deg
da var du tro !
André Bjerke
Uansett så grep det meg med en gang.
hehe aner at der noe bevegelse på gang!
Nok et fra nettet:
BALSAMEN FOR SÅRE ØYNE: Slike bilder strømmer inn i manges mailbokser om dagen, og er visst nok det nye årtusenets balsam. For såre øyne altså. Ikke for sjelen. Vi vil advare mot liten effekt.
Hvilken diktsamling er dette hentet fra? Likte det sporen-straks.
hehe eller drikk mens enda kan!
hehe det må være litt større barn da!
Hentet fra nettet:
Munnhellet "Ugler i mosen" har opprinnelig lite med ugler å gjøre. Egentlig sa man "Ulver i myra". Folk var redd ulven. Ugla sneik seg inn på et senere tidspunkt. Sannsynligvis blir man også "Ulvesett", ikke "Uglesett." Ugla vet vi ikke helt hvordan kom inn i bildet.
"Skille klinten fra hveten" : Å skille ut det som er viktig fra det som er mindre viktig.
OM Å SKILLE KLINTEN FRA HVETEN RIKTIG
Å skille klinten fra hveten betyr ’ å skille verdiløst fra verdifullt’.
Uttrykket stammer fra en eldre bibeloversettelse der det i Matt 13,25 stod såede klinte blandt hveden. Dagens versjon lyder sådde ugress blant hveten. Klinte er med andre ord et ugress.
De fleste uttaler klinten med det samme tonelaget som i splinten, men det er ikke riktig. Klinten er nemlig bestemt form av klinte, og da må tonelaget være som i hveten, bestemt form av hvete.
"Ser ikke skogen for bare trær"
Ser ikke skogen for trær betyr vel at man fokuserer på enktelstående ting, uten å se helheten i det.
Det var det jeg fant på nettet. Erindrer ikke at der var flere vers.
PS heiv meg utpå og søkte for fikk opp flere vers (har kun lært det første verset, de andre har jeg ikke ant noe om). Takk!
"Svin på skogen" er et rart uttrykk. (Mye skog i ordtakene, gitt).
Svin på skogen stammer fra en tid da bøndene måtte skatte etter hvor mange svin de hadde på gårdene sine. Da fant noen smarte bønder ut at hvis de avlet opp svina i skogen så fant ikke futen ut av det, og de slapp unna med mindre skatt.
God leselektyre!
Kan jo låne?
Ti indianere små
Ein og to og tre indianarar,
fire, fem og seks indianarar,
sju og åtte og ni indianarar,
ti indianarar små!
Alle så hadde de fjær på hue
alle så hadde de pil og bue
Alle så var de så stolt og så krye
for bamsen skulle de ta.
Hysj nå hører jeg det brake,
hysj nå hører jeg det knake.
Der kommer bamsen så stor og så slem
kom la oss skynde oss hjem.
Da ble det
10 og 9 og 8 indianere
7 og 6 og 5 indianere
4 og 3 og 2 indianere
1 indianer igjen.
Han var'ke redd for den store bamse
han tok og skjøt og bom så falt den
så tok han med seg hele bamsen
og gikk hjem til de 9.
Da ble det
1 og 2 og 3 indianere,
4 og 5 og 6 indianere
7 og 8 og 9 indianere
10 indianere små
Ukjent (redigert)