listen over alle vinnerne finner du på hjemmesiden til grafill.
"Det blir ikke delt ut noen tegneseriepris for 2010."
Se hva jeg mener om denne tynne setningen til Norsk barnebokinstitutt på huvenes.no
Jeg har nå trukket ut en vinner. Gjett hvem det ble?
Veldig fin bok om Hannah Arendts tenkning, hvor en stor del består i å forsøke og forklare hvordan de nærmest ufattelige grusomhetene som ble begått i konsentrasjonsleirene under den andre verdenskrig kunne være mulig. Dette og totalitære regimer undersøkes gjennom følgende innsikt: "Det var kke onde demoner som holdt maskineriet i gang i de tyske dødsleirene. Det var noe enda farligere, nemlig ganske alminnelige mennesker."
Arendts tanker var kreative og nye, og hun var både utskjelt og kontroversiell, i tillegg til å være en ledende intellektuell og kapasitet av internasjonalt format.
Mandag 4. april skal "de tre store", Gyldendal, Aschehoug og Cappelen Damm, lansere en ny e-bokløsning som de kaller Bokskya.
Mange små forlag klager og kaller det en råtten deal. Hvorfor er jeg ikke overrasket?
Nesten litt synd at klagekoret ledes ann av kranglefanten Arve Juritzen, men Schibsted, Vigmostad & Bjørke, Press, Samlaget, Juritzen, Bazar, Vega, Spartacus, Kagge, Pantagruel og Piratforlaget er heller ikke med på avtalen.
Hva synes dere?
Edit: glemte link. Fra Aftenposten
Fin novelle av Bjørg Vik, her i radioteaterversjon, som kretser rundt Viks sentrale og alltid tilbakevendende motiv, forhold og samliv, og da gjerne utfordringer i modne forhold. Som alltid makter Vik å sette hjernevindingene i omdreininger, ved å peke på vesentlige sider ved samliv, knyttet til frihet og ufrihet, samtidig som det erotiske aldri er langt unna. Det er mye livskunnskap i Viks noveller, og denne, tidvis brutale teksten, er intet unntak.
Når solen skinner på kineserne er det stjernenatt hos oss. Om omvendt. Asia er stort. Halvparten av verdens landmasse. Ligner en elefant. Europa er støt-tennene, Sibir den bøyde ryggen, India den alltid romlende mave. Og Kina, midtens rike er dens mektige hofter og lår. Der er der den reiser seg. Elefanten er et godlynt dyr vanligvis. Men tirr den ikke.
Når klokka ringjer for fyrste timen, ligg skuleplassen att - eit konkret dikt.
Tekkt trakk av gruppor framfor inngangen sakleg dryftande månerakettar og sekund i St. Mortitz
Halvferdige snømenner stend att etter dei minste.
Rundt på veggene far etter einstødingar, der stod han og ho.
På uthusveggen ei spræne av snøballar, ei knust rute på do, yver døri til styvaren eit svivyrdsleg kast.
Bokstavar i snøen: Solveig + Knut, Åse + -- han rakk å strukja det ut.
Ute på plassen ból etter slagsmål, dropar av naseblod og ein grøn vott.
I morgen er det utdeling av Årets vakre bøker. I løpet av ettermiddagen trekker jeg en vinner av en bokgave.
Mer finner du på huvenes.no
Hva: Bok & Bolle presenterer: Tutomaten - En dukkeforestilling av Teater Joker. Hvor: Cappelen Damm, Akersgata 47/49, Oslo Når: Lørdag 26. mars kl. 13.00 - 14.00 For hvem: Barn i alle aldre Dagens bonus: Bolle
Mer om arrangementet: huvenes.no
Enig i at slutten ikke var så bra, men det var ikke resten heller, synes jeg da.
Min verste leseropplevelse i så måte var siste bok i en sci-fi serie som hadde holdt imponerende høyt nivå gjennom 4 bøker. Det var Alastair Reynolds' Revelation Space bøker. Men helt på slutten av 4 og siste bok i syklusen virket det som den godeste Reynolds ble rammet av den mest iherdige, blodtørstige ryddemani jeg har sett. Alle hovedrollene minus kanskje et par ble ryddet av veien i det siste kapittelet. Ganske krampeaktig og unødvendig.
Nei, om boka.
Jeg tror ikke jeg undervurderer deg. Men det ser ut som du forveksler uttalelser om bøker som uttalelser om lesere. Hvorfor ellers ville du lese "en nokså grov undervurdering av andre lesere" inn i det Heidi Terese skriver? Det handler ikke om hvordan du eller jeg som lesere blir påvirket, men hva en "unøyansert" bok kan gjøre for å påvirke lesere generelt som gruppe. Det at diskusjonen uavlatelig blir dratt ned på individnivå kan jeg ikke se fører noe positivt med seg.
Jeg opplever forøvrig at du forsøker å stemple innlegget mitt som irrelevant i denne diskusjonen, og det på en utidig måte som ikke hører hjemme i en voksen diskusjon. Fx med denne setningen: "DENNE diskusjonen foregår på et annet plan, men det ser du kanskje ikke?" Dette er unødvendig hersketeknikk.
Det jeg ser som problemet med det du sier her Rose-Marie, er at du trekker paralell mellom det å kritisere bøker, og det å kritisere de som leser de bøkene. Men det er jo to totalt forskjellige syssler.
Hvis vi ikke kan kritisere en bok uten at de som uforbeholdent liker den boka tar seg nær av det, da kan vi jo ikke snakke om bøker i det hele tatt, annet enn helt overfladisk.
Jeg tror det muligens har vært en tendens her på bokelskere i det siste at kritikk av bøker, eller en genre leses som kritikk av lesere av de bøkene eller genrene. Og det er totalt unødvendig.
Er det forresten pussig at vi identifiserer oss såpass sterkt med det vi leser? Jeg ser for meg at et utsagn som det som startet denne tråden, (eller den forrige relaterte) knyttet til andre kulturuttrykk som film eller musikk neppe hadde forårsaket like mye engasjement. Hvis jeg fx ikke liker Death Metall eller actionfilmer, og sier at det velger jeg bort, eller jeg opplever listepop eller romatiske kommedier som alt for kommersielt, så det gidder jeg ikke å høre/se på. Så er det helt legitimt, og jeg kan ikke se for meg at noen så mye som løfter på øyenbrynet over det. Men hvis jeg sier noe tilsvarende om litteratur, så tas det som et angrep på de som liker de bøkene jeg velger bort.
En ting er de som registrerer seg, også ikke gjør så mye mer. En annen ting er "gamle" brukere som blir borte. Det bekymrer meg litt mer.
Nå vil ikke de "aktivitetstallene" jeg tenker på gi oss detaljerte data på hvem som sletter profilen sin eller blir inaktive, eller hvorfor. Men det kan gi oss en indikasjon på om vi har noe å bekymre seg over eller ikke. Men nå ser det ut til at det kan bli vanskelig å dra ut disse datane, så foreløpig blir det en ganske akademisk problemstilling.
Det at sletting fører til tap av stjerner skiter jeg egentlig i. Jeg tror egentlig bokelskere hadde vært mye bedre uten disse stjernene.
Jeg tror du misforstår. Jeg tenkte ikke på aktivitetstall for hver enkelt bruker, men et tall på fx hvor mange brukere som hadde vært aktive (enten gjort noe i boksamlinga si, eller deltatt i diskusjoner el.l.) den siste mnd/uka/halvåret.
Det ville gitt en liten indikasjon på aktivitsnivået på bokelskere generelt. Jeg ser jo at medlemstallet stiger jevnt og trutt, og det er fint. Men hvor mange mister vi? Jeg tror det er mange kontoer som ikke har blitt gjort noe med på månedsvis, og hvor mange er det iforhold til nyrekruteringen fx. Det synes jeg hadde vært svært interesant å vite.
Det hjelper jo ikke å meske seg med at vi er over 10.000 brukere og over 100 nye brukere hver mnd. hvis det viser seg at 99% av kontoene er innaktive og 200 brukere "faller ut" hver uke. Nå håper og tror jeg ikke at det er tilfellet, men hvorfor ikke være velinformert hvis det er mulig?
Ok, takk for svar! Skjønner det ville blitt komplisert. (Men jeg lever i håpet).
Først nå oppdaget jeg at "tall" hadde dukket opp på bokelskere-fanen, på rullgardinen under "portrettsafari". Kult!
En liten ide: hva med å legge inn oversikt over hvor mange brukere som har vært aktive/postet meldinger ca siste måneden? Jeg merker jeg er ganske nysgjerrig på det.
Gleder meg til å lese den nye oversettelsen av denne klassikeren!