Jeg reiser til Istanbul i påsken, og en av bøkene jeg skal ha med meg er Orhan Pamuks "Istanbul". Og antakelig Haruki Murakamis "1Q84" bok 3.
Denne boken ble en favoritt for meg også! Jeg satt litt med den samme følelsen som når jeg leser Carl Frode Tiller, følelsen av å komme ordentlig innunder huden på hovedpersonen og de gode beskrivelsene av mennesketyper og det psykologiske spillet mellom dem. Veldig bra!
Kjenner ingen biografi, men ho skal ha gjort heltemodig innsats under krigen.
Her er mitt inntrykk av boka:
Da det ble kjent at Merethe Lindstrøm (f. 1963) hadde vunnet Nordisk Råds Litteraturpris for romanen "Dager i stillhetens historie", hadde jeg bare så vidt hørt om henne. Ja, faktisk hadde jeg stått og bladd i denne boka fordi den i noen uker har stått utstilt i bokhandlerne som nominert til den gjeve prisen. At Merethe Lindstrøm i en årrekke og helt tilbake til 1983 har utgitt en rekke novellesamlinger og romaner, og til og med var nominert til Nordisk Råds Litteraturpris allerede i 2007, var - med skam å melde - fullstendig ukjent for meg.
I forbindelse med årets pristildeling begrunnet juryen dette på følgende måte: "I en stillferdig, presis og ettertenksom prosa beretter Lindstrøm om hvordan en dramatisk fortid langsomt bryter inn i en eldre kvinnes liv og bevissthet." Tildelingen ble kjent torsdag kveld i forrige uke, og allerede på vei hjem fra jobb dagen etter bestemte jeg meg for at denne boka skulle jeg ha. Det var enklere sagt enn gjort, for boka var nemlig utsolgt over alt ... Men til slutt lyktes det meg altså å få tak i den, og det var i grevens tid. Etter dette har den visst vært helt umulig å få tak i ifølge en artikkel i Aftenposten som ble publisert 24. mars 2012. Forlaget jobber i hundre for å trykke opp flere eksemplarer i disse dager, men om de rekker å få ut noen eksemplarer før påske gjenstår å se.
Bokas jeg-person Eva er en eldre kvinne som ser tilbake på sitt liv sammen med ektemannen Simon, som er i ferd med å forsvinne inn i demensens tåke. Det livet dette ekteparet har hatt sammen, har vært veldig spesielt. Ingen av dem har vært spesielt medelssomme, og nære venner har de ikke hatt mange av. En av dem de faktisk har vært mest knyttet til, er hushjelpen Marija fra Latvia. Hun kom dem til gjengjeld svært nær, for så å forsvinne like plutselig som hun dukket opp.
Både kvinnen og ektemannen skjuler en fortid, som de nødig snakker om. Ikke en gang barna deres kjenner deres hemmeligheter. Derfor reagerer de med sinne den dagen de får høre at foreldrene har gitt Marija sparken. Uten å kjenne foreldrenes og spesielt farens hemmeligheter, kan de heller aldri forstå. Etter hvert som Simon forsvinner mer og mer for sin kone, forsøker hun å komme nærmere sin egen fortid. Uten store fakter eller ord beskrives en smerte så stor at den tok tak i meg og holdt meg i et fast grep inntil siste side i boka var vendt.
Det er mulig at det er helt feil å skrive en omtale av denne boka bare en times tid etter at den er ferdig lest. Jeg tror nemlig at dette er en bok man trenger å få litt avstand til før man skjønner hvor stor den faktisk er. Noen av partiene i boka kan for eksempel tilsynelatende virke nokså trivielle fordi det er helt hverdagslige gjøremål og betraktninger som finner sted. Men så er det så mye ensomhet, så mye savn og så mye ulevd liv mellom linjene, og det er faktisk dette som er handlingen. Her har forstillelsene kommet i veien for selve livet. Alle hemmelighetene som de prøver å glemme, slippe å forholde seg til i håp om at de skal forsvinne en dag ... men som blir liggende som en klamp om foten på dem begge ...
Rent språklig holder boka en meget høy kvalitet. Selv elsker jeg måten forfatteren forteller historien på.
"Broren fortalte noe mens han var her. Det var som om han la fra seg noe tungt og reiste igjen." (side 157)
"Klokka tre kjører jeg for å hente Simon. Jeg kjører den samme veien, parkerer utenfor den lave bygningen med benker utenfor. Og der er han. Det er alltid overraskende at han har klart seg, at han har gått gjennom dagen og kommet ut på den andre siden." (side 183)
Når en forfatter skriver på denne måten, opplever jeg at personene nesten blir nesten gjennomsiktige i sin sorg og smerte. Jeg blir sterkt berørt, uten at forfatteren har benyttet virkemidler som virker beregnende for dette formål. Ingenting utmales i det vide og det brede, men beskrives nokså kort og presist. Jeg har vært i tvil om denne boka fortjener terningkast fem eller seks. Foreløpig heller jeg i retning av fem og en halv ... Jeg ser for øvrig ikke bort fra at dersom jeg i løpet av det neste året skulle snuble over lydbokutgaven på biblioteket, kommer jeg til å ønske å lese/høre den på nytt.
Stompa!
Ja, det er sikkert sant. Så får kvar og ein vurdere dette slik han eller ho vil.
Dette er en av de bøkene jeg er kjempeirritert over å ha kastet bort tid og penger på .... Mitt eksemplar havner også på loppemarked i år.
Jeg vet om en bok, men den har du sikkert lest for lengst: "Leo afrikaneren" av Amin Maalouf. Fantastisk bok!
Ja, det er slik du lyt lese bøkene, ja. Ja, uttrykket "slåst mot vindmøller" stammar frå Don Quijote, men ordtaka til Sancho Panza har for det aller meste røter i tradisjonen.
He-he ... Det irriterer meg at jeg aldri klarte å knekke Ringenes Herre-koden, men ellers er jeg redd du har rett: fantacy av dette kaliberet er ikke for alle. Vi har alle filmene i hus, men jeg orket ikke å se dem heller ... Ungene derimot var elleville!
En vis og forstandig lærer
som ser dine feil og som refser dem -
en slik bør du følge så ivrig
som viste han veien til skjulte skatter.
Den som følger en slik en,
ham går det bedre og ikke verre.
Nei, du må ikke ta alle mine råd SÅ bokstavelig! ;-)
;-) Jeg burde selvsagt ikke ha skrevet noe så intetsigende om en bok. Beklager så mye! Min kommentar sier ikke noe mer enn at akkurat jeg ikke hadde sansen - verken mer eller mindre. Dette er en bok jeg har forsøkt meg på mange, mange ganger i årenes løp (men jeg ga vel opp for sikkert rundt tyve år siden - skjønte at dette ikke var min litteratur-genre). Noe mer vettugt enn dette har jeg ikke å si. Og jeg kommer aldri mer til å legge igjen en setning ala dette på noen bok mer! Promise! ;-)
... Morderne finnes bak fronten.
Du kan ikke se hvem de er.
De har ikke grå uniformer
og går ikke rundt med gevær.
De finnes i City og Wall Street,
de finnes på børs og i bank.
Der trives de bedre enn ute
i likenes råtne stank.
Jeg opplevde denne boka som meget god, men i likhet med deg reserverer jeg nok ordet "mesterverk" til terningkast 6-bøker. Denne fikk en fem´er av meg. Men godt skrevet er den virkelig! Dessuten nokså fiffig fortalt. ;-)
Det var forresten en anmeldelse av boka i Morgenbladet i forrige uke. Noe av det som fremheves som genialt og mesterlig ved boka, er at den faktisk ble skrevet i 1947, flere tiår før bøker av denne typen ble mer vanlig.
Dagbladet har også anmeldt boka i dag - http://ipad.dagbladet.no/2012/03/26/kultur/bok/litteratur/litteraturanmeldelser/anmeldelser/20603622/