Jeg hadde løyet ham huden full om egne kvinnfolkhistorier. Malt et bilde av meg selv som en blanding av overviril sjømann og desperat motorsykkel- banditt. I virkeligheten hadde jeg ikke engang sittet bakpå en scooter.
Jeg var redd for å ødelegge noe som kunne komme til å forandre fremtiden min. For av og til har jeg det slik at jeg tror på skjebnen. Tror på en underliggende hensikt i alt som skjer. Et menneske driver inn i din private bukt. Javel. Men et menneske rommer et helt univers. Da er det ikke likegyldig hvordan du møter det. Det gjelder å bringe det opp på din egen strand på en skånsom måte.
Mega !, sa Kjell Bjarne. Etter at han kom til Oslo, hadde han vært rask til å tilegne seg en ungdommelig sjargong som på ingen måte kledde ham. Det ble som om Kåre Willoch plutselig skulle gi seg til å bli vulgær.
Tellerskrittene koster like mye, enten du er redd eller forbannet.
Og selv mor, som kunne konsumere litervis med kaffe i løpet av en dag, måtte konstatere at den spanske varianten nok var best egnet til å asfaltere norske bygdeveier med.
Da var det at politimannen blandet seg inn. Nokså bryskt ba han oss om å "
rykke videre". Var verden gått helt av hengslene ? Kunne ikke nordmenn sitt eget språk lenger ? Enten så går man, spaserer, løper eller jogger. Eller man slentrer, eventuelt rusler. Man " rykker" iallfall ikke.
Det er underlig hvordan det er med oss mennesker. Vi har en god dag, eller kanskje bare et kort øyeblikk, ladet med skjønnhet og styrke. Vi føler oss trygge på å ha fanget indianeren i oss, eller at vår sjels zen - buddhist har kommet for å bli. Og så herjer likevel tilværelsen med oss så snart vi kommer rundt neste hjørne.
Massen er det uberegnelige. Det mangehodete uhyret som hyller deg på Palmesøndag og spikrer deg til korset neste fredag.
Jeg vil ikke være blasfemisk og sammenlikne Gerhardsen eller Gro ( Harlem Brundtland) med Jesus Kristus. Likevel er det noe der... Ihvertfall kan det sies at de gamle arbeiderpartikjempene, ja selve arbeiderbevegelsen var besatt av å trekke paradiset ned til jorden. Ikke et overflodens paradis, ikke et land som fløt av melk og honning, men et nøkternt paradis. Et paradis fylt opp av folkevogner og S-lag, praktiske blokker og fagforeningsarbeid.
Ja, på mange måter syntes jeg det faktum (dersom det altså var et faktum) at to unge nå lå forenet inne på soverommet, mens resten av landets beboere satt og mottok meldinger om politisk og mellommenneskelig splittelse, hadde noe vakkert over seg.
Å gå rolig og behersket bort til inngangspartiet i en blokk kan hvem som helst gjøre. Det er først ved det snikende og fordekte at mistenksomheten dukker opp i folk.
Byen jeg bor i nærheten av er de siste dagene blitt "invadert" av en god del syklister, i anledning sykkel VM. De har hittil vært heldige med været. Helgas bok blir "Fugledansen" - bok 2 i Ingvar Ambjørnsens serie om Elling. Leste den for flere år siden, så dette blir en ønsket repetisjon.
Sinne avvises, fortrenges eller misforstås ofte av det våkne sinnet. Derfor opptrer det så ofte i drømmer. Sinne kan representere verdifulle sider av psykisk utvikling, som mot, besluttsomhet og lederskap, og knyttes ofte til den rensende virkningen av rettferdig harme. Selv i mer negativ form kan sinne være verdifullt i drømmer, for her kan det absurde eller destruktive ved det komme til syne. Dessuten gir drømmene ofte en indikasjon om hvilke områder det ville vært riktigere å rette sitt sinne mot.
Drømmer er samtaler vi fører med oss selvpå et symbolspråk som formidlerbudskap mellom de ubevisste og bevisste plan i sinnet. Vi er både forfattere og aktører i drømmene våre, og det er vi som best kan avgjøre hva de betyr.
Drømmelandskap er på ingen måte noen likegyldig bakgrunn - tvert imot, de kan oppleves intenst. Et landskap kan være smertefullt ensomt, eller det kan være gjennomstrømmet av forunderlig velvære. Hvis landskapet har myke konturer og vekker sterke følelser, er en mulig tolkning at det representerer en kropp, særlig mors kropp. Drømmesteder kan også representere selve sinnets topografi - for eksempel kan et ukjent strøk i en fjern bydel være symbol på det ubevisste. Tilsvarende kan nattscener være et bilde på de mørke dyp i selvets indre.
Voksne oppfatter kontinuerlig repetisjon som kjedelig, fordi det krever at man gjør samme erfaringen om og om igjen. Men for førskolebarn er ikke repetisjon kjedelig, for hver gang de ser på noe, oppfatter de det på en helt ny måte.
Nøkkelen til å få folk til å endre atferd, eller med andre ord - til å bry seg om en nabo i nød, ligger ofte i de små bagatellene ved situasjonen der og da. Kontekstens kraft viser at mennesket er mye mer følsomt overfor omgivelsene enn det ser ut som.
" Maria, Maria" , av Anne K Elstad.
Når "Det stille" (Stillehavet) har hatt et vredesutbrudd, kan vandreren finne selsomme ting på strendene.
Gatens lyd er like ung som gaten selv, havets lyd er like gammel som elementene.