Ei fantastisk blanding av humor, tragedie og litterær kvalitet.
Eigentleg ei Sherlock Holmes-aktig kriminalhistorie som er full av velprøvde sjangertriks. Mykje godt her, men ujamt.
Militærtjenesten virker i det hele tatt fordervende på mennesker ; de blir hensatt i fullstendig lediggang , er ikke i berøring av noen form for fornuftig eller nyttig arbeid , blir fritatt for alle felles, menneskelige plikter og i stedet blir de innpodet med hærens , uniformens og fanens ære; på den ene siden en ubegrenset makt over andre mennesker, og på den andre siden en slavisk underkastelse under sine overordnede. "
Han hadde sluttet å tro på seg selv og begynt å tro på andre av den enkle grunn at det var alt for besværlig å gå rundt å tro på seg selv ; hvis man skulle på seg selv betydde det at man måtte ta avgjørelser som ikke var til gagn for sitt eget dyriske jegsom lengtet etter lettsindige gleder , man måtte derimot gå imot disse ønsker; hvis man imidlertid kunne tro på andre , trengte man ikke ta noen beslutninger . alt var bestemt på forhånd, og disse beslutningene sto alltid i motstrid til det åndelige og var til fordel for det dyriske jeg . Og dessuten , hvis han skulle følge sin egen overbevisning , ble han alltid dømt av andre, men hvis han hørte på andre, høstet han alltid bifall fra alle han omga seg med. "
Da en fremtredende politiker ble tiltalt for forsøk på voldtekt i Hyde Park , kunne han si: "Midt på vinteren, under åpen himmel, i flere kuldegrader - det er sånt som gjør deg stolt over å være engelskmann!" "
Den tyske regjeringen hadde vært freidig nok til å spørre Belgia om de tyske troppene kunne få uhindret gjennom landet. Den belgiske kongen hadde svart at Belgia var en nasjon , ikke en landevei. "
Soldatene dro syngende ut i krigen, i land etter land. De trodde fremdeles at krig kunne vinnes , om ikke på dagen som på Napoleons tid, så i løpet av neon få uker, i høyden noen måneder- altså i løpet av 1914. Britene sang "It's a long way to Tipperary ". Den hadde ingen ting med krigen å gjøre. Tipperary er en liten uskyldig by i Irland . Det var den mest populære sangen akkurat da, ikke noe mer. Veien ble lang , som de sang den. Men ingen hadde kunnet forestille seg at den skulle vare i fire samfulle år og at den skulle koste millioner på millioner av menneskeliv. Og de materielle ødeleggelsene skulle skape nød og elendighet i de fleste land i årtier fremover.
Hun kunne fornærme og bli fornærmet. Som regel var det hun selv som kom til å står for for de fleste fornærmelsene. Og var den siste som kunne tenkes å innrømme sine feil - naturlig nok, siden hun hun ikke kunne innse at hun hadde noen. "
Bøddelen , Jack Ketch , skal ha vært full , som han gjerne var, og øksen var sløv - han brukte fem hugg på jobben. Til slutt gikk han løs på det hjelpeløse offeret sitt med kniv. Folkemengden skrek og bar seg og vill lynsje ham-bøddelen.
" Jack Ketch" er blitt en skrekkfigur i engelsk historie, et skjellsord for alt som er stygt og vondt og et fellesnavn på alle Englands bødler, hvordan de enn utførte den uhyggelige jobben sin."
Da hertugen av York nå ble kong James II etter sin bror. hadde det gått flere år uten tegn til flere fødsler - det var all grunn til å tro at de hadde måttet gi det opp.
Men så skulle det skje likevel. Og det hadde med en mystisk "varmepanne" å gjøre - en panne av kobber som man fylte med glødende trekull. Den ble brukt til å varme opp sengene på kalde dager. Og historien ville ha det til at dronningen ikke var gravid i det hele tatt. den angivelige "sønnen" skulle være smuglet inn til dronningen under lokket på en slik varmepanne.
Den virkelige moren skulle ha vært en av tjenestepikene på slottet. "
Hertugen av York kunne bebreide broren sin, kongen, for at han spaserte omkring i Londons gater , helt på egen hånd og uten beskyttelse - noen kunne ta livet av ham!
" Hva er du innbiller deg skal kongen ha svart. "Kverke meg , når de vet at da ville de få deg til konge i stedet ? Nei, engelskmennene er nok dumme, men så dumme er de ikke!"
Livet ble en jammerdal og var ment å være det. Kirkene ble ribbet for alt som var vakkert, teatrene ble stengt, kronjuvelene ble smeltet ned og de kongelige kunstskattene ble solgt for en slikk og ingenting.
Det ble til og med forbudt å feire jul. "
Årstall er noe herk, særlig når de skal huskes. De kan ta livet av den beste historie, sann eller usann. "
"William Shakespeare kunne oppleve hele verden og livet vårt som en scene. " All the world is a stage," som det heter i "As you like it" - der den menneskelige tragedien ligger og ulmer like under komedien, som alltid hos den store dikteren fra Stratford:
" Hele verden er en scene,
og de er alle spillere,
menn og kvinner.
De har sin inngang og sin utgang,
sin begynnelse og sin slutt.
De må spille så mange roller
i tiden de er gitt..."
Denne dikteriske opplevelsen av tid og forgjengelighet kan gjerne føres over på selve den historiske prosessen - for som skuespill og skuespillere er avhengig av hverandre , kan tiden bare oppleves gjennom mennesker og menneskene bare forklares ut fra sin tid."
" Historien har ikke noe eget liv, den er på sett og vis ikke mer enn oppbrukt tid - derfor har den heller ikke noen mening eller noe endelig mål for egen del. Ikke noen klar begynnelse og heller ikke noen sannsynlig slutt.
Historien er tid som kommer og går - fremtid som kommer oss i møte og blir fortid bak oss, gjerne til evig tid. For intet er mer tidløst enn nettopp tiden i så måte.
Om vi kan forestille oss historiens klokke som tikker og går, er dagene og ukene våre omtrent som sekundviseren - som årene kan være minuttviseren og århundrene ikke mer enn som timeslagene. På en klokke man ikke trenger å trekke opp, den rusler videre uansett.
Det forhindre ikke at historien også er full av årsak og virkning, av bånd og bindeledd mellom det som er og skal bli. Slik sett , er den nærmest å betrakte som vårt menneskelige alibi - den eneste forklaringen på oss alle og det aller meste , både før og nå og senere i livet. "
Visste ikke at jeg hadde denne . Sjelden jeg leser kriminalbøker. Denne fra 1980 av Helge Riisøen var en bok som fanget meg etter få siders lesing i den grad at jeg leste den i rekordfart. Den ble noe vanskeliggjort for meg på grunn av alle medisinske fag-uttrykk , uforståelige diagnoser m.m. Likevel ikke verre enn jeg greide å "henge på" uten å måtte ha forståelse for all denne latinen innen sykehus-miljøet. For i dette miljøet foregår handlingen som utspiller seg over kort tid og har et lite og oversiktlig persongalleri. Løsningen er troverdig men går ikke opp for meg før omtrent siste side. Bra håndverk. Godt skrevet. Handlingen har driv uten dødpunkter. Jeg likte den svært godt. Det forundrer sikkert ingen at forfatteren er lege av utdannelse.
" Ens innstilling overfor fremmede er avhengig av så mangt. Jeg hadde leiren til lovart for meg , og lukten fra suppegrytene kom drivende mot meg. Disse menneskene kunne være mordere, sadister, voldsmenn, frastøtende og apelignende for alt jeg visste , men jeg grep meg i å tenke:
"For noen sjarmerende og fortryllende mennesker! Gid jeg kjente dem." Og det bare på grunn av den liflige lukten av suppe. "
Hei, Marit!
Meget hyggelig (og smigrende) å se at noen har merket ens fravær her på nettstedet. Kikker innom en sjelden gang. Føler jeg ikke har så mye å bidra med for tiden. Men det er vanskelig å være taus og spontan samtidig.
Kan ikke diskutere om Zorbas er jordnær nok for det jeg legger i begrepet. Når det gjelder frihet så husker jeg det ordet forekom på en rekke steder i boken, helst- om ikke hele tiden- fra Zorbas' munn. Filmen Zorba (uten s i enden av navnet) med undertittelen "The Greek" husker jeg best for musikken. Og for frihetkjemperen , komponist og politiker Theodorakis . Boken virker for meg som langt bedre enn filmen. Bokelskere flest vil like boken, om de ikke vil elske den. Kasantzakis fremstår for meg som en av de virkelig store "ord"-kunstnere. For all del, døm ikke boken ut fra filmen, blir mitt råd. Boken har dessuten fremdrift, mens filmen var en mer stillestående affære. Men dette er bare min mening. Tror nok jeg kommer til stikke innom av og til for å overvåke kommentarer fra en felles lesing av den. For dem som eventuelt ikke har sett filmen , ligger den i sin helhet på You Tube. Men til disse vil jeg si: Les boken først ! Igjen bare min menigmanns-mening.
Marit: Hyggelig å se at du og flere av de "gamle" gode fremdeles er meget sterkt oppegående i dette Forum!
På en eller annen måte har jakt noe med mandighet å gjøre, jeg vet bare ikke hvordan. Jeg vet at det finnes mange gode og dyktige jegere som kan sine saker ; men alt for mange er altfor velnærte herrer , stivet opp med whisky og bevæpnet med storviltrifler. De skyter på alt som rører seg eller ser ut som det kan røre seg, og deres evne til å drepe hverandre skulle være en sikkerhetsventil mot overbefolkning. Hvis ofrene bare var å finne blant jegere, ville det ikke være noe problem; men de meier ned kuer, griser, bønder, hunder og veiskilt så det er livsfarlig å ferdes i bil om høsten. En farmer i Andirondacks malte ordet " Ku" med svarte bokstaver på begge sider på sin hvite Dagros, men jegerne skjøt den like fullt. Mens jeg kjørte gjennom Wisconsin , skjøt en jeger føreren sin mellom skulderbladene.
Politimesteren som forhørte ham, spurte " Trodde De han var et rådyr?"
" Ja , sir. "
" Men De var vel ikke sikker på at han var et rådyr ? "
" Nei, jeg var ikke helt sikker, sir. "
Hei, Marit!
Kjente ikke til denne gravskriften. Men den får meg straks til å minnes et (fritt?) sitat fra Zorbaz:
I slutten av første kapittel sier Zorbas vitterlig (siterer):
------" **Du må være klar over at jeg er en mann når det gjelder slike saker "
" En mann ? Hva mener du med det ?"
" vel - fri mener jeg "