Et middelalder-menneske ville betrakte vår nåværende livsstil som noe meget verre enn grusom, forferdelig og barbarisk. Enhver tid, enhver kultur, enhver skikk og tradisjon har sin egen stil, har den ømhet og brutalitet, den skjønnhet og grusomhet som tilkommer den, anser visse lidelser som selvsagte, finner seg tålmodig i visse onder. "

Godt sagt! (6) Varsle Svar

" Det er også godt, meget godt," sa han. "Hør på denne setningen: ' Man skal være stolt av smerten - enhver smerte er et vitnesbyrd om vår høye rang.' Utmerket. Åtti år før Nietzsche! Men det var ikke den uttalelsen jeg tenkte på - vent nå - der har vi den. Altså: ' de fleste mennesker vil ikke svømme før de kan det.' Er ikke det vittig? Selvfølgelig vil de ikke svømme. de er jo skapt til landjorden , ikke til vannet. Og selvfølgelig vil de ikke tenke; De er jo skapt til å leve, ikke til å tenke! Ja, den som tenker, den som gjør tenkningen til hovedsak, kan drive det temmelig vidt på det felt, men han har nå ombyttet landjorden med vannet, og en gang vil han drukne." "

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Hvis dette er en sykdom, må jeg tilkjennegi at jeg lider av den i høyeste grad! Men, det er en sykdom jeg ikke vil bli kvitt for alt i verden! For ingen sykdom som har hjemsøkt meg har gitt meg større velvære! En velvære som øker i takt med bøker som strømmer til mine allerede overfylte hyller! Hvor grensen går vet jeg ikke, men sikkert er det at jeg må ha passert den for år tilbake! (Er der ikke noe som heter:" The Sky is the limit"?

Godt sagt! (11) Varsle Svar

DE BESTE INFORMASJONSKILDER ER FOLK
SOM HAR LOVET IKKE Å FORTELLE NOE
VIDERE

Axel von Ambesser
(1910-1988) ty. filmskuespliller

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Oppsiktsvekkende møte med en for meg ny forfatter. Boken ble bedre og bedre. Forfatteren hadde en sikker måte å drive handlingen fram på, gjøre den spenningsladet hele tiden både på det ytre og det menneskelige indre plan. Søskenkjærlighet og det som hører med, misunnelse , forskjellige interesser, talenter osv. Tilbakeblikk på fortiden i det "riktige" øyeblikk" ikke bare innen familien, men også dens relasjon til bygden der handlingen finner sted. Spenningen og forutsigbarheten holdes ved like helt til en slutt som for meg var oppsiktsvekkende. Oppsiktsvekkende nok til å kalle boken en spenningsroman, dog aldri en kriminalbok. Politiet er involvert fra første side uten at den kan kalles en politiroman heller. Kort sagt : Noe for seg selv.
En forfatter jeg straks vil gripe fatt i dersom en ny bok av henne skulle finnes på min vei. En god leseopplevelse hvor også naturen får sin beskrivelse, uten at den blir påfallende uten å være svært så nødvendige "kulisser". Språket flyter lett og særlig dialogene blir troverdige ført i tidens ånd og stil. Takk til forfatteren og til den som hadde "kassert" et tilsynelatende nytt og ulest eksemplar i en" igjen-bruks forretning" .

Godt sagt! (4) Varsle Svar

"Bedrøveligheten" for meg ligger i art jeg virkelig leste denne boken og til og med en stund var villig til å ta den seriøst. Kanskje den også er ment som det, og faktisk kunne blitt det. For mange av problemstillingene som bringes til torgs er nok dessverre så absolutt til stede. I Belgia som her til lands. Men for meg går det en grense for hva som kan tillates for å bruke tragedier som utgangspunkt for morsomheter, eller verbal komikk? Det er noe som heter å gjøre seg morsom på andres bekostning. Det er nok tillatt, det er så. Men, skal vi som lesere og elskere av god litteratur være med på en forfatters utstilling av sin forakt overfor kvinner, nonner spesielt, eldre, forsvarsløse demente, menneskeskjebner utsatt for downs syndrom, kjønnsorgan (spesielt kvinners, og til og med det å sette et barn til verden. Det er ikke en menneskelig væremåte som ikke skal settes i fornedrelsens tegn, i et vulgært og banalt provoserende språk. Selv eldre i sin siste dødskamp skal hånes i denne boken. Jeg skulle ikke lest den. Langt mindre skrevet om den. Jeg skulle oversett den. Men, for første gang i mitt over 60 års liv med lesing av bøker, greier ikke å forbigå denne boken i stillhet. For første gang føler jeg en plikt til å fordømme denne form for -ja, hva? Humor ? Er det hva den er ment som: men, ikke en gang det kan forsvare den, for så billig humor bør man i dag ikke servere! Dersom dere vil ha et leksikon eller ordbok i perverse, slibrige, og mest forakt-skapende ord , så værsågod, forsyn dere. Faktisk presterer jeg-personen , som angivelig virkelig etter navnet å bedømme, skulle være forfatteren selv å finne en handling pervers. Nemlig det at man vil forsøke å få en dement -og i livet før hardt prøvet- bestemor til å erindre tekstene til gamle drikkeviser fordi dette kan være det eneste som er igjen av hennes hukommelse, ikke fordi hun har sunget dem, men fordi hun har måttet høre på dem ustanselig av sine sønner, og sønnesønn, altså at jeg-personen finner dette perverst , er det da et pluss, eller et håp likevel?
Denne boken kunne vært en gyllen anledning til å få frem tragedien til drankere og deres barn, deres ektefeller (begge kjønn drikker!) , deres mødre, ikke minst. Men, forfatteren kan ikke la vær å sette alt inn i en vulgær ramme av såkalte "morsomheter". Synd for han har en evne til å skrive, ingen tvil om det. Men, her misbruker han denne evnen til de grader. Dette er mitt helt subjektive syn, jeg er klar over det. Og jeg aner protester og opplegg til diskusjoner. Jeg kommer ikke til å lokke meg inn i noen av dem. Jeg har allerede brukt alt for mye av min avtagende tid på denne boken.
Terningkast 1 (har jeg vel neppe gitt før?)

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Tenk heller på alt du
har enn på alt du mangler!
Velg av alle dine ting de
beste og tenk over hvor
ivrig du ville ha lette etter
dem om du ikke allerede
hadde dem.

Marcus Aurelius
(121e.kr- 180e.kr.)

Godt sagt! (8) Varsle Svar

" Jeg trenger ikke ta med denne tv-en dersom du umiddelbart betaler det du ennå skylder. Kan du det?"
Nei, det kunne han ikke. Diger var reint ut sagt konkurs, mora hans trenger ikke engang å inspisere lommene hans på jakt etter mynter før hun slengte buksene hans i vaskemaskinen. Det var ikke snakk om at brødrene eller mora hans skulle låne ham beløpet han var nødt til å hoste opp, ikke så mye fordi de fryktet aldri å se pengene igjen, enda det også kunne ha vært en grunn, men fordi alle sammen sto på bar bakke. Bestemors pensjon var allerede avlevert i sin helhet til diverse bryggerier."

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Mennesket? Et avfallsprodukt av
kjærligheten.

Stanislav Jerzy Lec
(1909-1966) polsk forfatter.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Hvis folk skal være helt ærlige må de
innrømme at de ikke er det.

OTTO LUDWIG
(1813-1865). Tysk forfatter.

Godt sagt! (8) Varsle Svar

En særs god , omtale du gir her, Jostein. Et særlig pluss for din disposisjon av linker, der du på en nærmest genial (for en ikke datakyndig som meg, særlig) måte får frem både lesesirkelen og alle kommentarene til denne boken underveis l hele felles-lese-tiden! Terningkast 6 går til Jostein Røyset, mine damer og herrer !

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Det begynte med det Gud kaller det store smellet. Gud var ikke der selv akkurat da. Men da han kom tilbake igjen, forstod han straks hva som hadde skjedd og begynte å skape. Det var tiden som hadde kommet. Tidligere hadde alt bare hvilt i seg selv. Men nå stod tiden der og banket på døren. For tid det er utilfredsstillelse. Tid er bevegelse . Utilfredsstillelse pluss bevegelse er...forutsetning for forandring. Selvfølgelig, slik må Gud ha tenkt og begynt å planlegge for enorme forandringer i tiden. Alt ble utvidet, fløt fra hverandre og Gud følte det som en varm vind som kilte ham under kjortelen. "

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Denne fotoboka liknar eit slags fotoalbum i utforming, og det er vel ei ganske karakteristisk Tomas Espedal-bok kva innhald angår. Den som har lese andre av hans bøker vil nok kjenne att biografiske forhold, og denne føyer seg inn idet sjølvbiografiske totalprosjektet hans. Eg ser at den albumaktige tonen i boka kan minne om Nan Goldin si klassiske fotobok The Ballad of Sexual Dependency, som eg òg faktisk ser liggande på eit av skriveborda til forfattaren, så det er vel neppe ei søkt samanlikning.

Elles er det ei fortellande bok som nyttar seg av fotografi som illustrasjonar, så det er ikkje så mykje gåtefullt ved bileta, men det er jo i tråd med fotoalbum-tradisjonen her, så det funkar, det.

Så handlar det jo mykje om tap og sorg, og bileta får liksom dette melankolske draget ved seg heile tida, så det kanskje kan bli litt mykje til tider. Utad så var eg skeptisk til konseptet, men det er ei fin (eigentleg ikkje, ikkje innhaldsmessig) bok som eg las med interesse. Eg las det nok mest som ekstramateriale til Espedal sine andre bøker.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Fatteren var snarere typen på en proletarisk dranker, om han måtte eller ei, en pilsbonde. Han drakk seg ganske riktig i stykker, men prøvde ikke å betone det. Å drikke seg ihjel var ikke noen sport for fatteren, heller en solidarisk velsignelse. "

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Min omtale av denne boken blir lik mitt svar (oppsummering) til Kjell k gitt den 9.mars 2015 i anledning lesesirkel 14/15 EV 3.
Bare terningkastet mangler og det kan ikke bli annet enn 6 !

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Men, uten deg Kjell! Hva hadde mange av oss ikke fått lest? Har sikkert flere med meg i en stor takk til deg.!

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Takk, Jostein! . "God oppsummering" er jo flott. Men "Knakande" god er noe langt mer! Her har dere som praktiserer ny-norsk (poesiens norske språk!) et ord vi bokmål-brukere (særlig så konservative som jeg) aldri kan "matche". For meg er det som å få en krone på verket, og jeg blir ydmyk. Tusen takk !!!!
At du- som jeg- synes de siste linjene i boken er genial forundrer meg ikke, likevel er det alltid godt å få en kommentar knyttet direkte til en enkelt ytring, særlig når man er fullstendig enig.

Siden jeg kommenterer ditt språk her, la meg i samme innlegget få kommentere et innlegg fra deg som er meget kjærkomment med hensyn til å sette boken inn i den historiske sammenheng, noe jeg alltid finner viktig, så takk for at du gjorde jobben. Men igjen bruken av nynorsk som "kronen " på verket: Jeg siterer Jostein Røyset (!): "( Får ikkje håpe at misjonæren ikkje vagla seg rundt (uthevet av meg) på ein velte-petter)," Rett og slett herlig, Jostein! Kunne nok vært fremført på bokmål, men ville aldri fått samme effekt!

Så her fikk jeg smette inn med dagens første digresjon, fra min side. Takker deg for at du ga meg også den muligheten, Jostein!

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Eg vel å kalla dette 10 fotoessay om ulike tema. Dei har tidlegare kome ut som fanziner, men her er dei samla i eitt volum. Og dette er sånn fotobøker skal vera. Det er verkeleg godt gjort. Bileta er henta frå ulike magasin og bøker, det er ikkje tilført tekst, berre masse visuell humor, og tematisk sett særleg mykje om kjønn og seksualitet virkar det som, det er i alle fall gjerne der det er mest interessant, og kanskje også der forfattarane er mest interesserte, men det er gjort på ein svært tilgjengeleg måte som opnar for refleksjon og friske perspektiv på ting. Det er som om boka gjennom måten ho brukar bildene på også lærer opp betraktaren i å sjå på alle andre bilete som finst i verda. Vel, denne boka burde vera pensum for livet.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Ja, ein veit jo liksom litt om dette med skjønnhetsidealer, og har jo gjort seg nokre tankar om det, så i byrjinga såg eg denne boka som litt banal, men ettersom eg bladde gjennom, så opna det seg stadig meir, vidare til sjokkerande innsikter. Det er noko med samanstillinga av dei ulike måtane ideala kjem til uttrykk på, og det overblikket ein får på dei, kor tett samanvevde dei er med oss. Rett og slett eit visuelt storverk om temaet.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Om livets tragikomedie.

Livets tragikomedie
er det vel få som fatter.
Men den er stadig til stede -
det viser seg atter og atter:
komedien ender som oftest i gråt
mens tragedien drukner i latter!

EILIF ARMAND
(1921-1993) norsk skuespiller.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Sist sett

Harald KBerit B LieBerit RKetilsveinEgil StangelandIreneleserellinoronilleKirsten LundNorahTone Maria JonassenMorten Jensenandrea skogtrø egganKaramasov11ingar hRandiATorRufsetufsaSynnøve H HoelRagnar TømmerstøAnne Berit GrønbechMarit AamdalritaolineEvaAmanda AElinBeReidun SvensliAstrid Terese Bjorland SkjeggerudBente NogvaVannflaskeTovealpakkaEli HagelundSigrid NygaardPiippokattaEivind  VaksvikGroHilde H HelsethRoger MartinsenDemeter